שתף קטע נבחר

150 מעלות - וקר: תגלית במרחק 53 שנות אור

מ"סופר כדור ארץ" עד "עולם לבה": טלסקופ החלל החדש של נאס"א איתר שלושה כוכבי לכת ראשוניים

 

 

התגליות הראשונות של יורשו של קפלר: טס (TESS), טלסקופ החלל החדש של נאס"א, גילה כוכב לכת מחוץ למערכת השמש שגודלו פי 3 מזה של כדור הארץ, והוא נמצא במרחק 53 שנות אור "בלבד". בנוסף איתר הטלסקופ "סופר כדור ארץ" וכוכב לכת סלעי – ובכך השלים שלוש תגליות של כוכבי לכת חוץ שמשיים בשלושת החודשים הראשונים מאז החל לסרוק את השמיים בחודש יולי.

 

טלסקופ החלל טס (ראשי תיבות של Transiting Exoplanet Survey Satellite) שוגר באפריל האחרון והוא יורשו של הטלסקופ קפלר, שחדל לפעול בסוף אוקטובר. כוכב הלכת הקרוב ביותר שגילה טס, HD 21749b, משלים סיבוב סביב השמש שלו תוך 36 יום.

 

טלסקופ החלל טס איתר כוכב HD 21749b ()
כוכב הלכת החוץ-שמשי HD 21749b

טלסקופ החלל טס איתר כוכב HD 21749b ()
הדמיה של הכוכב

הטמפרטורה על קרקע אותו כוכב לכת, הגדול פי 3 מכדור הארץ, היא 150 מעלות צלזיוס - קריר יחסית כשלוקחים בחשבון כמה הוא קרוב לשמש שלו. התגלית נחשפה ביום שני, בכנס אגודת האסטרונומים האמריקנית בסיאטל.

 

"זה כוכב הלכת הקטן הכי קר שאנחנו מכירים, מבין אלו שנמצאים כה קרוב לשמש בהירה כזו", אמרה החוקרת דיאנה דרגומיר. "אנחנו יודעים הרבה על אטמוספירות של כוכבי לכת חמים, אבל עקב העובדה שקשה מאוד למצוא כוכבי לכת קטנים שחגים רחוק מהשמש שלהן, ולכן קרים יותר, לא יכולנו ללמוד הרבה על כוכבי לכת קטנים וקרים כאלה. כאן היה לנו מזל, ועכשיו נוכל לחקור את כוכב הלכת לעומק".

 

זהו ככל הנראה כוכב לכת גזי ולא כוכב לכת סלעי ככדור הארץ. יש גם עדות, שעדיין לא אושרה סופית, שבאותה מערכת כוכבים נמצא גם כוכב לכת נוסף שחג סביב השמש שלו כל 7.8 ימים - מה שיהפוך אותו כנראה לכוכב לכת בגודל כדור הארץ הראשון שחשף הטלסקופ טס.

טלסקופ החלל Tess (צילום: נאס
טלסקופ החלל TESS(צילום: נאס"א)

טלסקופ החלל Tess (צילום: נאס
טלסקופ החלל(צילום: נאס"א)

כוכב לכת נוסף שהתגלה הוא Pi Mensae c, "סופר כדור ארץ" שחג סביב השמש שלו תוך 6.3 ימים ונמצא במרחק 60 שנות אור מאיתנו. השמש שלו דומה מאוד לשמש שלנו, הן במסה והן בגודל.

 

כוכב הלכת השלישי, LHS 3884b, נמצא במרחק 49 שנות אור ומשלים מסלול סביב השמש שלו תוך 11 שעות בלבד. אותה שמש היא למעשה "ננס אדום" קר, שגודלה חמישית מהשמש שלנו. החוקרים העריכו כי אותו כוכב לכת שלישי הוא למעשה "עולם לבה", בהתחשב בקרבתו הרבה לשמש שלו.

 

במהלך הסריקה הראשונית טלסקופ טס זיהה גם 6 פיצוצי סופרנובה. "כמה מהדברים המדעיים המעניינים ביותר התרחשו בימים הראשונים של סופרנובה, והיה קשה מאוד לזהותם לפני טס", אמר החוקר מייקל פוסנו. "קפלר זיהה 5 אירועים כאלה במהלך 4 השנים הראשונים לפעילותו. טס מצא כמות דומה תוך חודש אחד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים