שתף קטע נבחר

קנדריק לאמאר ויוצרי הסרט "הפנתר השחור" מואשמים בגניבה אומנותית

אומנית בריטית-ליברית מאשימה את יוצרי הסרט החדש של מארוול ודיסני "הפנתר השחור" ואת מפיק הפסקול קנדריק לאמאר בהפרת זכויות היוצרים של יצירתה בקליפ "All the Stars" שמקדם את הסרט. "הסרט מתיימר להעצים מצוינות אפריקנית ובו בזמן הם גונבים מאומנים אפריקנים"

הסרט "הפנתר השחור" עוד לא יצא לאקרנים וכבר הוא מעורר שערוריות. ה"ניו יורק טיימס" פרסם אתמול (יום א') כי יוצרי הסרט שבו מופיע לראשונה גיבור-על שחור מואשמים שהשתמשו ללא אישור ביצירה של האומנית הבריטית-ליברית לינה איריס ויקטור בקליפ של קנדריק לאמאר "All the Stars", מתוך פסקול הסרט שלאמאר גם הפיק.

 

הסצנה שבה מופיעה היצירה הגנובה מתוך הקליפ ()
הסצנה שבה מופיעה היצירה הגנובה מתוך הקליפ

במהלך השנתיים האחרונות פנו יוצרי הסרט פעמיים לוויקטור בבקשה להשתמש ביצירותיה בסרט ובמדיה הנלווית לו, אך היא סירבה משיקולים אומנותיים וכלכליים. לאחר שצפתה בקליפ לשיר שהפיק לאמאר, שלח עורך הדין שלה, כריסטופר רובינסון, מכתב לראש הלייבל והמנטור של לאמאר, אנטוני טיפית'. במכתב האשים רובינסון את טיפית' בהפרת זכויות היוצרים של היצירה, שעשויה זהב 24 קראט, מהסדרה "Constellations". במכתב מצוין כי האומנית מוכנה לוותר על תביעותיה בתמורה להתנצלות פומבית על השימוש ללא אישור ושכר עבור רישיון השימוש.

 

היצירה המקורית באתר של האומנית לינה איריס ויקטור (מתוך האתר של היוצרת Lina Iris Viktor) (מתוך האתר של היוצרת Lina Iris Viktor)
היצירה המקורית באתר של האומנית לינה איריס ויקטור

לטענתה של ויקטור, החל מדקה 2:59, ניתן לראות במשך 19 שניות לא רק את העבודה הברורה שניתנת לזיהוי, אלא גם מוטיבים ספציפיים מתוך סדרת הציורים, לרבות חיות מיתיות, צורות גיאומטריות טקסטורות ותבניות ייחודיות.

 

הקליפ המדובר של קנדריק לאמאר ו-SZA "All The Stars"

 

בריאיון טלפוני ל"ניו יורק טיימס" אמרה ויקטור: "למה שהם יעשו דבר כזה? זה עניין אתי, משום שכל הסרט מתיימר להעצים שחורים ומצוינות אפריקנית - זה כל הרעיון של הסיפור. ובו בזמן הם גונבים מאומנים אפריקנים". היא הדגישה כי העניין הוא עקרוני ולא כלכלי.

 

"הפנתר השחור" עתיד לצאת לאקרנים ב-16 לפברואר בארה"ב ובארץ, וכבר מסמן את עצמו כתופעה אומנותית. הסרט מתבסס על גיבור-על אמריקני שחור של מארוול קומיקס ומפיקה אותו חברת דיסני.

 

קנדריק לאמאר זכה בחמישה פרסי גראמי על אלבומו "DAMN" לפני כחודש, ובמאי הסרט "הפנתר השחור", ריאן קוגלר, בחר בו במיוחד להפיק ולקריין את הפסקול שמופיעים בו מיטב אומני האר נ' בי וההיפ הופ כמו SZA, פיוטור, דה וויקנד, ולאמאר עצמו. הקליפ הספיק לצבור כבר מעל 10 מיליון צפיות ביוטיוב. בטרם פורסמה הפרשה הודה לאמאר לכל מי שהשתתף ביצירת הפסקול לסרט בחשבון הטוויטר שלו.

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים