שתף קטע נבחר
צילום:  AFP, EPA

חשש מגל התייקרויות בעקבות משבר הקורונה

ענף הצעצועים תלוי כמעט לגמרי ביבוא מסין, וככל הנראה לא תמצאו טלפון סלולרי או טלוויזיה בלי רכיבים שיוצרו בסין - גם אם המוצר עצמו מיובא ממדינה אחרת. המדינה שמייצרת לכל העולם שותקה בעקבות הנגיף הקטלני - והפגיעה צפויה להגיע גם לכיס שלנו

 

 

תארו לכם עולם שהמפעל המרכזי שלו לייצור צעצועים, בגדים, כלי רכב ועד מגוון רכיבים אלקטרוניים לכל סוגי המכשירים הפועלים בביתנו חדל לפעול ואספקתם נעצרה. זהו תסריט האימה של סוחרים, יבואנים ויצואנים בכל העולם נוכח האיום שהעוצר בסין, בגין נגיף הקורונה, יימשך תקופה ארוכה ויפגע בסחר העולמי.

 

עקב התפשטות נגיף הקורונה: האטה בהזמנת חבילות מסין

בעקבות איסור הטיסות מסין: צפויים עיכובים בחבילות

בהלת נגיף הקורונה: שר הבריאות אסר על טיסות מסין לישראל

הווירוס הסיני מקפיא פעילות במקדונלד'ס, סטארבקס ודיסני

הנגיף המסתורי מסין: כמה עולה מגפה קטלנית?

 

הנגיף הקטלני כבר פוגע בבני אדם ובכלכלה יותר מנגיף הסארס, ואף החל לשתק את התנועה האווירית והימית מסין לעולם. ההבדל הגדול: כיום סין משפיעה על כלכלת העולם פי כמה וכמה מאשר בעשור הראשון של המאה.

רחובות סין בזמן התפשטות וירוס הקורונה מתרוקנים (צילום: gettyimages)
רחובות סין בזמן התפשטות וירוס הקורונה(צילום: gettyimages)

גורמים במשרדים הכלכליים אמרו אתמול שעדיין לא ניכרים נזקים ממשיים מהנתק הגובר מסין, אולם אם הנגיף ימשיך להתפשט ולהשפיע על הייצור במפעלים בסין "כל העולם ירגיש את נגיף הקורונה בכיסו", כפי שהתבטא גורם ממשלתי בכיר.

 

"הכל מיוצר בסין"

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היבוא לישראל מסין מגיע להיקף של כ-6.7 מיליארד דולר בשנה, בעיקר אופנה, מוצרי צריכה וכימיקלים. היבואנים המקומיים לא חוששים רק ממחסור במוצרים: "אם המשבר יחמיר, מחירי הסחורות יעלו בכ-20% עקב הצורך למצוא מוצרים חלופיים", אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" יוסי סרודי, בעלי היבואנית ח.י. אלקטרוניקה.

 

"הבעיה העיקרית היא לא במוצר המוגמר אלא בחומרי הגלם המיוצרים בסין", מסביר סרודי. "כל הרכיבים של טלפונים סלולריים או של טלוויזיות מיוצרים בסין, גם אם המוצרים עצמם מקוריאה. אפילו הפלסטיק של הטלוויזיה מיוצר במפעלים בסין. אני בקשר עם המפעלים בסין. בינתיים נאמר לי שהם האריכו את חופשת ראש השנה של העובדים עד 16 בפברואר. אם זה יימשך מעבר לכך, תתחיל להיות בעיה".

רחובות סין בזמן התפשטות וירוס הקורונה מתרוקנים ( )
רחובות סין בימים האחרונים. "אם לא יעבדו במשך כל פברואר זאת בעיה גדולה שתייצר חוסרים"( )

גם באיגוד לשכות המסחר חוששים מעליות מחירים אם המשבר יימשך. לדברי נשיא האיגוד אוריאל לין אף החל להיערך משאל בקרב יבואנים ויצואנים כדי להבין את צורכיהם ואת משמעות משבר הקורונה עבורם. "אנחנו מודאגים. סין הולכת ונסגרת לתנועת סחורות ואף אחד לא יודע כמה זמן זה יימשך", אומר לין.

 

ניופאן, היבואנית הגדולה בישראל למוצרי צריכה אלקטרוניים לבית, אמורה לקבל בפברואר לא מעט מוצרים, שלא ברור אם יגיעו. "כבר ברור לי שבשבועיים הקרובים הם לא יחזרו לעבודה", אומר צביקה גיור, המנכ"ל והבעלים. "אם לא יעבדו במשך כל פברואר זאת בעיה גדולה שתייצר חוסרים. החשש הוא שאתקע ללא מלאי. סין היא המפעל הגדול בעולם, גם מוצר מגרמניה מכיל רכיבים מסין".

 

גם אופנה וצעצועים

לצד ענף מוצרי האלקטרוניקה לבית, גם ענף הצעצועים תלוי כמעט כולו ביבוא מסין - בהיקף של 300 מיליון דולר לשנה. מאיר קלוגהפט, בעל חברת משחק נא ויבואן צעצועים, נמצא כעת בתערוכת הצעצועים השנתית בנירנברג בגרמניה ולדבריו "כולם הגיעו, כולל הסינים". המשבר עדיין לא מורגש מבחינת מחסור וקיימת אלטרנטיבה בתעשיית הצעצועים באירופה, "אבל הכמות לא מכסה את צריכת הצעצועים לא בישראל ולא בעולם, וגם המחיר גבוה יותר", הוא אומר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".

 

בענף האופנה המקומי, שמרבית הייצור שלו נעשה במפעלים בסין, נושמים בינתיים לרווחה, שכן החברות הגדולות נערכות עם קולקציות חצי שנה מראש, וסחורת הקיץ כבר נמצאת בישראל או שכבר יצאה מסין בדרכה לארץ. בקסטרו פועלים על מנת להסיט, במידת הצורך, ייצור מסין למדינות אחרות בהן מייצרת החברה, כגון טורקיה והודו.

 

בחברות האופנה אומרים כי תמונת המצב תתבהר עם חזרת עובדי המפעלים מחופשת החג, אך בכל מקרה מעריכים שאם תהיה השפעה על הענף היא תורגש רק בעוד שלושה חודשים. חברות שעובדות על מלאי נמוך ירגישו השפעה עוד קודם לכן.

 

לדברי משה גולברי, בעלי רשת האופנה גולברי ורשת האיפור והטיפוח סקארה, שמייצרת בסין, הבעיה תהיה בהזמנות לעונת החורף הבאה. "לנו יש כושר ייצור גם בישראל, אבל מוצרים כמו ג'ינסים, מעילים וסריגים מיוצרים כמעט בלעדית בסין. אני כבר שומע שרשתות אופנה החלו לרוץ לאתר מפעלים אחרים בווייטנאם ובקמבודיה. אין ספק שמי שתלוי רק בסין - יש לו בעיה".

 

גם מחיר התה בסכנה: ויסוצקי מייבאת תה ירוק מסין, שמהווה 40% ממכירותיה. לדברי הבעלים שלום זיידלר הם מחזיקים במלאים אך חוששים שייאלצו לקנות מ"סוחרים שמתמחים באגירת מלאים ועושים רווח במצבים של חוסר שמאפשר להם לגבות מחיר גבוה".

 

גם היצוא בסכנה

הפגיעה המיידית העיקרית, שהורגשה כבר בימי הנתק הראשונים, היא בתחום התיירות, שכן הופסקו כליל הטיסות של שתי החברות הסיניות ושל אל על לסין. הפגיעה כאן מוערכת בהפסד של מיליוני שקלים בכל תחומי התיירות - בתי מלון, מסעדות ובתי קפה, אתרי תיירות, חנויות, ועוד.

 

"נכון שהתיירות הסינית הנכנסת מהווה רק 4% מכלל התיירות לישראל, אבל החשש הגדול הוא לא מאובדן ההכנסות מתיירים סינים בארץ אלא הזליגה לכלל התיירות העולמית", אומר יוסי פתאל, יו"ר ארגון סוכני התיירות הנכנסת. "כבר עכשיו אנשים חוששים לטוס, ולא משנה היעד. הם חוששים מסיכוי להידבקות במטוס או במקומות הומי אדם בחו"ל. השבוע בוטלו בגלל האיסור לטוס לסין 10,000 טיסות בעולם. למזלנו ינואר הוא חודש חלש בתיירות, ובינתיים רבים דוחים את החופשה ולא מבטלים. אם הנגיף ימשיך להתפשט לאורך זמן החשש הוא מעצירת התיירות העולמית, שלא לדבר על התרסקות ענף התיירות הסיני".

 

סין היא כיום המדינה השלישית בהיקף היצוא הישראלי, אחרי ארה"ב ובריטניה, כך שהמשבר לא ישפיע רק על יבוא או על תיירות. בשנת 2018 היצוא לסין הגיע להיקף שיא של 4.7 מיליארד דולר, מתוכם 3.7 מיליארד דולר בהובלה אווירית - כך ששיתוק הקשר האווירי בין ישראל לסין עלול לגרום נזקים גם למפעלים ישראליים המייצאים לסין. מנתונים ממשלתיים עדכניים שנמסרו אתמול ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי ב-2019 היצוא לסין הסתכם ב-4.6 מיליארד דולר.

 

לדברי הנשיא החדש של התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, "אנחנו מדינה שהתמכרה ליבוא זול, וההתמכרות הזו מתחילה להכאיב. כבר עכשיו תעשיינים מפסיקים לקבל משלוחי חומרי גלם מסין וממדינות נוספות שנסמכות על ייצור סיני".

 

במשרד הכלכלה והתעשייה עוד בודקים את השפעת האירוע ברמה הכלכלית, מסר השר אלי כהן ל-ynet ול"ידיעות אחרונות". "נכון לרגע זה לא ידוע על כל קושי במעבר סחורות בין המדינות, אלא רק במעבר של בני אדם. המשרד עוקב אחר המצב כדי להיערך לצרכים שיעלו כך שהתנהלות הסחר בין המדינות לא תושפע מהמשבר הבריאותי", אמר. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
נוסע מנסה להתגונן מפני הנגיף בשדה תעופה
צילום: gettyimages
מומלצים