שתף קטע נבחר

להצליח בתואר בלי לעצור את החיים

בעידן של היום, סטודנטים כבר לא יכולים להרשות לעצמם להאט כדי להתקדם בלימודים. כיצד מתמודדים עם המצב בו לימודים הפכו מהזדמנות למעצור?

*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים

 

בשנים האחרונות כבר ברור שהמתכון להישרדות בתנאי החיים בעידן המודרני, מתבסס על רב משימתיות ויכולת ללהטט בין מספר מטלות. היטמעות המושגים הללו ביומיום שלנו הביאה לכך שכבר לא מדובר רק במולטי-טסקינג, אלא באופן בו יותר ויותר אנשים בוחרים להגדיר את עצמם. אנחנו לא נושאים טייטל אחד אלא מתמקצעים באופן רוחבי בתחומים רבים, שואפים ללמוד ללא הפסקה ומעוניינים לאפשר לידע הזה לקדם אותנו הלאה.

גם דור הסטודנטים שמגיע כיום אל מוסדות ההשכלה הגבוהה, כבר לא מגדיר את עצמו רק לפי התואר בו בחר. להבדיל מהעבר, כאשר רוב הסטודנטים עצרו את החיים למספר שנים כדי ללמוד, כיום רוב הסטודנטים הם כבר ממש לא רק סטודנטים. מסקר שפרסמה התאחדות הסטודנטים הארצית במהלך 2018 עולה כי 81% מהסטודנטים עובדים במקביל ללימודיהם, ואפשר לומר בביטחון שמדובר במגמה שרק הולכת ומתחזקת.

צעירים ברקע בניין (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

כשלימודים כבר לא משמשים כתעודת ביטוח

בבסיס הנהירה של סטודנטים לעבוד נמצאות כמובן מספר סיבות. אחת מהן היא יוקר המחייה, שמאלץ סטודנטים לכלכל את עצמם כדי להצליח לעמוד בהוצאות השונות – החל מדיור ומזון, דרך תחבורה ועד לבילויים. האחרת, היא ההבנה שתואר ראשון הוא כבר ממש לא תעודת ביטוח שמבטיחה תעסוקה. סיפוריהם של בוגרים מצטיינים ששולחים קורות חיים אך נופלים עוד בשלב הראשון על סעיף של חוסר ניסיון, הם כבר לא מקרים בודדים אלא תופעה רחבה שעולה גם ברשתות החברתיות. הטיפ העיקרי של עובדים מנוסים הוא פשוט: לא לבזבז את תקופת האוניברסיטה רק על לימודים.

במציאות בה מעסיקים מעדיפים ניסיון מעשי במקביל לידע תיאורטי, סטודנטים משתדלים להיכנס במהירות האפשרית לשוק העבודה – במהלך הלימודים ואפילו לפניהם. משוחררים טריים שרכשו מקצוע בצבא, מבינים שעצירת החיים עבור לימודים תגרום להם לאבד את היתרון שצברו; אלה שכבר נמצאים עמוק בקריירה, מתקשים להתחייב למסלול שיפגע באורך החיים הפעיל שלהם. במצבים כאלה, הבלם העיקרי של סטודנטים בדרך לקריירה עלול להתגלות דווקא בתור הלימודים עצמם. 73% מקרב הסטודנטים שציינו בסקר של ההתאחדות שאינם עובדים, הסבירו שמסלול הלימודים הוא הסיבה לכך.

 

מנוודות דיגיטלית אל הסטארט-אפ הבא

ישנם גם הצעירים שתוהים אם בכלל להירשם ללימודים, קבוצה בה נמצאים גם אלה שרואים את עצמם כיזמים. הם מעוניינים להתבסס בסופו של דבר כעצמאיים או לפחות למצוא זמן לעבוד על פרויקטים שיפתחו אותם מקצועית. אצל חלקם הרצון להתקדם בא לידי ביטוי גם בסוג ה"משרד" בו הם מעוניינים לעבוד, מה שהפך את הנוודות הדיגיטלית למשל לאפשרות שלא מעטים חושבים עליה. מסלולי לימוד שאינם מאפשרים לימוד מרחוק או שלא מתקדמים בקצב האישי של סטודנטים כאלה, מאלצים אותם לא פעם להאט ואפילו לבחור בין הקריירה לתואר.

בניית בסיס יציב במהלך התואר הראשון או שמירה על הקריירה בתואר השני, מחייבים גמישות לא רק מצד הסטודנטים אלא גם מצד המוסדות האקדמיים. לוויתורים המשמעותיים של סטודנטים מהעבר כבר אין מקום במציאות התחרותית של היום, כך שמה שנחוץ ליותר ויותר מועמדים ללימודים הוא תואר שמשתלב במסלול החיים שלהם. בין אם הם עובדים מהבית, רוצים לשמור על משרה מלאה או יוצאים לחפש את ההזדמנות העסקית הבאה שלהם.

בחורה גולשת בלבטופ (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

לשמור על המומנטום מבלי להתפשר על האיכות

בשעה שחלק ממוסדות ההשכלה הגבוהה עדיין מתקשים לעמוד בקצב של סטודנט ששייך לעולם החדש, האוניברסיטה הפתוחה – שהיא הגדולה בישראל, הצליחה ליצור מסגרת שונה. כזו שמאפשרת לכל סטודנט ללמוד ברמה האקדמית הגבוהה ביותר, מבלי לעצור את החיים או להתפשר כדי ללמוד בתנאים שמתאימים לו.

למעלה מ-4,000 בוגרים מסיימים בה את לימודיהם מדי שנה, לאחר שיכלו לבחור איפה ובאיזה קצב הם רוצים ללמוד. התארים של האוניברסיטה הפתוחה מאפשרים למידה באחד מ-60 מרכזי הלימוד ברחבי הארץ, בכל ימות השבוע וגם מהבית או אפילו מחו"ל. כך שגם אם אתם לא יודעים איפה תהיו בשבוע הבא, הקורסים שלכם יחכו לכם בכל מקום. שימוש באמצעי טכנולוגיה מתקדמים מעניק ללומדים גמישות מירבית, בזכות פורומים, מפגשי הנחיה בשידור חי והקלטות מצולמות שזמינות מכל מכשיר.

גם שיטת הקבלה הפתוחה של האוניברסיטה הפתוחה מבוססת על התפיסה שסטודנט צריך להשקיע במה שחשוב באמת. מסיבה זו סטודנטים יכולים להתחיל ללמוד בה לאורך כל השנה ומבלי לבזבז זמן על שיפור בגרויות או פסיכומטרי. משם, הכול כבר תלוי בהם. אחרי חמש שנים ברצף בהן האוניברסיטה הפתוחה מגיעה למקום הראשון בשביעות רצון הסטודנטים, נראה שכבר לא צריך לעצור את החיים כדי להגיע הכי רחוק שאפשר. עכשיו גם אתם יכולים להתחיל ללמוד בלי לעצור לרגע.

 

לפרטים נוספים>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לשימוש הכתבה בלבד! אקדמיה סטודנטים לימודים השכלה גבוהה
צילום: shutterstock
מומלצים