שתף קטע נבחר

שינוי האקלים מאיים על אלכסנדריה

בעיר השנייה בגודלה במצרים הוצבו מכשולים, כדי למנוע הצפות מהים התיכון. תושב העיר: "כל הבתים האלה עשויים להיעלם. האזור שאתם רואים עכשיו יהיה מוזיאון מתחת למים"

עיר הנמל אלכסנדריה שבמצרים, ששרדה פלישות, שריפות ורעידות אדמה מאז שהוקמה על ידי אלכסנדר מוקדון לפני למעלה מ-2,300 שנה, ניצבת כעת בפני איום חדש - סכנת הצפה בשל שינוי האקלים והתחממות כדור הארץ.

 

החוף ב-1933 בתמונה והחוף כיום (צילום: AP)
החוף ב-1933 בתמונה והחוף כיום(צילום: AP)

 

עליית מפלס הים מאיימת להציף שכונות ואתרים ארכיאולוגיים הנמצאים במקומות נמוכים יותר בעיר. בשל כך הקימו הרשויות מכשולים עשויים מבטון כדי למנוע ממי הים להגיע לאזורי מגורים בעיר השנייה בגודלה במצרים. באוקטובר 2015 הוצפו חלקים מהעיר במהלך סערה, שגרמה לקריסתם של כמה בתים ולמותם של שבעה בני אדם. הסערה חשפה למעשה ליקויים בתשתית המקומית של העיר - וגם הפכה את הסכנה מצד הים למוחשית.

 

בעקבות השיטפונות שפקדו את העיר לפני כארבע שנים, התפטר מושל אלכסנדריה מתפקידו. שעות לפני שהתפטר, דיווח אתר העיתון "אל-אהרם", כי המושל האני אל-מסירי אמר שהמצב באלכסנדריה הוא "קטסטרופה סביבתית" ולא לקח אחריות על המצב. בעקבות המצב הקשה באלכסנדריה הבטיחה הממשלה המצרית לנקוט את הצעדים הנדרשים כדי לטפל במצב בעיר.

 

 

בשנות ה-40' וה-50' של המאה הקודמת, אלכסנדריה הייתה מקום אהוב עבור סופרים ואמנים. לעיר במצרים הגיעו תיירים רבים, שבחרו לנפוש בה בשל יופיה וקסמה. כיום, יותר מ-60 ק"מ של קו חוף, הופכים את העיר ליעד לחופשת קיץ עבור המצרים. אך רבים מחופיה המפורסמים של העיר כבר מראים סימני שחיקה.

 

הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים של האו"ם הזהיר כי שינוי האקלים עלול לגרום לעלייה של בין 28 ל-98 ס"מ בגובה פני הים עד שנת 2100, "עם השלכות חמורות על ערי החוף, דלתאות ומקומות נמוכים". אלכסנדריה שוכנת בדלתא של הנילוס. באלכסנדריה, עיר נמל שבה מתגוררים יותר מ-5 מיליון תושבים, רואים כבר את ההשפעות של שינוי האקלים. 

 

במשרד משאבי המים וההשקיה במצרים אמרו כי עד שנת 1993 עלה מפלס פני הים ב-1.8 מ"מ בממוצע. משנה זו ועד 2011 הממוצע עלה ל-2.1 מ"מ בשנה. אבל משנת 2012 גובה פני הים עולה בממוצע ב-3.2 מ"מ בשנה - מספיק כדי לאיים על יסודות המבנים הקרובים לחוף.  

 

מכשולי בטון בחוף הים באלכסנדריה (צילום: AP)
מכשולי בטון בחוף הים באלכסנדריה(צילום: AP)

מביטים על הים בדאגה באלכסנדריה (צילום: AP)
מביטים על הים בדאגה באלכסנדריה(צילום: AP)

 

האדמה שעליה נבנתה העיר המצרית שוקעת גם בשל סכרים שנבנו לאורך הנילוס, המונעים מחומרים מסוימים להגיע לאזור העיר. מומחים מעריכים כי הדבר עלול להחמיר את ההשפעות של עליית מפלס פני הים, ולכן ההשלכות עלולות להיות קטסטרופליות.

 

ממחקר שפורסם בשנה שעברה עולה כי שטח של 734 קמ"ר בדלתא של הנילוס עלול להיות מוצף עד שנת 2050 ועד סוף המאה השטח עלול האזור המוצף לגדול ל-2,660 קמ"ר. מדובר באזור שבו מתגוררים כיום כ-5.7 מיליון בני אדם.

 

התושבים המתגוררים באזורים הנמוכים של העיר כבר סובלים עם ההשלכות של שינוי האקלים. תושב העיר (52), המתגורר ברובע שטאבי מול החוף, אמר כי הוא תיקן את ביתו בן השלוש קומות פעמיים מאז ההצפות ב-2015. "אנחנו יודעים שזה מסוכן. אנחנו יודעים שהאזור כולו יהיה מתחת למים, אבל אין לנו אלטרנטיבה", הוא אמר.

בקרוב לא יהיה ניתן להצטלם ליד המצודה (צילום: AP)
בקרוב לא יהיה ניתן להצטלם ליד המצודה(צילום: AP)

 

בשכונה נוספת בעיר, אל-מקס, מאות תושבים נאלצו לעזוב את בתיהם אחרי ההצפות שפקדו את העיר לפני ארבע שנים. אנשי משרד הבינוי המצרי בנו תשעה מבנים שאליהם הועברו התושבים, לאחר שהאזור שבו התגוררו הוכרז "לא בטוח".

 

סייד חליל, דייג בן 67 המתגורר בשכונה, אמר כי הבתים הוצפו במי ים בכל חורף בשנים האחרונות, הן מהחוף הסמוך והן מתעלה העוברת באזור. "קשה לדמיין ששכונת אל-מקס תהיה כאן בעוד כמה עשורים", אמר חליל. "כל הבתים האלה עשויים להיעלם. האזור שאתם רואים עכשיו יהיה מוזיאון מתחת למים".

 

הממשלה המצרית בנתה כמה מכשולים, על מנת למנוע ממי הים להציף שוב את השכונה, אך התושבים די פסימיים. "בכל שנה הגלים נעשים חזקים בהרבה מהשנה הקודמת", אמר עבדל-נבי אל-סייד, דייג בן 39. "לא ראינו שום שיפור. הם פשוט אילצו אנשים לעזוב".

 

אבל לא רק שכונות מגורים נמצאות בסכנה. אתרי העתיקות בעיר - אלה ששרדו את ההיסטוריה הסוערת של אלכסנדריה - נמצאים גם הם תחת איום. אמנם המגדלור באלכסנדריה, שהיה אחד משבעת פלאי תבל של העולם העתיק, נהרס ברעידת אדמה - וספריית אלכסנדריה, שהייתה הספרייה הגדולה ביותר בעולם העתיק ומרכז המדע של העולם היווני-רומי במשך מאות שנים, שנהרסה במאה ה-4 לספירה, אבל בעיר עדיין שוכנים מבנים היסטוריים.

 

בין היתר שוכנת בעיר המצודה של קאיתבאי, מצודה שנבנתה על חורבות המגדלור הענק, וכך גם ספרייה חדשה שהוקמה באלכסנדריה בשנת 2002, בסמוך למיקום הספרייה העתיקה, ושמה ביבליוטקה אלכסנדרינה.

ההצפות ב-2015 (צילום: AP)
ההצפות ב-2015(צילום: AP)

 

אשור עבד אל-כרים, ראש הרשות המצרית להגנה על החופים, אמר כי המצודה פגיעה במיוחד. הוא אמר כי הגלים והזרמים, שנעשים עוצמתיים יותר ויותר - דחפו את היסודות, ואילצו את הרשויות להתקין שורה ארוכה של מחסומי ים מבטון, הנראים היטב מהחוף. עבד אל-כרים אמר כי הממשלה בקהיר הקצתה יותר מ-120 מיליון דולר להקמת מכשולים ואמצעי הגנה אחרים לאורך החוף באזור אלכסנדריה. לדבריו, "ללא מחסומים כאלה, חלקים מקו החוף והבניינים הסמוכים לים ייפגעו". הוא העריך כי עלות העבודות עשויה להגיע ל-25 מיליארד דולר.

 

אתרים היסטוריים נוספים הנמצאים בסכנה הם קטקומבות קום אל שוקפה - אתרי קבורה בעלי עיצוב אדריכלי בהשארת מצרים העתיקה, מהמאות הראשונות לספירה. מדובר באתרים שהוצפו לפני ארבע שנים. גם מקומות דתיים עלולים להיפגע, ביניהם רחוב דניאל הנביא שבמרכז העיר, שבו שוכן מסגד, בית הכנסת אליהו הנביא ומקום מושבה של הפטריארכיה הנוצרית הקופטית. 

 

מוחמד מחרוס, שעובד בחנות ספרים ברחוב, זוכר כשהחנות הייתה סגורה במשך שבוע לאחר השיטפון ב-2015. "אנחנו מודעים לכך שהרחוב הזה, ששרד במשך מאות שנים, יכול להיות מתחת למים בשנים הקרובות, עוד בחיינו", הוא אמר. "בכל שנה הגלים חזקים יותר מהשנה הקודמת, החורף קשה יותר והקיץ מחמיר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים