שתף קטע נבחר

נבחנת הקמת מאגר מידע ממשלתי

בכנס השנתי של נציגי המערכת הסטטיסטית הלאומית בישראל, נאמר כי בשבועות האחרונים התחילה הלמ"ס במיפוי מקורות המידע הסטטיסטי ותהליכי הפקת האומדנים הקיימים בקרב כלל השותפים במערכת, מתוך כוונה לגבש תוכנית רב שנתית לדיגיטציה של הסטטיסטיקה הרשמית המופקת במדינת ישראל.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ערכה היום (ד') את הכנס השנתי של נציגי המערכת הסטטיסטית הלאומית - "מנתונים למידע ולידע משותף". הכנס נערך השנה בסימן מדדי ה-SDG's, מדדי פיתוח בר קיימא, שעליהם הסכימו מדינות העולם במסגרות הבין-לאומיות, ושמטרתם היא קידום האנושות עד שנת 2030.

 

הסטטיסטיקן הלאומי ומנהל הלמ
הסטטיסטיקן הלאומי ומנהל הלמ"ס, פרופ' דני פפרמן, ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ' שלמה מור-יוסף, חותמים על הסכם לשיתוף פעולה מקצועי בין הגופים(צילום: למ"ס)

 

במסגרת פעילות זו יועד ללשכות הסטטיסטיות בעולם תפקיד מרכזי של איסוף כל הנתונים הסטטיסטיים הנדרשים למדידה והערכה. חלק מהנתונים מצוי במשרדי הממשלה השונים כקבצים מנהליים, וחלק אחר נאסף בסקרים. בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אמרו כי שיתוף הפעולה של משרדי ממשלה רבים - בניהולה ובהנחייתה של הלמ"ס - ממחיש את הצורך בפיתוח מסודר, מדעי ומקצועי של מערכת סטטיסטית לאומית – מס"ל.

 

את הכנס פתח הסטטיסטיקן הלאומי ומנהל הלמ"ס, פרופ' דני פפרמן, ואחריו התייחס למדיניות ישראל ולאתגר המדידה השליח המיוחד של מדינת ישראל לענייני קיימות ושינוי אקלים במשרד החוץ, יעקב הדס הנדלסמן.

 

יעקב הדס הנדלסמן, שליח מדינת ישראל לקיימות ושינוי אקלים, משרד החוץ (צילום: למ
יעקב הדס הנדלסמן, שליח מדינת ישראל לקיימות ושינוי אקלים, משרד החוץ(צילום: למ"ס)

 

מנהל תחום מדדי איכות חיים וקיימות בלמ"ס, עמית יגור-קרול, הציג את המדדים שמאחורי היעדים. מבט השוואתי על הנעשה בין הנתונים והמספרים לכלכלה ולחברה בקרב המדינות המפותחות סיפקה מיכל שינוול, אנליסטית מדיניות בחטיבת הסטטיסטיקה של ה-OECD.

 

מנהל תחום מדדי איכות חיים וקיימות בלמ
מנהל תחום מדדי איכות חיים וקיימות בלמ"ס, עמית יגור-קרול(צילום: למ"ס)

 

חלק זה של הכנס הסתיים בפאנל שעסק בערך של נתונים איכותיים ומתואמים, ובחשיבותם לתהליכי קבלת החלטות ולתכנון האסטרטגי של עבודת הממשלה. בפאנל השתתפו יובל אדמון, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה; ד"ר חגית גליקמן, מנכ"לית הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה); פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות; גלית כהן, סמנכ"לית בכירה לתכנון ומדיניות במשרד להגנת הסביבה; ומיכל שנוויל, אנליסטית מדיניות ב-OECD. בפאנל ציינו המשתתפים את החשיבות הרבה של שיתופי הפעולה בין חברי המס"ל, העומדים בבסיס ההצלחה.

 

המדען הראשי בלמ
המדען הראשי בלמ"ס, פרופ' משה פולק(צילום: למ"ס)

 

חלקו השני של היום התמקד בפעולות לקידום המערכת הסטטיסטית הלאומית. המדען הראשי בלמ"ס, פרופ' משה פולק, ציין כי בשנה האחרונה המשיכה הלמ"ס בסדרת מפגשים מול משרדי ממשלה שונים על מנת ללמוד על הצרכים שלהם בעולם של הסטטיסטיקה הרשמית, וכן ביצעה מספר קורסים והדרכות בנושאים של שיטות סטטיסטיות ואיכות נתונים לטובת השותפים במערכת. נוסף על כך, בשבועות האחרונים התחילה הלמ"ס במיפוי מקורות המידע הסטטיסטי ותהליכי הפקת האומדנים הקיימים בקרב כלל השותפים במערכת, מתוך כוונה לגבש תוכנית רב שנתית לדיגיטציה של הסטטיסטיקה הרשמית המופקת במדינת ישראל.

 

אחד הפאנלים שהתקיים בכנס (צילום: למ
אחד הפאנלים שהתקיים בכנס(צילום: למ"ס)
 

 

לאחרונה קיבלה הממשלה החלטה על הקמת חמישה צוותי עבודה, ארבעה מתוכם בראשות הסטטיסטיקן הלאומי והלמ"ס, שיבחנו ויגישו בפני הממשלה, בתוך פרק זמן קצוב, סדרת הצעות בתחומי תשתיות וניהול המידע בקרב מוסדות המדינה. כל זאת, במטרה לשפר הנגשת נתונים לצורך קביעת מדיניות, בחינת אפקטיביות של תוכניות ממשלתיות וחיזוק הסטטיסטיקה הרשמית של מדינת ישראל והמערכת הסטטיסטית הלאומית בתוכה. במסגרת עבודת הצוותים תיבחן הקמת מאגר מידע מנהלי ממשלתי הקמת אגם מידע ממשלתי (Data Lake) כתשתית מחקרית תומכת לקידום מדיניות מבוססת נתונים של פעולות הממשלה. על החשיבות של הנתונים בעבודת הממשלה עמד במפגש סמנכ"ל חברה וממשל במשרד ראש הממשלה, אורן כהן.

 

אורן כהן, סמנכ
אורן כהן, סמנכ"ל חברה וממשל במשרד ראש הממשלה(צילום: למ"ס)

 

במהלך הכנס חתמו הסטטיסטיקן הלאומי ומנהל הלמ"ס, פרופ' פפרמן, ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ' שלמה מור-יוסף, על הסכם לשיתוף פעולה מקצועי בין הגופים.

 

מנהלת אגף בכיר דמוגרפיה ומפקד בלמ"ס, אוליביה בלום, ומנהלת אגף בכיר לתכנון מדיניות ואסטרטגיה ברשות האוכלוסין וההגירה, מרב אברהמס, שהציגו את ההסכם, הדגישו כי הוא נועד להעשרה של הסטטיסטיקה הלאומית בנושא אוכלוסייה והגירה, ושיפור איכותה מתוך הבנה שהיא משמשת לניהול מדינה מודרנית. ההסכם כולל רכיבים של שימוש בכלים מתקדמים לצורך גישור על פערים במידע מנהלי, פיתוח המחקר בתחומי האוכלוסין וההגירה, וקידום אמות מידה ליצירת נתונים איכותיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: למ"ס
אחד הפאנלים בכנס של הלמ"ס
צילום: למ"ס
מומלצים