שתף קטע נבחר

צבועה שנדרסה שוחררה לטבע אחרי שיקום

חדשות טובות: אחרי חצי שנה של שיקום - הושבה לטבע צבועה שנדרסה בגבול הצפון. וגם - שלושה ראמים שוחררו לטבע בערבה

צבועה שנפצעה באורח קשה שוחררה בשבוע שעבר לטבע, לאחר שנמצאה על ידי כוחות צה"ל בגליל.

 

 

סמל ראזי עיאדאת, גשש בחטיבה 769 שהבחין בצבועה במהלך סיור לילי, סיפר: "הבחנתי במשהו זז על הכביש. בהתחלה לא הבנתי מה זה ולאחר שהארתי עם פנס, ראיתי שזה צבוע פצוע על הכביש. חשבתי שהיא מתה ואז הבנתי שהיא עדיין נושמת וזזה". הכוח הצבאי הזעיק את פקחי רשות הטבע והגנים, שפינו אותה באלונקה להמשך טיפול רפואי בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן.

 

הצבועה שהתה לאחר מכן במשך כחצי שנה בחי בר יוטבתה בשיקום, כשהיא סובלת משברים ברגליים ובראש. הגשש המשיך להתעניין בגורלה של הצבועה וציין כי "בגזרה שבה אני משרת יש המון עקבות של חיות ובזכות העבודה שלי כגשש יש לי את המיומנות להבחין בהם ולבחון אותם. זה התחיל אצל סבי שהיה גשש ואז אצל אבא שלי והיום אני".

 

הצבועה נדרסה סמוך לגבול הצפון (צילום: באדיבות צבא הגנה לטבע)
הצבועה נדרסה סמוך לגבול הצפון(צילום: באדיבות צבא הגנה לטבע)

הצבועה ששוחררה (צילום: הדס כהנר, רשות הטבע והגנים)
הצבועה ששוחררה(צילום: הדס כהנר, רשות הטבע והגנים)

 

הדס כהנר, פקח רשות הטבע והגנים בגליל עליון מזרחי, שיחזר את הלילה שבו הצילו את חייה של החיה הפצועה: "צלצול בשעה 1:00 בלילה העיר אותי. סיפרו שנתקלו בצבועה דרוסה על גדר הגבול סמוך לישוב יפתח. הסיור הצבאי הוביל אותי, וזהיתי שמדובר בצבועה פגועה במצב קשה לא מסוגלת לזוז. לכל גשש שעובר קורס בשדות יש מפת אזורי פיקוח לכן הוא ידע ליצור איתי קשר מיידית וזה מה שהציל בדיעבד את הצבועה".

 

הצבועה ניצלה למעשה במסגרת מיזם צבא הגנה לטבע של חיל הטכנולוגיה והאחזקה רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע.

 

ראמים הוחזרו לטבע

בנוסף, שלושה ראמים, שני זכרים ונקבה אחת, הושבו לטבע בערבה מגרעין הרבייה בחי בר יטבתה. ההשבה מעוררת תקוות רבות בקרב אנשי הרשות, ועל הראמים הושמו משדרים על מנת להמשיך ולעקוב אחריהם גם בטבע החופשי.

 

"ההשבה לטבע הייתה חייבת להתבצע עכשיו לפני החודשים החמים", הסבירה טל פולק, אקולוגית ערבה דרומית ברשות הטבע והגנים. "מזג האוויר משפיע מאוד על ביצוע תהליך ההשבה, שבמסגרתו נדרש להרדים את הראמים. לא ניתן לבצע את ההרדמה לפני השחרור בטמפרטורות גבוהות המאפיינות את אזור הערבה הדרומית. יש גם חשיבות לתדירות ההשבה לטבע אחת לכמה חודשים על מנת להוסיף פרטים לעדר הקיים באזור".

 

אחד היחמורים ששוחרר בערבה (צילום: אורן פריטל, רשות הטבע והגנים)
אחד הראמים ששוחרר בערבה(צילום: אורן פריטל, רשות הטבע והגנים)

 

השחרור, שהתבצע בשמורת טבע עודד, הגיע לאחר הכנות מרובות. הראמים נולדו וגדלו בחי בר יטבתה כחלק מגרעין רביעה שנועד להציל את המין הנדיר מסכנת הכחדה ולהרבות את הפרטים שלו בטבע. הראמים הם בעל חי מקראי, שחי בנוף המקומי הגיע כאמור לסף הכחדה וניצל הודות למאמצי רט"ג לשימור המין ולהגדלתו. כעת הם חוזרים לטבע כשמשדרי GPS מוצמדים אליהם על מנת לאסוף מה שיותר מידע.

 

"המידע הזה חשוב לנו ביותר, גם כדי לדעת אם ההשבה שלהם לטבע הצליחה, ישנו גם תסריט שנמצא את הראמה טרופה בשטח לאחר שלושה ימים, גם זה יכול לקרות", אומר ערן היימס, מנהל מרחב ערבה. "אבל גם כדי ללמוד עליהם יותר. אם נדע היכן הם מתקיימים נוכל להשקיע בהגנה של משאבים כדי לשמור עליהם. ומעבר לכך, נוכל לדעת אם המאמצים המרובים שאנו משקיעים באוכלוסייה זו אכן נושאים פרי".

 

ברשות הטבע והגנים החלו לשחרר בשיטת שחרור זו בשנת 2017 ומאז תועדו מספר הצלחות, שבהן זוהו בוודאות הפרטים ששוחררו בעדרי הבר. הגילוי המשמח ביותר היה כאשר נצפתה נקבה ששוחררה עם זכר ועגל צעיר שהמליטה לאחר השחרור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הדס כהנר, רשות הטבע והגנים
הצבועה שנדרסה
צילום: הדס כהנר, רשות הטבע והגנים
מומלצים