שתף קטע נבחר

בשיא הגובה: נוגה במופע הכי טוב שלו

כוכב הלכת נוגה - גרם השמיים השלישי בבהירותו, יגיע הערב לשיא מרחקו הזוויתי מהשמש ככוכב ערב. זהו הזמן הטוב ביותר לצפות בו ועל הדרך למדוד מרחק של 107 מיליון קילומטרים בעין. איך תמצאו אותו בקלות? - ועל הדרך קיבצנו לכם כמה אפליקציות לצפייה בשמיים, שתוכלו להמשיך לראות כוכבים גם מהמרפסת

אין ספק שה"גיבור" של שמי האביב בשנה זו הוא כוכב הלכת נוגה. קשה לטעות בו; נוגה בוהק מעל האופק המערבי מיד לאחר השקיעה כפנס נוצץ. היום (ד') נוגה מגיע לאלונגציה מזרחית מירבית - כלומר לשיא מרחקו הזוויתי מהשמש ככוכב ערב, ולכן ייראה הכי הרבה זמן בשמיים טרם שקיעתו. נוגה ייעלם מעבר לאופק כשלוש שעות וחצי לאחר שקיעת החמה. בהירותו היא השלישית אחרי בהירות השמש והירח - עד כדי כך שכאשר נמצאים באתר חשוך מספיק ניתן להבחין שאורו של נגה גורם להטלת צל כחלחל על הארץ.

 

נוגה במערב בשמי הערב (צילום: משה גלנץ)
נוגה במערב בשמי הערב(צילום: משה גלנץ)

 

חדי העין שיודעים היכן לחפש את נוגה בשעות היום יכולים לראותו גם בצוהרי היום בשמים, ומי שיביט בו דרך עינית טלסקופ יוכל להבחין בכך שהוא נראה כחצי עיגול. אגב, בסוף השבוע האחרון (20.3) נוגה היה בפריהליון, כלומר במיקום הקרוב ביותר לשמש במהלך מסלולו סביבה - כ-107 מיליון קילומטרים ממנה. ולכן המרחק הזוויתי בין השמש לנוגה עם שקיעת החמה יהיה מדד אמיתי של כ-107 מיליון קילומטרים.

 

שווה לנסות ולצפות בנוגה ממש עם השקיעה ואפילו כמה דקות טרם השמש נעלמת מעבר לאופק. תוכלו למצוא כוכב הלכת בנקל; אם תמתחו מהשמש השוקעת במערב קו דמיוני לכיוון מעלה, תוכלו להבחין בגובה של כ-46 מעלות מהשמש בנקודה בוהקת בשמיים. זוהי הפלנטה נוגה. 

 

מופעי נוגה

נוגה הוא כוכב הלכת הקרוב ביותר אלינו ובמידותיו מזכיר את כדור הארץ. אולם הוא מכוסה בשכבת עננים סמיכה שמונעת מאתנו לצפות בפני הקרקע שלו אפילו בטלסקופים הגדולים ביותר. לכן, ההנאה היחידה שמתאפשרת לצופה בכוכב הלכת הבוהק הזו נובעת ממופעיו המזכירים את מופעי הירח; נוגה מקיף את השמש במסלול פנימי יחסית למסלול כדור הארץ סביב השמש. מסיבה זו המיקום היחסי בינו ובין השמש וכדור הארץ מקנה לו מופעים דוגמת הירח - כאשר הוא מצוי בצד המרוחק של מסלולו הוא נראה במלואו, כעיגול.

 

כשהוא מצוי בשיא מרחקו הזוויתי מהשמש (כאשר השמש, נוגה הארץ מציינים משולש הדומה למשולש ישר זווית) הוא נראה כחצי עיגול מואר, כירח של הרבע הראשון בחודש העברי. מי שיכוון לעברו טלסקופ בימים אלו, יוכל להבחין במופע של כחצי עיגול מואר. מעתה ועד להתקבצותו עם השמש בעוד כחודשיים הוא ילך ויתמעט לסהר צר, עד לנקודה בה יהיה מצוי בנקודה שבה הוא עובר בין כדור הארץ והשמש אז הוא יפנה אלינו את צדו החשוך.

 

כוכב הלכת נוגה (צילום: Tristan3D)
כוכב הלכת נוגה. מופעיו מזכירים את מופעי הירח. (צילום: Tristan3D)

 

זו הסיבה שנוגה וגם כוכב חמה הקרוב יותר לשמש אינם מתרחקים מהשמש ואינם נראים בשעות הלילה המאוחרות. הם תמיד ילוו את השמש במסעה בשמים ותמיד ייראו מיד לאחר שקיעת השמש או טרם זריחתה. עובדה זו הביאה את הקדמונים לחשוב שנוגה הוא שני כוכבים נפרדים - כוכב הבוקר "איילת השחר" וכוכב הערב "נוגה".

 

בעוד כשבוע וחצי, ב-3 לאפריל, יחלוף נוגה בתוך צביר הכוכבים הפליאדות (כימה) אירוע שנחשב לאחד מהאירועים האסטרונומיים המעניינים של 2020.

 

אפליקציות להתמצאות בכיפת שמיים

תקופה זו, מקשה במיוחד על צפייה בכוכבי השמיים. רובנו מעבירים את הזמן בעוצר או בידוד בגלל הנגיף המשתולל. היציאה, ואפילו למדבר או למקום חשוך לתצפית כוכבים של ממש, אינה נלקחת כמעט בחשבון. כיצד בכל זאת ניתן להביט בכיפת השמיים גם כשיש מעלינו תקרה?

 

אפליקציות ההתמצאות בכיפת השמיים הן פתרון נהדר לימים אלו. אפליקציות רבות תוכלו למצוא ב-Google Play של אנדרואיד. אביא כמה מהמומלצות יותר. מוזמנים להוריד ולהמשיך להנות גם מהתבוננות בכוכבים ולמידה של שמי כדור הארץ - גם בזמן רביצה במרפסת.

 

Star Chart‏ - להורדה .

 

Star Walk - להורדה .

 

SkySafari - להורדה .

 

Star Tracker - להורדה .

 

Sky Map‏ - להורדה .

 

כולן מומלצות. תורידו ותנסו בעצמכם ותראו עם מה הכי נוח לכם לעבוד. בהצלחה

 

מידע נוסף על כוכבי השמיים, תופעות מעניינות, סיורי אסטרונומיה, כוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים, תוכלו למצוא באינסטגרם וגם בפייסבוק של שירת הכוכבים 

 

את המידע המלא על האירועים האסטרונומיים לשנת 2020 אפשר למצוא בספר השנה האסטרונומי לשנת 2020

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים