שתף קטע נבחר

גרטה טונברג: "יש לי אספרגר, לא אכפת לי מקודים חברתיים"

בריאיון לרשת CBS סיפרה הנערה, המובילה את מחאת התלמידים העולמית בעניין האקלים, מדוע אין לה גבולות: "אנחנו צריכים אנשים שחושבים מחוץ לקופסה, שהם לא כמו כולם"

הפעילה הבולטת ביותר בשנה האחרונה למען כדור הארץ, הנערה השוודית גרטה טונברג, שהגיעה לניו יורק בסוף החודש שעבר, התראיינה אתמול (יום ב') לתוכנית הבוקר של רשת CBS. בריאיון היא התייחסה לעובדה שהיא נמצאת על הספקטרום האוטיסטי: "יש לי אספרגר, אני על הרצף האוטיסטי, כך שלא באמת אכפת לי מקודים חברתיים".

 

 

טונברג, רק בת 16, החלה לפני כשנה במחאה נגד התחממות כדור הארץ. לאחר שארגנה שביתת תלמידים בשוודיה, התפשטה המחאה למדינות נוספות בעולם - כולל ישראל. תומכיה של הנערה השבדית הכריזו על שביתת תלמידים שתתקיים בשני ימי שישי, 20 ו-27 בספטמבר, במחאה על אוזלת ידם של מקבלי ההחלטות בטיפול במניעת התחממות כדור הארץ. בינתיים הספיקה טונברג - ששמה הוזכר כמועמדת לזכייה בפרס נובל לשלום - להשתתף בהפגנה מול בניין האו"ם בניו יורק.

 

הנערה השוודית, שהגיעה מבריטניה לארצות הברית בספינה קטנה שמונעת באמצעות מפרשים ואנרגיה סולארית, צפויה לנאום לקראת סוף החודש בוועידה בנושא האקלים שתתקיים בבניין האו"ם בניו יורק.

 

בריאיון ל-CBS אמרה טונברג כי על המנהיגים בעולם לצאת מ"אזור הנוחות שלהם". היא הוסיפה: "מה שאנחנו רוצים הוא שאנשים יהיו מודעים למשבר שקיים כאן".

 

גרטה טונברג בהפגנה בניו יורק (צילום: AFP)
גרטה טונברג בהפגנה בניו יורק(צילום: AFP)

 

טונברג, שנאמה בעצרות של מחאת האקלים ברחבי אירופה וגם בפרלמנט הצרפתי, אמרה: "אסור להיות מנומס כי זהו משבר רציני, ואנחנו לא יכולים להתמקד במה שאנחנו יכולים או לא יכולים להגיד. עכשיו אנחנו צריכים לדבר באופן ברור על מה שקורה".

 

כשנשאלה מהיכן הביטחון לדבר בצורה כזו, ענתה הנערה השוודית: "אני פשוט יודעת מה נכון ורוצה לעשות את מה שנכון. אני רוצה לוודא שעשיתי כל דבר שביכולתי כדי למנוע את המשבר הזה".

 

על העובדה שהיא נמצאת על הספקטרום האוטיסטי אמרה טונברג: "זה גורם לך לחשוב אחרת. במיוחד במשבר גדול כמו זה, אנחנו צריכים לחשוב מחוץ לקופסה. אנחנו צריכים אנשים שחושבים מחוץ לקופסה, שהם לא כמו כולם".

גרטה טונברג בהפגנה בניו יורק (צילום: AP)
"זה גורם לך לחשוב אחרת". גרטה טונברג בהפגנה(צילום: AP)

  

טונברג מתכוונת לקחת הפסקה של שנה מבית הספר שבו היא לומדת, על מנת להעלות את המודעות לסכנות שבשינוי האקלים וללחוץ על מנהיגים בעולם כדי שינקטו צעדים לבלימת ההתחממות. לאחר שתשלים את משימתה בניו יורק היא צפויה להמשיך לצ'ילה, שם תתקיים ועידה נוספת בדצמבר.

 

מאז שהחלה את שביתת התלמידים בשוודיה באוגוסט 2018, טונברג - בתם של שחקן ושל זמרת שייצגה את שוודיה באירוויזיון - נפגשה עם מנהיגים מרחבי העולם. בדצמבר היא השתתפה בוועידת האקלים שהתקיימה בפולין, ולאחר מכן הגיעה לפורום הכלכלי בדאבוס שבשווייץ. היא גם נפגשה עם האפיפיור פרנציסקוס, ששיבח את הנערה השוודית על המאמצים שהיא עושה. הוא גם עודד אותה להמשיך בדרכה. לפני שיצאה לדרך היא אמרה כי תשמח להיפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כדי לשכנע אותו כי כדור הארץ באמת מתחמם בשל פליטת גזי חממה. טראמפ פרש מהסכם האקלים שנחתם בפריז בסוף 2015. "כמו שזה נראה עכשיו, אני לא יודעת אם יש לי מה להגיד לו", אמרה הנערה. "ברור שהוא לא מקשיב למדע ולמדענים, אז אני, ילדה ללא השכלה גבוהה בתחום, אוכל לשכנע אותו?"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
גרטה טונברג בניו יורק
צילום: AP
מומלצים