שתף קטע נבחר

קינוח של קוקוס עם פירות העונה

פרווה, טבעוני וטעים: כך תכינו את הטמבלק - קינוח פורטוריקני קלאסי מחלב קוקוס עם פירות וקינמון, שאולי מזכיר מלבי אבל הוא ממש לא

 

סוף טוב (כמעט למונדיאל וגם בכלל). אמנם לא היינו זקוקים למשחקי המונדיאל כדי להודות בעובדה שהעולם הפך לכפר גלובלי, אבל למי שמעוניין להיווכח בכך גם על הצלחת - הקינוח הלטיני הזה יאשר זאת ובגדול.

 

בפורטו ריקו קוראים לו טמבלק (Tembleque) שפירושו "רועד", אבל אם הוא מזכיר לכם מלבי מזרח-תיכוני או את קינוח הפנקוטה האיטלקי - אתם לא טועים בהרבה. השוני היחיד כמעט כאן הוא שבמקום שמנת או חלב, משתמשים להכנתו בחלב קוקוס, שאינו משפיע על הצורה והמרקם אבל ניכר בהחלט בטעם.

   (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

קינוחים על בסיס נוזל שהוסמך (בעמילן או בג'לטין) עד שהפך למען מקפא (שהאנגלים מכנים בשם פודינג, כינוי שהפך לשם כולל לכל קינוח), אפשר למצוא כמעט בכל מטבח על פני הגלובוס. לצרפתים יש את הבלאן מאנז'ה, שמבוסס על חלב שקדים; לפורטוגלים – פודים; לטורקים - סחלב; והברזילאים מתהדרים בקינוח המכונה בשם הארוך מאוד - מניארבראנקו. ויש עוד רבים אחרים. בכל מקום מתבלים קצת אחרת ומעטרים בתוספות כיד הדמיון והמצאי המקומי - מאגוזים וגרעינים דרך פירות ועד סירופים ותמציות טעם.

 

אז למה לא להעדיף את הגרסה המקומית, כלומר מלבי? כי אנחנו אוהבים חידושים, כי יש בינינו רגישים לחלב ומוצריו וכי תמיד חיפשנו את הגרסה הפרווה למעדן הזה, בלי להסתמך על תחליפים לא רלוונטיים.

 

בעניין חלב הקוקוס, במקור הפורטוריקני מכינים אותו ממיצוי של קוקוס טרי. זה הולך ככה: לוקחים קוקוס טרי, צרים שלושה חורים במברג ומסננים את המים למכל. הולמים בקוקוס בפטיש, קולפים את כל הקליפה הקשה ולאחר מכן את הכהה, ומעבירים את הבשר הלבן של האגוז עם מי הקוקוס שנשמרו ומים רותחים, למכל הבלנדר. מעבדים למחית, מעבירים לבד גזה וסוחטים היטב לתוך קערה.

   (צילום: ירון ברנר)
הכי טעים מקוקוס טרי(צילום: ירון ברנר)
 

מביני דבר, טוענים בתוקף כי אין מה להשוות את התוצאה לחלב הקוקוס המוכן בפחיות או במכלי קרטון. חובבי האתגרים מוזמנים לנסות. אני העדפתי את גרסת האינסטנט - פתחתי קרטונית (שעדיפה בעיניי מהפחיות), והסתפקתי בחלב מוכן.

 

מבין אלה, אתם יכולים לבחור את זה שמתאים לכם (ולדיאטה שלכם) מהמבחר הקיים, ויש להודות, המבלבל, בשוק. על התוויות מצוין לפעמים מי קוקוס ולפעמים שמנת קוקוס, אני מעדיפה לבחור לפי אחוזי השומן המופיעים בטבלה. ואם בחרתם כמוני, במוצר עם אחוזים גבוהים, אפשר תמיד לדלל במים ולהגיע לכמות הרצויה.

 

ובאשר לתיבול: גם בגרסאות המקור מצאתי הרבה מאוד אפשרויות - ממי פריחת הדרים, דרך וניל ועד רום. בכולן הופיע קינמון, לזרייה מלמעלה. במקרה שלי העדפתי לתבל בווניל וברום, ולהוסיף לתוצר המוגמר תערובת של פירות טרופיים (אננס, פפאיה ומנגו) חתוכים. יצא משהו שמזכיר בטעמו פינה קולדה. יופי של סיום לכל ארוחה קייצית.

   (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)
 

קינוח חלב קוקוס ופירות טרופיים

אפשר להוסיף אגוזים קלויים, סירופ פירות או מייפל, סילאן תמרים וכל מה שנראה לכם מתאים

 

המצרכים (ל-6-4 מנות):

1/4 כוס (4 כפות מלאות) קורנפלור

1/3 כוס (5 כפות מלאות) סוכר

קורט מלח

1/2 ליטר מי קוקוס (או כמות זהה של מי קוקוס מעורבים במים)

1/4 כפית תמצית וניל

1/4 כפית תמצית רום

להגשה -

1 כפית קינמון טחון

פירות טרופיים (אננס, פפאיה, מנגו) חתוכים

   (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

 

אופן ההכנה:

  1. שמים את הקורנפלור, הסוכר והמלח בסיר ומערבבים. מוסיפים את מי הקוקוס ותמצית הווניל והרום, וטורפים היטב.
       (צילום: ירון ברנר)
    (צילום: ירון ברנר)
  2. מבשלים על אש בינונית תוך כדי בחישה מתמדת עד שמסמיך מאוד.
       (צילום: ירון ברנר)
    (צילום: ירון ברנר)
  3. מנמיכים את הלהבה, וממשיכים לבשל עד שמתחילות להיראות בועות המתפוצצות על פני התבשיל. מסירים מהאש.
  4. יוצקים מיד לקעריות או לכוסות, ומצננים לטמפרטורת החדר. מעבירים למקרר ומצננים היטב במשך כל הלילה.
       (צילום: ירון ברנר)
    (צילום: ירון ברנר)
  5. אפשר להפוך על צלחת הגשה או להגיש בכלי בתוך כוס. לפני ההגשה, בוזקים למעלה מעט קינמון ומוסיפים את הפירות החתוכים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
קינוח קיצי משגע
צילום: ירון ברנר
מומלצים