שתף קטע נבחר

ביקורת סרט - "מיסטר לינק": סרט האנימציה המושלם לחג הפסח

סיפור החברות בין אריסטוקרט חובב מפלצות לביגפוט שמייחל להגיע לשנגרי-לה כדי להתאחד עם בני מינו, מבוסס על קלאסיקות כמו "מסביב לעולם ב-80 יום". אך מה שהופך אותו לחינני ומהנה עבור חובבי אנימציה צעירים ומבוגרים כאחד - היא העבודה המקורית והרגישה של היוצרים


 

לקראת הפסח אנחנו צפויים לראות כמה חיקויים של פיקסאר ודיסני שמטרתם להוליך שולל את ההורים שלא יורדים לפרטים. אין זמן מתאים יותר להציע את "מיסטר לינק" (Missing Link) כבחירה הראשונה לחופשה הנוכחית, המלצה שתקפה גם לחובבי אנימציה בוגרים.

 

סרטי האנימציה של אולפני לייקה הם דוגמה מוצלחת של אנימציית סטופ מושן. מבחינה רעיונית הם טרם העפילו לדרגות הגבוהות ביותר, אך הקסם של סרטיהם ייחודי. הניואנסים בהבעות הפנים של הדמויות ובמחוות תנועות הגוף, ההשקעה המטורפת בעיצוב קפדני של פריטי לבוש, חפצים וסביבות התרחשות - מעניקים הנאה חושית שונה בתכלית מזו של סרטי אנימציית מחשב. אי אפשר להתבלבל בין הסרטים של לייקה לאלו של אולפנים אחרים. כל סרט שלהם הוא עבודה מקורית שלוקחת את הצופים לעולם שונה. עבודות מהסוג שהקולנוע המסחרי העכשווי, בין שאלו סרטי לייב אקשן ובין שאנימציה - משתדל להוציא מהמשוואה.

 

"מיסטר לינק" הוא קומדיית הרפתקאות שמתקנת את מקורות ההשראה שלה. הבולט שבהם הוא "מסביב לעולם ב-80 יום" של ז'ול וורן. כזכור, הסיפור עוסק בעלילותיו של הרפתקן ויקטוריאני בשם פיליאס פוג שיחד עם משרתו הנאמן פספרטו מצליח לנצח בהתערבות המונצחת בשם הספר. הצלחתו של פוג היא גילום רוח הקולוניאליסט האירופי של המאה ה-19 (גם אם הספר מבקר נקודתית את עוולות הבריטים במזרח הרחוק) - קור רוח מופרז, תכנון וביצוע מושלמים, וברגעים הנדרשים הפגנת עליונות מוסרית ברורה מול מנהגי התרבויות הפחות מפותחות.

 

דמותו של סר ליונל פרוסט (קולו של יו ג'קמן) בתחילת הסרט מבוססת על מודל זה. סר פרוסט הוא הרפתקן נלהב שמוכיח את קיומן של מפלצות באמצעות תיעודן (להבדיל מלכידתן או קטילתן). בסצנה המצחיקה הפותחת את הסרט הוא ומשרתו למואל לינט (דיוויד ואליאמס) יוצאים לצלם את "נסי", המפלצת המפורסמת של לוך נס. בעוד לינט מטלטל בבעתה בסירה הקטנה נוכח המפלצת, סר פרוסט ממשיך להפגין את מיומנותו כשהוא מחזיק ספל תה אנגלי ללא ניע. אקספוזיציה מושלמת לדמות ולטון ההומור של אחת משתי הדמויות המרכזיות בסרט.

 

 

מתוך
עבודה מקורית וייחודית

מתוך
"מסביב לעולם ב-80 יום" הגרסה העכשווית

 

המפגש המטלטל עם נסי מוביל להתפטרותו הזריזה של לינט. לכאורה אבד לו הפספרטו, אך פרוסט ימצא מלווה חדש במהלך ההרפתקה הבאה. מכתב ממקור מסתורי המגיע אליו נותן רמז רב חשיבות שיאפשר לו להתחקות אחר היצור המכונה "ביג פוט" (או "ייטי", או "סאסקוואץ'"). פרוסט מחליט לאתר ולתעד, אך במועדון החוקרים האריסטוקרטים שאליו הוא מנסה להשתייך לועגים ליוזמה. ראשון ליריביו הוא לורד פיגוט-דנסבי (סטיבן פריי) הנפוח והמרושע שמתערב איתו כי לא יצליח במשימתו. פרוסט יוצא לצפון מערב ארצות הברית, אך פיגוט-דנסבי אינו מעלה על דעתו לקיים התערבות ג'נטלמנית. הוא שולח בעקבותיו את הצייד המרושע והנכלולי ווילארד סטנק (טימוטי אוליפנט בגרסה ל"בלש פיקס" של ורן).

 

לביקורות קולנוע נוספות:

לגו 2

בית קברות לחיות

לשחות או לא להיות

שהאזאם!


מתוך
ברומנס שובה לב

ביגפוט, הלוא הוא "מיסטר לינק" (זאק גאליפנאקיס) מתגלה תוך זמן קצר. מתברר שהוא זה ששלח את המכתב לפרוסט כדי שההרפתקן יסייע לו להגיע לצד השני של העולם. אי שם בהרי ההימלאיה אמורים להימצא אחרוני בני מינו - הייטים של ממלכת שנגרי-לה. מיסטר לינק, מתנסח ברהיטות מפתיעה, ובניגוד לקומתו הגבוהה, משקלו הכבד והפרווה המכסה את גופו, מפגין תמימות נוירוטית חיננית ולב פתוח לרווחה. אופיו הנפוח של פרוסט ישתנה במהלך המסע. בעיקר בזכות הצטרפותה של אדלינה פורטנייט (זואי סלדנה), חברתו לשעבר שמחזיקה במפה המובילה לארץ המסתורית (כמו מריון ב"שודדי התיבה האבודה").

 

חרף עלילת המשנה הרומנטית מה שעומד במרכז היא הדינמיקה בין שני ההפכים - פרוסט ומיסטר לינק. היצור המוזר מתגלה כתמים במיוחד, ובעל רכות נשית (כך הוא מעדיף להיקרא סוזאן). הסרט כולל לא מעט מעמדים של קומדיית סלפסטיק המתבססים על הפרשי הגדלים והכוח בין שני הגיבורים ועל שימוש חינני בפערי החשיבה שלהם. לבובות ששימשו לצילומי הסרט היו למעלה מ-100 אלף מסיכות מתחלפות של הבעות פנים (תוצר של שימוש נרחב במדפסות תלת ממד) כדי להשיג ניואנסים מדויקים ומשעשעים של רגש.

מתוך
למעלה מ-100 אלף מסכות שימשו ליצירת הבעות הפנים

מתוך
מתוך "מיסטר לינק"

 

אם "קורליין ודלת הקסמים" (2009), הסרט הראשון של לייקה, היה הקודר בסרטי האולפן, הרי ש"מיסטר לינק", הסרט החמישי, הוא הקליל שבהם. אין משמעות הדבר שהוא בידור נטול ערך תזונתי. יש חן רב לברומנס של אריסטוקרט ויצור משונה שעדינותו מאתגרת את חשיבתו של הגיבור האנושי ומשנה אותו. הבמאי והתסריטאי כריס באטלר ("פראנורמן") מצליח לחבר את חלקי תהליך ההפקה המורכב לסרט הנושא טון עקבי, ומקפיד על דקויות קומיות של התנהגות ותנועה מה שהופך את "מיסטר לינק" לסרט חינני ומשובב לב עבור חובבי אנימציה מכל הגילאים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים