שתף קטע נבחר

ביקוש גבוה: שטראוס תייבא חמאה במחיר לא מפוקח

שטראוס, המייבאת לארץ את ממרח החמאה לורפק, תייבא גם את החמאה תחת אותו מותג. היבוא לא יהיה במסגרת המכסות הפטורות ממכס ולכן החמאה המיובאת תהיה יקרה מהחמאה ישראלית

על רקע הביקוש הגובר לחמאה בישראל והמחסורים בשנה האחרונה, שטראוס נכנסת לראשונה לתחום. שטראוס, שקיבלה לפני כשנה את זיכיון היבוא של מוצרי מחלבת ארלה מדנמרק, תרחיב את שיתוף הפעולה עם המחלבה ותשיק בשבועות הקרובים חמאה דנית תחת המותג לורפק.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

בכירי משרד החקלאות: "יבוא חמאה חופשי זה כמו לכרות יד בגלל קוץ באצבע" 

כחלון מפר שתיקה מאז החלטת היועמ"ש: "אין סיבה שיהיה מחסור בחמאה"

האם משבר החמאה יחזיר לתחייה את המרגרינה?

  

חמאה ישראלית היא מוצר המצוי תחת צו הפיקוח על המחירים ויבוא חמאה כרוך במכס גבוה, כחלק מההגנה על הרפתנים. תחת המחיר המפוקח נמכרת גם חמאה מיובאת, במקרים שבהם המדינה מחלקת מכסות יבוא פטורות ממכס. שטראוס תייבא את החמאה שלא במסגרת המכסות, ולכן הוא לא יהיה כפוף לפיקוח ומחירו יהיה נתון לשיקול דעת החברה.

חמאה לורפק (צילום דנה קופל)
חמאה לורפק(צילום דנה קופל)

תמחור החמאה הדנית, שתשווק באריזות במשקל 200 גרם, עדיין לא נקבע. בחברה ממתינים ככל הנראה להחלטת המדינה, שצפויה להתקבל בקרוב, בסוגיית פתיחת שוק החמאה ליבוא חופשי באמצעות ביטול המכס הגבוה על המוצר.

אינפו כלכלה חמאה ()

אם יוחלט שלא לפתוח את השוק ליבוא, שטראוס תידרש לשלם מכס גבוה ותקבע לחמאה מחיר גבוה ביחס לחמאה המפוקחת. אם המכס יבוטל, שטראוס צפויה להוריד את מחיר החמאה כדי להתמודד מול המתחרים בשוק. 

גיורא בר דעה (צילום: סיון פרג')
גיורא בר דעה, מנכ"ל שטראוס(צילום: סיון פרג')

 

זינקה בזכות הממרח

שטראוס, שאינה פועלת בשוק החמאה, נכנסה לזירה לפני כשנה עם קבלת הזיכיון לממרח החמאה לורפק. בעקבות המחסור בחמאה, נהנתה שטראוס מביקושים גבוהים למוצר, שמכיל לצד חלבון חלב גם שמנים צמחיים. מי שעוד נהנתה מהמחסור, הייתה ויליפוד, שאיבדה את הזיכיון של ארלה ובנתה את מותג יורו, תחתיו ייבאה ממרח חמאה ומוצרים נוספים, תוך שהיא מציגה זינוק של כ-30% במכירות בשוק החלב.

   

 

ויליפוד הייתה בין האחראיות למחסור שנוצר בשוק מפני שלא ייבאה את כמות החמאה שבה זכתה במכרז ליבוא פטור ממכס. הדבר התגלה בעקבות בדיקת "כלכליסט" בינואר 2019 שחשפה כי ויליפוד לא הביאה את הכמות לה התחייבה ובמקום זאת מכרה ממרחי חמאה שאינם תחת פיקוח. הפרסום הוביל לבדיקה של משרד הכלכלה שמצא כי החברה לא עמדה בהתחייבותה והוחלט לקנוס אותה ב-133 אלף שקל.

  

על פי נתוני סטורנקסט, שוק החמאה וממרחי החמאה גילגל 264.2 מיליון שקל בשנת 2019. המכירות של שטראוס בקטגוריה זו עם ממרח לורפק הסתכמו ב-49.6 מיליון שקל. הוספת החמאה למיגוון תסייע לשטראוס להציג בשנה הבאה המשך צמיחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים