שתף קטע נבחר

נתן זהבי יקבל 390 אלף שקל בגלל לשון הרע של הדס שטייף

בית המשפט פסק שנתן זהבי יפוצה בסכום של 390 אלף שקלים בגין לשון הרע של עיתונאית גלצ הדס שטייף. זהבי הגיש את תביעתו נגד שטייף בעקבות פירסומיה על התנהלות פסולה מצידו. "השופטת קיבלה את כל סעיפי התביעה, ההרגשה שלי היא שאני מתאושש", מסר זהבי ל-ynet

בית משפט השלום בתל אביב חייב לפצות את נתן זהבי ב-390 אלף שקלים: שדרן הרדיו נתן זהבי (72), הגיש בנובמבר 2017 תביעת דיבה נגד הכתבת הפלילית של גלי צה"ל, הדס שטייף, בעקבות פרסומים של שטייף בתחנת הרדיו הצבאית בהם העלתה טענות להתנהגות פסולה לכאורה של זהבי נגד נשים. בתגובה, תבע זהבי את שטייף בגין הוצאת לשון הרע, והיום (א') כאמור, הורה בית המשפט לשלם לשדרן סכום של 390 אלף שקל. עוד לא ברור אם שטייף תידרש לשלם בעצמה או שמשרד הביטחון, שגלי צה"ל פועלת תחתיו, יישא בהוצאות. זהבי מסר ל-ynet:"השופטת קיבלה את כל סעיפי התביעה, ההרגשה שלי היא שאני מתאושש".

 

בנובמבר 2017 דיווחה שטייף על עדות של אישה שטענה כי זהבי תקף אותה מינית לפני 15 שנה, ובהמשך דווח על עדות של מתלוננת נוספת. בכתב התביעה, טען זהבי ששטייף עשתה שימוש ציני בחשיבות קמפיין MeToo#, "תוך שלמעשה היא שמה לה מטרה לבוא חשבון ולנצל את מעמדו התקשורתי של התובע ואחרים לשם פרסום עצמי". זהבי טען שהושמץ באופן נבזי וששמו הטוב נרמס עד עפר. עוד נטען בכתב התביעה כי הכתבת משמשת "כבית דין שדה כשופטת וכתליינית המוציאה לפועל של גזר דין". לטענתו, שום עובדה רלוונטית בדיווחיה, שמות נשים, מיקום אירועים, לא נחשפו על ידה, וכך לא יכול היה להתגונן מההאשמות כנגדו.

 

 הדס שטייף בבית משפט השלום תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
הדס שטייף ונתן זהבי(צילום: מוטי קמחי)
 

מנגד, בכתב ההגנה שהגישה שטייף, היא טענה שדין תביעתו להידחות לאור הגנות החוק. "השתלשלות האירועים והעובדות כהוויתן רחוקות מרחק רב מאוד כמזרח ממערב, מאותה תמונה עזה אותה מבקש זהבי לייצר. מציאות מגובה בעדויות רבות של אותן נשים שונות אשר לטענתן נפגעו ממנו", כתבה והוסיפה: "אותן נשים הביאו את סיפורן בפני הנתבעת מיוזמתן, ושטחו התנהגות פסולה של התובע העולה לכאורה עד כדי הטרדה מינית". שטייף טענה באמצעות עורכי דינה כי פעלה כמצופה ממנה כעיתונאית.

 

השופטת אושרי פורסט פרנקל מתחה בפסק דינה ביקורת קשה על שטייף: "אין מחלוקת שהנתבעת פרסמה 13 פרסומים שבהם לשון הרע לגבי התובע - מדובר בלשון הרע שעניינה הטרדות מיניות... לרבות אונס. חלק מהפרסומים חזרו על עצמם מספר פעמים ומדובר בחוסר מידתיות בעוצמת הפרסומים, לרבות ניסוחים והטון בהם הוצגו, טרם בדיקה ובחינה עמוקה ויסודית של טענות למעשים כה חמורים של התובע דמות ידועה בציבור".

 

עוד כתבה השופטת כי "מעדויות שהובאו לפני, עולה כי שטייף לא ביצעה בדיקה ראויה ולא מילאה את חובתה לבדיקה עיתונאית ראויה, טרם פרסום כה חמור באף לא אחד מן הפרסומים. מדובר בפרסומים קשים, מכפישים, מבזים, שמצבעים על התובע כ"עבריין מין" כמעט סדרתי. הנתבעת לא נפגשה ולו עם אחת מהנשים שפנו אליה טרם הפרסומים ונתנה אמונה בבטחונה באינטואיציה הפנימית שלה ובתחושות בטן, מה שאינו מהווה כלל בדיקה, ובוודאי לא יכול להיחשב כבדיקה עיתונאית ראויה. איני סבורה כי "רוח התקופה", מקנה לפרסם בכל תחנת רדיו אפשרית טענות קשות כלפי אדם ברף הגבוה, ללא קבלת התייחסות פרטנית לכל אירוע. יש פער משמעותי בין העדויות עצמן לפרשנות הסוביקטיבית שניתנה להם".

 

"שימוש חוזר במילה לכאורה, אינו יכול להועיל לנתבעת כמי שנזהרה בפרסומיה, כאשר בהם חזרה שוב ושוב, על אותם הדברים תוך שמיוחסת לעדויות פרשנות סובייקטיבית, בניסוח שאינו משתמע לשתי פנים, לא ביצעה בדיקות ראויות, לא דייקה בפרטים בהערותיה לפרסומים בכלי התקשורת, לא פנתה לתובע באופן שראוי לצורך קבלת תגובות".

 

"קמפיין MeToo והעלאת המודעות לתופעת ההטרדות המיניות היא חשובה וראוייה", אמרה השופטת "אך דווקא לאורו, וברוח התקופה, על עיתונאי ותיק ומקצועי לבדוק היטב כל ידיעה שמגיע אליו בנושא. סבורתני, כי שטייף לא פעלה כעיתונאית סבירה ואחראית. הנתבעת לא הוכיחה את האירועים הנטענים ברף הראייתי הנדרש".

 

סנגורו של זהבי, ליאור אפשטיין, בתגובה: "עיתונאות היא עסק אחראי, אדם לא יכול לפרסם ידיעה עיתונאית אידאולוגית, דעתו מקודשת וחשובה את העובדות צריך לבדוק".

 

תגובת גלצ: "חרף עדויות שלא נסתרו, מפיהן של לא פחות מ-7 נשים שטענו כי זהבי תקף אותן מינית בנסיבות שונות, תביעתו של נתן זהבי כנגד כתבת הפלילים של גלי צה"ל הדס שטייף התקבלה בחלקה - פרקליטות המדינה תשקול להגיש ערעור".

 

שטייף כתבה בטוויטר: "לכל המלעיזים והשמחים לאיד... אלחם עד הסוף... כי אמת יש אחת... לקרוא את פסק הדין זה להבין כמה הוא הזוי". בהמשך העלתה תמונה של מהטמה גנדי עם הכיתוב: "בהתחלה מתעלמים ממך, אחר כך צוחקים עליך, נלחמים בך, ואז אתה מנצח", וכתבה: "תגובתי לפסק הדין. ממשיכה. הדרך עוד ארוכה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
הדס שטייף ונתן זהבי
צילום: מוטי קמחי
לאתר ההטבות
מומלצים