שתף קטע נבחר

הג'וקר, היטלר ונטלי פורטמן בחלל: הסרטים שנדבר עליהם השנה

חואקין פיניקס הוא הג'וקר החדש, נטלי פורטמן לובשת חליפת חלל, טייקה וואיטיטי מגלם את היטלר ורנה זלווגר מכוונת לאוסקר. רגע לפני שהוא יוצא לדרך, קבלו את הסרטים המסקרנים של פסטיבל טורונטו

המירוץ לטקס האוסקר הבא יפתח השבוע דווקא בטורונטו. בלי אקדח הזנקה, אבל עם אינספור מקרנים ברחבי העיר שיציגו קרוב ל-300 סרטים מארצות הברית, קנדה והעולם כולו (כולל ישראל) - חלקם רואים את עצמם כמועמדים של ממש לפסלון האוסקר המוזהב ב-9 בפברואר 2020. "היו זמנים בהוליווד" של קוונטין טרנטינו התחיל את הריצה שלו בפסטיבל קאן במאי, ו"האירי" של מרטין סקורסזה צפוי להצטרף אחרי הבכורה בפסטיבל הסרטים בניו יורק (NYFF) בסוף ספטמבר, אבל סרטים בפרופיל נמוך יותר מחממים מנועים לקראת הכניסה שלהם למירוץ בפסטיבל טורונטו, שיפתח מחר (ה') עם דוקו מוזיקלי על אגדת הרוק הקנדית רובי רוברטסון. רגע לפני שהפסטיבל יוצא לדרך - הכנו סקירה מוקדמת של היבול המצופה.

 

 

מתוך
מתוך "ג'וקר", Jojo Rabbit

העצמה נשית ותקינות פוליטית

ככל שמדובר ברוח התקופה בארצות הברית והתקינות הפוליטית המאפיינת אותה, אפשר כבר לסמן את הסרט "הארייט", שגם עונה על העצמה נשית וגם מחניף לאגו השחור. הדרמה ההיסטורית של קאסי למונס, שחקנית-במאית אפריקנית-אמריקנית מספרת את סיפורה האמיתי של ארמינטה רוס, בת למשפחת עבדים שנמלטה מ"בעליה החוקיים" במרילנד לעיר פילדלפיה. היא אמנם הפכה לאזרחית חופשייה תחת השם הארייט טיובמן, אך לא הסתפקה בכך ויצאה לחלץ אחרים מלפיתת בעלי האחוזות. סינתיה אריבו, שהתגלתה לפני שנה בטורונטו במותחן האקשן השני של סטיב מקווין "אלמנות", מככבת בתפקיד הראשי, ומקווה שביחד עם למונס תוכל לשחזר את ההישג של סרטו הקודם של מקווין "12 שנים של עבדות", זוכה האוסקר מ-2014.

 

 

אדם נגד הממסד

לפני שייצא למסע הוליוודי מופרך בשירות מארוול וגיבור העל הסיני שאנג-צ'י, הבמאי דסטין דניאל קרטון מציג דרמה משפטית בשם Just Mercy המתרכזת בדמותו של עו"ד בריאן סטיבנסון, שעדיין חי וקיים בינינו ופועל למען זכויות האזרח בארצות הברית. מייקל ב. ג'ורדן וברי לארסון, שגם להם יש רקע ביקום הקולנועי של מארוול, משתפים פעולה, וג'יימי פוקס מצטרף אליהם בתפקיד וולטר מקמיליאן שהואשם ברצח ועמד בפני הוצאה להורג לפני שזוכה מאשמה בזכות מלחמתו של סטיבנסון (ג'ורדן) בממסד. הגישה האנטי-ממסדית באה לידי ביטוי באופן ביקורתי ונוקב גם במותחן הפוליטי המצוין The Report שביים סקוט ז. בורס, בכיכובו של אדם דרייבר כחוקר ה-FBI דניאל ג'ונס שחשף כיצד אנשי רשויות הביטחון מיישמים שיטות עינויים על חשודים בטרור איסלמי - בין אם הם אשמים או לא. הסרט המבריק שהוקרן בבכורה בסאנדנס, ונקנה על ידי אמזון, עובר בטורונטו עם העיניים לאוסקר.

 

 
Just Mercy ()
מייקל ב.ג'ורדן וג'יימי פוקס בדרמה המשפטית Just Mercy

 

גיבורי ילדות בראי הזמן

להיות פוליטי זה לא מזיק, כפי שהוכיח "ספר ירוק" שזכה בפרס חביב הקהל בטורונטו אשתקד והמשיך עם ניצחון באוסקר, אבל אי אפשר להתעלם מהשאיפות המצודקות של שתי דרמות ביוגרפיות על גיבורי תרבות אמריקנים שנעים בין עולם הילדים למבוגרים. ג'ודי גרלנד, שחדרה לתודעה של רבים כילדה דורותי ב"הקוסם מארץ עוץ" הקלאסי מ-1939, מוצגת בדרמה "ג'ודי" של הבמאי רופרט גולד כאישה מרירה וחסרת כל בשלהי הקריירה. רנה זלווגר, שחוותה לא מעט מהמורות בעצמה בקריירה המאוחרת שלה, מגלמת את האייקון ההוליוודי העגמומי. מר פרד רוג'רס, עליו התחנכו דורות של אמריקנים אינו מוכר בישראל, אולם אחרי הסרט הדוקומנטרי הפופולרי שסיפק לאחרונה תזכורת לדמותו יוצאת הדופן, מגיעה גם הדרמה העלילתית "יום יפה בשכונה" של מריאל הלר ("האם אי פעם תסלחי לי"). טום הנקס מגלם את מנחה הטלוויזיה המזדקן, העדין והילדותי ששובר את הקרח עם עיתונאי ציני שמראיין אותו (מאת'יו ריס).

 

 

מתוך A Beautiful Day in the Neighborhood ()
טום הנקס מגלם את פרד רוג'רס. מתוך "יום יפה בשכונה"

 

מבאטמן לג'וקר ומה שביניהם

גם ארתור פלק רצה לשעשע ולבדר ילדים כליצן, אך התמימות שלו נשברת בעולם הבדיוני האפל של גותהאם, והוא הופך לנבל המוכר הג'וקר אותו מגלם חואקין פיניקס בסרטו של טוד פיליפס. "ג'וקר", שכבר זכה לביקורות מהללות אחרי הקרנתו בפסטיבל ונציה, מגולל את הטרנספורמציה הטרגית של הדמות המורכבת החורגת מעבר לתבניות המוכרות לנו מלהיטי גיבורי העל. הבמאי ג'יימס מנגולד עשה בעבר דבר דומה עם וולברין ב"לוגן", וכריסטיאן בייל זכור לטובה מתפקידו כבאטמן בטרילוגיית "האביר האפל" (במהלכה אף נאבק בג'וקר), אולם בטורונטו השניים ניצבים זה לצד זה, ביחד עם מאט דיימון, על קו הזינוק לאוסקר עם סרט שונה לחלוטין - "פורד נגד פרארי". בייל ודיימון מגלמים את קן מיילס וקרול שלבי שמובילים את תאגיד פורד ויוזמתו לבנות את מכונית המירוצים המהירה בעולם, וזאת כחלק ממירוץ החימוש התחרותי מול פרארי האיטלקית. אליהם אפשר לצרף את העיבוד של ג'ון קרולי לרב המכר "החוחית", ובו אנסל אלגורט מגלם נער מעורער שאיבד את אמו בפיגוע במוזיאון המטרופוליטן ומתקשה להתאושש בחייו החדשים בחסות ניקול קידמן.

 

 
חואקין פיניקס ב"ג'וקר". ביקורות מהללות

 

גירל פאוור

בוונציה מתבשמים בבכורה של סרט המדע בדיוני "אד אסטרה" של ג'יימס גריי בכיכובו של בראד פיט, ובטורונטו משגרים את Lucy In The Sky, סרט חלל מזווית נשית בכיכובה של נטלי פורטמן כאסטרונאוטית שמתעקשת לשוב למשימה נוספת. נואה האולי, המוכר מיצירתו הטלוויזיונית ("פארגו", "לגיון"), עושה צעד בכיוון המסך הגדול ביחד עם פורטמן, ג'ון האם, אלן בורסטין וזאזי ביטז. האחרונה מופיעה גם ב"ג'וקר" וגם בדרמה הביוגרפית של בנדיקט אנדרוז "סיברג" המלווה את מעללי השחקנית הצרפתיה ג'ין סיברג, אותה מגלמת קריסטן סטיוארט, שהפכה למהפכנית קיצונית חתרנית - קצת כמו הג'וקר. ב"נוכלות בלי חשבון" של לורן סקיאפרה, ג'ניפר לופז, קונסטנס וו, קארדי בי ואחרות, מפגינות העצמה נשית כחשפניות על הבמה שעושות קופה על חשבון קליינטים עשירים שנופלים בפח שלהן. הסחף הנשי ייעצר בסרט הנעילה של הפסטיבל Radioactive של מרג'אן סרטאפי ("פרספוליס") האיראנית בו מגלמת רוזמונד פייק את מדענית האטום הצרפתיה מארי קירי.

 

 

מהמסך הגדול למסך של נטפליקס

תופעה מעניינת שניתן לזהות בטורונטו כאינדיקציה לנוף הקולנוע המסחרי ככלל היא הנהירה של במאים מובילים לסטרימינג, ובאופן מיוחד לנטפליקס המצטיידת מכל הבא ליד לפני כניסת דיסני פלוס לעניינים. נואה באומבך שהתחיל את מערכת היחסים של עם נטפליקס ב"סיפורי מאירוביץ'", מרענן אותה עם Marriage Story בכיכובם של אדם דרייבר וסקרלט ג'והנסון שעוסק דווקא בגירושים. מריל סטריפ, גארי אולדמן, שרון סטון, דיוויד שווימר, ג'פרי רייט ואנטוניו בנדרס נראים גדולים על המסך הקטן, אבל הבמאי סטיבן סודרברג לוקח אותם לשם ב"המכבסה" העוסק בפרשת מסמכי פנמה. גם פרננדו מאיירלס הברזילאי ("עיר האלוהים") אומץ על ידי נטפליקס בדרמה "שני אפיפיורים" המפגישה את בנדיקטוס השמרן (אנתוני הופקינס) ויורשו פרנסיסקוס (ג'ונתן פרייס). הקומיקאי הוותיק אדי מרפי עושה מחווה לקומיקאי עוד יותר ותיק רודי ריי מור ב-Dolmite Is My Name שביים קרייג ברואר לשירות הסטרימינג.

 

 

המציאות טובה יותר מכל דמיון

אם יש התפתחויות חיוביות שאפשר לציין בנוגע לקולנוע, כפי שאנחנו מכירים אותו בגרסתו הישנה והטובה, היא החזרה לסיפורים תקופתיים מהמציאות. ב-The Aeronauts הבמאי טום הארפר חוזר לאנגליה של המאה ה-19 ולניסויי הכדורים הפורחים בשחקים. אדי רדמיין מגלם את ג'יימס גליישר, מדען שהיה במציאות, ולצדו פליסיטי ג'ונס כאישה הרפתקנית פיקטיבית - כי היום חייבים. ג'סטין קורזל חוזר לאותה התקופה אך באוסטרליה הרחוקה כדי לספר את סיפורו של הפושע האגדי נד קלי (אותו גילם הית' לדג'ר בסרט קודם מ-2003) בדרמת הפשע True History of Kelly Gang בכיכובם של צ'ארלי הנאם, ראסל קרואו, ניקולס הולט וג'ורג' מקאיי.

 

 

כחלק מהז'אנר הזה אפשר לחוש בפריחה נדירה ביחס לשנים האחרונות בסרטים על מלחמת העולם השניה והשואה. Jojo Rabbit של טייקה וואיטיטי ("תור: ראגנארוק") הוא אחד הסרטים המדוברים השנה בטורונטו בעיקר בגלל הדמות שהוא עצמו מגלם - אדולף היטלר, הפעם כחבר דמיוני של ילד גרמני עדין (סקרלט ג'והנסון מגלמת את אימו). על הצד הרציני יותר ניצבים הפקות בינלאומיות כמו העיבוד של ואצלאב מרהול הצ'כי לספרו של יאז'י קושינסקי "הציפור הצבועה" בהשתתפות הארווי קייטל וסטלן סקושגורד; פרנסואה ז'ירארד הקוויבקי הוביל את הדרמה Song of Names בכיכובם של טים רות' וקלייב אואן ובמרכזה כנרים מחוננים שהופרדו בילדותם בצל זוועות המלחמה, ו-While at War של אלחנדרו אמנבר מספר את סיפורה של ספרד הנקרעת לגזרים בצל הרייך השלישי. בכורת הבימוי של המפיק דן פרידקין Lyrebird היא מותחן שמתרחש עם סיום המלחמה ומתחקה אחר אצרות אמנים שברשות הנאצים.

 

 

ולפינה הישראלית:

פסטיבל טורונטו ידוע כבית חם לקולנוע הישראלי בצפון אמריקה, אולם השנה נכחותם של הסרטים מתוצרת כחול-לבן דלה יחסית, ככל הנראה בגלל שינויים בהנהלת הפסטיבל. ארבעה סרטים ארוכים יוקרנו במהלך הפסטיבל: "ימים נוראים" של ירון זילברמן, "מלים נרדפות" של נדב לפיד, "מאמי" של קרן ידעיה ו"אפריקה" של אורן גרנר. "פרפרים" של יונה רוזנקיאר ו"אנה" של דקל ברנסון שהוקרנו בתחרות הקצרה בקאן התקבלו גם לכאן. מדובר ביבול צנוע יחסית, אבל הקשר הישראלי לא עוצר פה.

 

מתוך
"ימים נוראים" על רצח רבין מנקודת מבטו של יגאל עמיר(צילום: תולי חן)

שיתוף הפעולה הפורה והמתמשך בין המפיק הישראלי רם ברגמן לבמאי ריאן ג'ונסון שהגיע לגבהים חדשים לאחרונה בהפקת "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי", חוזר לגדלים צנועים יותר ומרשימים לא פחות ב-Knives Out. הסרט נראה כמו פארודיה שנונה על דרמות מתח בסגנון אגאתה כריסטי ובהשתתפות דניאל קרייג, ג'ימי לי קרטיס, כריס אוואנס, מייקל שאנון, טוני קולט, כריסטופר פלאמר ודון ג'ונסון. גם הקולנוען הישראלי אורן מוברמן יגיע לעיר הקרירה, והוא חתום כמפיק על שתי דרמות מסקרנות: Bad Education של קורי פינלי בכיכובו של יו ג'קמן העוסק במקרה אמיתי של שחיתות בתיכון, ו"הון אנושי" של מארק מאיירס בכיכובם של מאיה הוק, ליב שרייבר, פיטר סארסגארד, ומאריסה טומיי. מוברמן אף כתב את התסריט לסרט שעוסק בהתאוששות מטרגדיה. אדם סנדלר מככב לצד הכדורסלן קווין גארנט, המוזקאי דה-וויקנד ואחרים בדרמה הקומית Uncut Gems של בני וג'וש ספדי ("גוד טיים"), שיש מי שאוהב להזכיר שסבתם גרה בארץ.

 

 

חיבורים לישראל - קצת פחות חיוביים - יש בדרמת הנעורים הלבנונית "1982" של קאליד מואנס ובו סיפורי אהבה תמימים בבית ספר בפאתי ביירות מתרסקים על רקע מלחמת האזרחים ופלישת צה"ל. נאדין לבאקי (במאית "כפר נחום") מככבת בסרט כמורה ולצדה התלמידים שמנסים להיאחז בשגרה כשמעליהם חגים מטוסי חיל האוויר. לינה אל-עבוד הפלסטינית-לבנונית חוזרת גם היא לאותם ימים סוערים ונזכרת באביה, פעיל בארגון של אבו נידאל, שב-1987 נטש את המשפחה ונעלם מבלי להותיר זכר. בסרטה הדוקומנטרי Ibrahim: A Fate To Define היא מנסה להתחקות על עקבותיו. הסאטירה המעודנת של איליה סולימאן הפלסטיני "זה חייב להיות גן עדן", שצולמה בחלקה בנצרת, וכן בפריז וניו יורק, תוקרן גם בטורונטו אחרי הבכורה בקאן.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים