שתף קטע נבחר

3 אפרוחים חדשים לברווזים נדירים בירושלים

בעמק הצבאים נראו השבוע שלושת האפרוחים, שהצטרפו למשפחת ברווזי צוללי הביצות. מדובר במין הנמצא בסכנת הכחדה

בשורות משמחות מירושלים: השבוע תועדה שלישיית אפרוחים ראשונה לצוללי הביצות, השוהים בעמק הצבאים בירושלים. הברווזונים ככל הנראה בקעו בימים האחרונים, למשפחה של צוללים, הכוללת שני זכרים ונקבה. השבוע הם יצאו לראשונה לשוטט מחוץ לקן שנמצא בסבכי הצומח. צפו בתיעוד של המשפחה

 

 

בחברה להגנת הטבע מציינים כי מדובר בברווז נדיר בקנה מידה עולמי. הוא מוגדר ברשימת המינים "האדומים", כלומר מינים בסיכון, של ה-IUCN (האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע). האוכלוסייה המקננת בישראל נמצאת כיום בסכנת הכחדה (EN), ובארץ יש כמה עשרות זוגות מקננים בלבד.

 

שלושת האפרוחים ואחד הבוגרים (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
שלושת האפרוחים ואחד הבוגרים(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)

שלושת האפרוחים ואחד הבוגרים (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
שלושת אפרוחי צולל הביצות וסופית ברקע.(צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)

 

צולל הביצות הוא ברווז קטן, המתאפיין בצבעי חום-ערמוני, בעל שת לבן בולט ועין לבנה אצל הזכרים. ברווז זה נוהג למצוא את מזונו בעיקר מתחת לפני המים באמצעות צלילות ומכאן שמו. בית-הגידול העיקרי של מין זה הוא אגמי מים מתוקים וביצות שבהן צמחייה ובייחוד קנה וסוף ומכאן שם המין. צולל הביצות קינן בעבר בישראל, אך כיום הוא נמצא בסכנת הכחדה חמורה לאחר שנפגע בין היתר מייבוש מקורות מים וצייד.

 

"בישראל, צולל הביצות נחשב לברווז חורפי וחולף נדיר במיוחד, וגם למקנן נדיר", מסביר אבנר רינות, צפר וסוקר טבע בחברה להגנת הטבע. "הידלדלותה של אוכלוסיית צוללי הביצות בארץ, נובעת מייבוש כל הביצות בישראל בשנות השישים - ובהן אגם החולה וביבוש בריכות החמצון של מפעל השפד"ן שליד ראשון לציון - שם הם קיננו. צוללי הביצות זקוקים לצמחיית גדה עשירה, אשר הולכת ונעלמת ולכן הם מוגדרים כיום כמין בסכנת הכחדה חמורה בישראל".

 

פארק הטבע העירוני עמק הצבאים שייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע. הפארק פתוח לציבור בכל ימות השבוע ללא תשלום וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
האפרוחים
צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע
מומלצים