שתף קטע נבחר

טראמפ לאסטרונאוטיות שעשו היסטוריה: "אתן אמיצות"

לראשונה בהיסטוריה שתי אסטרונאוטיות יצאו להליכת חלל. כריסטינה קוק יצאה בפעם הרביעית מתחנת החלל למשימת ריחוף וג'סיקה מאיר בפעם הראשונה. המשימה: להחליף מטען סוללות שהתקלקל בסוף השבוע שעבר. כעבור חמש שעות של ריחוף הן זכו לשיחה מפתיעה מטראמפ

היסטוריה בחלל: לראשונה מבצעות שתי אסטרונאוטיות, כריסטינה קוק וג'סיקה מאיר, הליכת חלל. במהלך המשימה זכו השתיים לשיחת טלפון מנשיא ארצות הברית, דולנד טראמפ. בסך הכול נמשכה המשימה, שכללה גם עבודות הכנה להליכות החלל הבאות, שבע שעות ו-17 דקות. ynet העביר בשידור חי את שלוש השעות הראשונות של הליכת החלל ההיסטורית מחוץ לתחנת החלל הבינלאומית:

 

 
השתיים יצאו מתחנת החלל בשעה 14:50 בצהריים (שעון ישראל). קוק ומאיר החליפו מטען של סוללות חשמליות בתחנת החלל, שהפסיק לעבוד בסוף השבוע שעבר. לאור זאת, האסטרונאוטיות החליפו את המרכיב הקריטי שכשל, ולא יתקינו סוללות חדשות - כפי שתוכנן במקור למשימה.

 

לאחר חמש שעות מחוץ לתחנת החלל, זכו השתיים לשיחה מהנשיא טראמפ, ששיבח אותן. טראמפ, שישב ליד סגן הנשיא מייק פנס ובתו איוונקה טראמפ, אמר: "אתן עושות עבודה מדהימה. שתי אסטרונאוטיות אמריקניות אמיצות שעושות היסטוריה. אני רוצה לברך אתכן. אתן אמיצות מאוד. אתן מדהימות. אתן מחליפות חלק חשוב בתחנת חלל וזהו אירוע היסטורי. המדינה גאה בכם. אתן עושות עבודה נהדרת". טראמפ הודה כי הוא "לא היה עושה דבר כזה".

 

מאיר וקוק ענו לו כי היו פעמים רבות שגברים ונשים ביצעו את המשימה בעבר: "אנחנו עושות את העבודה שלנו". מאיר סיפרה כי זו הליכת החלל הראשונה שלה: "העבודה הקשה משתלמת. זו הרגשה מדהימה. אני לא אשכח אותה לעולם. זה כבוד להיות פה".

 

המשימה עצמה נמשכה שבע שעות ו-17 דקות, ואחריה נכנסו השתיים בחזרה לתחנת החלל הבינלאומית.

 

הליכת החלל ההיסטורית (צילום: נאס
הליכת החלל ההיסטורית(צילום: נאס"א)

 

מאיר (42), השוהה בתחנת החלל מאז סוף החודש שעבר, ניסתה להתקבל לנאס"א במשך כמה שנים, אבל לא צלחה את המבחנים המפרכים. היא לא התייאשה - ניגשה פעם נוספת - ועברה. בשנת 2013 החלה את קורס האסטרונאוטים, שאותו סיימה בהצלחה בתום שנתיים. במהלך הקורס למדה להטיס מטוסים והוכשרה כטייסת.

 

בנוסף היא למדה כיצד להטיס חללית, איך להשתלט על שריפה בחללית וכיצד להפעיל זרוע רובוטית בחלל. בנוסף לכך תרגלה ריצה על הליכון באזור נטול כוח כבידה ואפילו למדה רוסית - כיוון שבחודשים שלפני השיגור היא עברה אימונים ברוסיה ובקזחסטן.

 

ג'סיקה מאיר (מימין) וכריסטינה קוק (צילום: AFP)
ג'סיקה מאיר (מימין) וכריסטינה קוק(צילום: AFP)

 

קוק (40) נמצאת בתחנת החלל הבינלאומית מאז חודש אפריל. היא אמורה לחזור לכדור הארץ בפברואר, לאחר שהות של 335 ימים רצופים בחלל. בכך היא תשבור את שיא השהות הרצופה לאישה בחלל, שאותה מחזיקה האסטרונאוטית הוותיקה פגי ויטסטון (328 ימים). קוק כבר השתתפה בשלוש הליכות חלל והיא שהתה בסך הכול מחוץ לתחנה החלל במשך יותר מ-20 שעות.

 

קוק הייתה אמורה להשתתף לפני כחצי שנה בהליכת חלל עם האסטרונאוטית אן מקליין, אך הצוות הוחלף מכיוון שאז בתחנת החלל הייתה רק חליפת חלל אחת במידה מדיום, כך ששתי האסטרונאוטיות לא יכלו להשתתף יחד במשימה. כיום יש שתי חליפות במידה המתאימה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נאס"א
הליכת החלל ההיסטורית
צילום: נאס"א
מומלצים