שתף קטע נבחר

"ייקחו עשרות שנים לשקם את נזקי טרור הבלונים בעוטף עזה"

המדען הראשי ברשות הטבע והגנים אמר בראיון לאולפן ynet כי המשימה כעת היא למנוע ממינים פולשים, שעלולים להחליף את הטבע הישראלי בטבע אחר באזור עוטף עזה. לדבריו, "הדבר הכי חמור שיכול לקרות לטבע זה שריפות חוזרות"

 

 

 

טרור בלוני ועפיפוני התבערה מרצועת עזה כמעט נפסק לחלוטין ובישראל אומדים בישראל את הנזקים הרבים. בראיון לאולפן ynet אמר ד"ר יהושע שקדי, המדען הראשי ברשות הטבע והגנים, כי תהליך שיקום הטבע שנפגע ייקח עשרות שנים.

 

ד"ר שקדי סיפר על הפעילות לשיקום השמורות בעוטף עזה: "אנחנו פועלים בשני מישורים, שהם נפרדים ומחוברים זה לזה. הצד שיותר מטריד אותנו זה מה יקרה בשנה הבאה - אם לא תהיה הסדרה ויהיו שריפות נוספות, כי הדבר הכי חמור שיכול לקרות לטבע זה שריפות חוזרות. לכן אנחנו היום נערכים בכל מיני אמצעים כדי שאם בשנה הבאה נהיה בסיטואציה דומה, נקטין את סכנת השריפות למינימום בעודן באיבן כי אם תהיה עוד מכה כזאת כמו שהייתה השנה - זה יהיה חמור הרבה יותר מאשר מה שקורה עכשיו".

 

שריפה ליד קיבוץ אור הנר (צילום: אמנון סופר ומנדי ריזל רדיו דרום )
נחש שנשרף למוות בשריפה ליד קיבוץ אור הנר(צילום: אמנון סופר ומנדי ריזל רדיו דרום )

 

על הפגיעה הקשה מאוד בטבע, בחי וגם בצומח, אמר ד"ר שקדי: "חלק מהשריפות שם זה לאורך נחלים, נחלי אכזב, וגם שם יש צמחיה שנפגעה, כל התהליך הזה לוקח הרבה מאוד זמן. אם אנחנו לא נעקוב ונלווה את התהליך ונדאג לזה שלא יגיעו לשם המינים הלא נכונים, בעיקר מינים פולשים שמגיעים אלינו מארצות אחרות, כמו שיטה כחלחלה ומינים אחרים, אנחנו עלולים להחליף את הטבע הישראלי בטבע אחר, שהשריפה רק עוזרת לו.

 

"לכן אנחנו עושים מאמצים כבירים כדי למנוע את התהליכים האלה. זה לא כל כך לתת לטבע להשתקם, אלא לא לתת למינים זרים להיכנס לתוך השטח ולהחליף את הטבע הישראלי במשהו אחר שאנחנו לא רגילים אליו. על זה צריך להוסיף את הפגיעה בבעלי החיים, שהיא בדרך כלל נסתרת, כי בעלי החיים ברובם פעילי לילה, לא כל כך רואים במה הם נפגעים ופה אנחנו צריכים לאט ובהתמדה לעקוב אחריהם ולראות אם יש מינים שדורשים תשומת לב מיוחדת. כרגע לשמחתנו אנחנו לא יכולים להצביע על מינים, כאלה אבל בהחלט יכול להיות שיהיו מינים שיצטרכו עזרה בתוספת מזון, מים, מקומות קינון ודברים מסוג זה".

 

והאם יש משהו חיובי בשריפות? ד"ר שקדי השיב: "הרבה מאוד פעמים שריפות מהסוג הזה שורפות חומר אורגני ישן שהצטבר בתוך הנחל וכאשר החומר הזה נשרף, השטח עובר מעין מתיחת פנים. אבל במקרים שלנו כיוון שהשריפות הן שכיחות מדי, משהו כמו כל חמש-שש שנים יש שריפה ועכשיו במיוחד אנחנו מפחדים שזה יהיה כל שנה, אז כרגע אנחנו לא רואים שום דבר חיובי בשריפה הזאת. אם השריפות יהיו פעם ב-20 שנה, לפעמים יש בהן דברים חיוביים, לא במצב שלנו היום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמנון סופר ומנדי ריזל רדיו דרום
נחש שמת בשריפה בעוטף עזה
צילום: אמנון סופר ומנדי ריזל רדיו דרום
מומלצים