"היום מסתיים עבורי מסע יוצא דופן שנמשך יותר מ-20 שנה, בתוך חברה שלה הקדשתי ללא לאות את כל אהבתי ותשוקתי היצירתית". אלסנדרו מיקלה

סופה של תקופה בגוצ'י: המהפכות שעשה אלסנדרו מיקלה במותג היוקרתי

בינואר 2015 הפך המעצב האנונימי למנהל הקריאטיבי של בית האופנה האיטלקי, והביא איתו שינוי דרמטי עם קולקציות אנדרוגיניות, מוזרות, רומנטיות ובלתי נשכחות. כעת הוא נפרד מהתפקיד

פורסם:
שבוע לא קל עובר על תעשיית האופנה הבינלאומית. יממה לאחר הודעתו של המעצב ראף סימונס על סגירת מותג בגדי הגברים העצמאי שלו לאחר 27 שנים, פרסם יומון האופנה הוותיק והאמין WWD שמועות כי מעצב האופנה אלסנדרו מיקלה, המנהל הקריאטיבי של גוצ'י בשמונה השנים האחרונות, נמצא בדרך החוצה מהמותג. הערב (רביעי) התבררו השמועות כנכונות. פרנסואה הנרי פינו, יו"ר ומנכ"ל תאגיד קרינג, המחזיק בבעלותו את בית האופנה, מסר: "הדרך שבה צעדו גוצ'י ואלסנדרו יחדיו במהלך השנים האחרונות ייחודית ותישאר יוצאת מן הכלל בהיסטוריה של בית האופנה. אני אסיר תודה לאלסנדרו על שהביא כל כך הרבה מעצמו בהרפתקה זו".
אלסנדרו מיקלה מסר: "יש מקרים שבהם הדרכים נפרדות בגלל נקודות מבט שונות שיש לכל אחד מאיתנו. היום מסתיים עבורי מסע יוצא דופן שנמשך יותר מ-20 שנה, בתוך חברה שלה הקדשתי ללא לאות את כל אהבתי ותשוקתי היצירתית. במהלך התקופה הארוכה הזו גוצ'י היה הבית שלי, המשפחה המאמצת שלי. יחד איתם חלמתי ודמיינתי. בלעדיהם, שום דבר ממה שבניתי לא היה אפשרי".
11 צפייה בגלריה
אלסנדרו מיקלה וג'ארד לטו בגאלה של המטרופוליטן, 2022
אלסנדרו מיקלה וג'ארד לטו בגאלה של המטרופוליטן, 2022
אלסנדרו מיקלה וג'ארד לטו בגאלה של המטרופוליטן, 2022
(צילום: Getty Images)

מיקלה, שחוגג השבוע 50, מונה לתפקידו בינואר 2015, חודש לאחר פיטוריה של פרידה ג'יאניני, המנהלת האמנותית הקודמת של בית האופנה יחד עם בן זוגה, מנכ"ל גוצ'י לשעבר פטריציו די מרקו. תאגיד קרינג בחר אז לקדם לתפקיד את מיקלה, מעצב האביזרים של המותג (שהחליף את ג'יאניני באותו תפקיד בדיוק). האם המעצב הבא של גוצ'י צפוי להתמנות מתוך בית האופנה, או שבגוצ'י יבחרו במעצב צעיר ואנונימי מחוץ לחדר הסטודיו לעיצוב? ימים יגידו גם אם עזיבתו של מיקלה צפויה לטלטל את מותג היוקרה, שבתקופתו של המעצב זכה לנסיקה. בינתיים, אנליסטים כלכליים דווקא רואים בעזיבתו צעד טוב למותג, ולראיה, מיד לאחר פרסום השמועות ב-WWD פורסם ברויטרס כי מניית קרינג עלתה בשני אחוזים.
11 צפייה בגלריה
תצוגת סתיו-חורף 2020 של גוצ'י
תצוגת סתיו-חורף 2020 של גוצ'י
תצוגת סתיו-חורף 2020 של גוצ'י
(צילום: Getty Images)

בשמונה שנותיו בגוצ'י הפך מיקלה ל"דארלינג" של תעשיית האופנה, שחיבקה את סגנון הגלאם וינטג' שהציג מדי עונה. בהתאם, מכירות בית האופנה זינקו. ביולי 2015 פרסמה קבוצת קרינג נתונים שעל פיהם במחצית הראשונה של 2015, התקופה שבה נכנסו פריטים ראשונים בעיצובו של מיקלה לחנויות, צמחו המכירות ב-4.6 אחוזים. המגמה המשיכה לאורך השנים, עד שהפך את גוצ'י למותג הרווחי של הקבוצה שמחזיקה גם במותגי היוקרה בלנסיאגה, סן לורן, בוטגה ונטה, אלכסנדר מקווין ובריוני. לדוגמה, בשנים 2019-2015 גדלו הרווחים כמעט פי ארבע וההכנסות כמעט פי שלוש. בשנת 2018 הציגו גוצ'י זינוק של 36.9 אחוז במכירות וב-2017 צמיחה של 44.6 אחוז. עם זאת, ברבעונים האחרונים גוצ'י, המהווה את עיקר הרווחים של קרינג, נמצא בפיגור מול מותגים אחרים, כאשר הביצועים שלו בשוק הסיני הפכו למקור דאגה עבור המשקיעים.
11 צפייה בגלריה
תצוגת סתיו-חורף 2018 של גוצ'י
תצוגת סתיו-חורף 2018 של גוצ'י
תצוגת סתיו-חורף 2018 של גוצ'י
(צילום: Getty Images)

על פי דו"ח שפרסם תאגיד קרינג ביולי 2022, במחצית הראשונה של השנה ההכנסות של גוצ'י הסתכמו ב-5,173 מיליון אירו, עלייה של 15 אחוז מאשתקד. המכירות מרשת החנויות המופעלת ישירות על ידי גוצ'י עלו בשמונה אחוזים, בעוד מכירות האולסייל עלו בתשעה אחוזים. הצמיחה במכירות ברשת החנויות הייתה חזקה במערב אירופה, ביפן ובצפון אמריקה, פחות בשוק האסייתי. כאמור, למרות שהכנסות גוצ'י הן הגבוהות בקבוצה, הציג המותג ביצועים נמוכים בהשוואה למותגים אחרים של קרינג. סן לורן, לדוגמה, הציג צמיחה גבוהה במהלך 2022 עם עלייה של 42 אחוז במכירות. ההשוואה הזו מצביעה על חוזקו של גוצ'י כמותג, אך גם על היחלשות בכוח הצמיחה שלו.

180 מעלות מהסגנון נוטף הסקס של טום פורד

בית האופנה גוצ'י חגג אשתקד מאה להיווסדו עם קולקציות ייעודיות, כולל שיתוף פעולה מפתיע עם בלנסיאגה. סרט הקולנוע "בית גוצ'י", שהציג את פרשת הרצח במשפחת גוצ'י, עלה לאקרנים בכיכובם של ליידי גאגא ואדם דרייבר, והיה לאחד המדוברים של 2021. הסרט זכה לתמיכה מבית האופנה (שסייע בהשאלת פריטי לבוש ואביזרים), אבל קיבל כתף קרה מבני משפחת גוצ'י שקבלו על האופן שבו הוצגה המשפחה.
11 צפייה בגלריה
אלסנדרו מיקלה וג'ורג'יה מיי ג'אגר, 2015
אלסנדרו מיקלה וג'ורג'יה מיי ג'אגר, 2015
אלסנדרו מיקלה וג'ורג'יה מיי ג'אגר, 2015
(צילום: Getty Images)

אחת הסיבות להתחזקותו של המותג היא היכולת של מיקלה לפנות אל דור ה-Z והמילניאלס עם קולקציות אנדרוגיניות, מוזרות ורומנטיות, לצד שילוב בין לוגו יוקרתי לסגנון הווינטג' שרקח, לא פעם בשיתופי פעולה מסחריים עם חברות כמו אדידס ודה נורת' פייס. הייתה זה תפנית של 180 מעלות מהסגנון נוטף הסקס שקבע טום פורד במותג החל בשנת 1994 (כולל הניסיון של ג'יאניני להתכתב איתו). ייתכן מאוד כי עזיבתו של מיקלה תקרין על האופי העיצובי של בית האופנה ותוביל לשינוי חד שגוצ'י יבחרו לעשות, וזאת כדי לגרום לצרכנים לפתח תשוקה וחשק למגמה אופנתית חדשה. הימור שלנו: הסקס יחזור.
11 צפייה בגלריה
תצוגת אביב-קיץ 2017 של גוצ'י
תצוגת אביב-קיץ 2017 של גוצ'י
תצוגת אביב-קיץ 2017 של גוצ'י
(צילום: Getty Images)

לאורך שמונה השנים הטובות שלו בגוצ'י, יצר מיקלה קולקציות בלתי נשכחות, חיבר בין תצוגות הגברים לנשים, הפתיע בנוכחותו בגאלה של המטרופוליטן בשלל מערכות לבוש הומוריסטיות עם חברו הקרוב, השחקן ג'ארד לטו, ויצר תצוגות אופנה מפתיעות. בספטמבר האחרון, לדוגמה, הציג מיקלה את אחת התצוגות המדוברות של המותג עם קולקציית אביב-קיץ 2023 של גוצ'י, שנערכה תחת התמה Welcome to Twinsburg. על המסלול הופיעו 68 זוגות של תאומים זהים, בשתי תצוגות נפרדות/זהות עם מסך שהוצב בלב המסלול. בכל אחד מהצדדים צעד אחד התאומים, בלי שבצד השני ידעו על כך שיש צד נוסף זהה.
(תצוגת אביב-קיץ 2023 של גוצ'י)

לקראת תום התצוגה התרומם המסך והתאומים החלו לצעוד יחד אוחזים ידיים לקול תשואות הקהל הנדהם. הליהוק המפתיע יצר אוסף רבגוני של דמויות, לצד שיח על דמיון ושוני בין תאומים ובכלל. הבגדים, שחקן משני ביצירת המופת הבימתית של מיקלה וגוצ'י, המשיכו את השפה של המעצב: רטרו רומנטי עם משחקי מגדר לצד כמה להיטי רשתות חברתיות עתידיים כמו תיק הדובי הכסוף ודמויות של הגרמלינס, הבובות המפלצתיות מסרט הקאלט של ג'ו דנטה מ-1984, שהופיעו כתיקים וכהדפס על שמלות.
11 צפייה בגלריה
תצוגת אופנה של גוצ'י, 2019
תצוגת אופנה של גוצ'י, 2019
תצוגת אופנה של גוצ'י, 2019
(צילום: Getty Images)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button