שתף קטע נבחר

המסעדות הסיניות בארץ שכדאי שתכירו

בשנות ה-90-80 הן היו להיט קולינרי, אבל מאז הן כמעט נעלמו - אגרול ברוטב מתוק זרחני, מנות נוסח סצ'ואן ועוד - יצאנו לבדוק מה נשאר מהמסעדות הסיניות שפועלות בארץ

 

בשנות ה-80 וה-90 המסעדות הסיניות שגשגו. הן הציפו אותנו באגרולים שומניים עם רוטב מתוק וזוהר, מרק תירס ומנות ברווז טעימות. גם מסעדות שף סיניות היו כאן, והשף ישראל אהרוני הוא החתום על הגל הסיני ההוא, אבל אז הגיעו שנות האלפיים והביאו איתן ניחוחות וטעמים מהמזרח הרחוק - יפן, תאילנד והודו, מלאות סקס אפיל, שהצליחו לכבוש את החך הישראלי שהיה צמא להרפתקאות קולינריות חדשות.

 

אל מול הטעמים העוקצניים החדשים, המסעדות הסיניות נשארו מאחור. אפילו המפות בצבע בורדו וקישוטי הקיר הקיטשיים עם דרקוני הזהב, לא הצליחו לרתק יותר כמעט אף אחד.

רגע לפני שיהפכו לפיסת היסטוריה. מרק הנודלס של מסעדת "פוראמה" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
רגע לפני שיהפכו לפיסת היסטוריה. מרק הנודלס של מסעדת "פוראמה"(צילום: ירון ברנר)

במקביל, יותר ויותר ישראלים החלו לטוס ליעדים פופולרים פחות במזרח הרחוק, ואלה שחיפשו בשווקי המזרח את ההשראה לקו הקולינרי הבא שלהם - הצליחו לדחוק החוצה את המטבח הסיני. את מקומו תפסו אינטרפטציות אישיות שמשלבות בין מזרח למערב כמו לחמניות באן ודים סאם, ואיכשהו מצאנו את עצמנו עם שפע של מסעדות אסייתיות שבתפריט שלהן יש הכול מהכול - מסושי, דרך ספרינג רול ועד אורז עם עוף ברוטב חמוץ-מתוק. לפני מספר שנים היה ניסיון אמיץ של האחים ירזין לפתוח ברחוב בוגרשוב בתל אביב מסעדה סינית, אבל היא לא שרדה יותר מחודשים ספורים.

 

אבל בשקט בשקט, מתחת לרדאר וללא פרסום או יח"צ, עדיין פועלות בארצנו מספר מסעדות סיניות, שבחלקן תרגישו כאילו נכנסתם למנהרת הזמן וחזרתם אחורה 30 שנה. המסעדות הללו אותנטיות, וברוב המקרים נמצאות בבעלות משפחות סיניות שעלו ארצה לפני שנים רבות. העיצוב שלהן לא מתכתב עם שום אופנה או טרנד, והתפריט עצמו מציע אוכל סיני שברובו מונגש לטעם הישראלי. 

   (צילום: אורי שביט)
פועלות מתחת לרדאר. מנה סינית קלאסית של מסעדת סינג לונג(צילום: אורי שביט)
  

יצאנו לבדוק איפה פועלות המסעדות הסיניות בארץ, ולוודא שהן עדיין לא הפכו לפיסת היסטוריה. ומי יודע, אולי מסעדן אמיץ ירים את הכפפה ויפתח מסעדה סינית עכשווית, כי אחרי הכל - מיליוני סינים לא טועים. 

 

 (   )

פוראמה

המסעדה הבאה נפתחה בשנת 1985, ומאז מגישים בה מגוון כיסונים מאודים ומטוגנים עם שלל מילויים. כמו גם, יש כאן אפשרות להזמין ארוחות מובנות המסומנות בתפריט באותיות a-c ומחירן נע בין 50-36 שקלים. אפשרות נוספת היא להזמין מספר מנות מהתפריט שמחולק למנות בקר, עוף, ברווז, בשר לבן, דגים ופירות ים.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

אורט 26 אשקלון, 08-6738497, ראשון-שישי 12:00-15:00, 18:30-24:00, שבת 12:00-24:00, לא כשר

 

 (   )

הונג קונג דים סאם

מסעדה משפחתית שמתמחה בהכנת דים סאם מסוגים שונים של בצק. התפריט כאן רשום על קיר הכניסה, וכולל תמונות להמחשה, ואת המנות עצמן מגישים בתוך כלי אידוי אישיים. ואם לא מתחשק לכם רק דים סאם, אתם מוזמנים לשדרג את הארוחה עם מנות סיניות כמו סלט אטריות, מנת טופו, ספרינג רול במילוי ירקות, מרק וון טון ומנות ווק המבוססות על אטריות (35-28 שקלים).

    (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

ובחזרה לכיסונים המאודים: הדים סאם כאן מוגשים כשהם מאודים או מטוגנים, ועבור מנה אחת שכוללת שלוש יחידות תשלמו 28 שקלים. וכמה המלצות אחרונות לפני סיום: אל תחמיצו את המנה המסורתית שמקורה בחבל קנטון שבסין, הלוא היא ה"צ׳אנג פאן" שעשויה מדפי אורז טריים בעבודת יד הממולאים בירקות, בבשר בקר או בבשר לבן. כדאי גם לטעום את אותם הדפים עם מילוי שרימפס ונצרי במבוק. ולקינוח - מומלץ להזמין את מנת הפודינג טפיוקה שכוללת גם שמנת ומנגו.

 

בן יהודה 9 תל אביב, ראשון-שבת 12:30־22:00, לא כשר

 

 

הבית הסיני - פקין דאק האוס

למרות שהיא ממוקמת במרכז רחוב בוגרשוב ההומה, את המסעדה הזו פוקדים בעיקר סינים, ככל הנראה מכיון שהיא בין המסעדות הסיניות הבודדות בארץ שנאמנות לגמרי למקור, וגם בשל העובדה שמגישים בה מנות מהמטבח המנדריני.

 

את האוכל כאן מכינים עובדים סינים בלבד, ומומלץ להגיע לכאן במיוחד כדי לטעום את הארוחת ה-Hot pot, במהלכה מוגש סיר רותח מלא בציר בשר, דגים או ירקות למרכז השולחן, כשלצידו מבחר צלוחיות קטנות עם חומרי גלם שונים אותם הסועדים טובלים בציר עד לרמת הבישול האהובה עליהם.

    (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

מלבדה הארוחה הזו, יש שם בתפריט גם שישה סוגים שונים של כיסונים במילויים שונים (38-32 שקלים), נודלס ואטריות אורז, מנות עוף ואפילו מנת חסה ברוטב שעועית שחורה עם באק צ'וי ופטריות בווק (52 שקלים) ואם תרצו - אפשר להוסיף לה גם פטריות מזן "אוזן הפיל" (54 שקלים).

 

בתפריט יש גם מנות פחות שגרתיות כמו מרק עגבניות עם ביצה (54 שקלים), בקר ברוטב צדפות וביצה מאודה עם פירות ים. תוכלו לטעום כאן גם שרימפס מטוגנים בטעם שנע בין מלוח לחריף, חביתה עם שרימפס ואת המנה האולטימטיבית של המטבח הסיני: "פקין דאק" (ברווז מטוגן) המוגש על פנקייק בטעם מושלם (92 שקלים).

 

בוגרשוב 34 תל אביב, 03-5222922‏, ראשון 23:00-12:00, שני-שבת 23:45-12:00, לא כשר

 

לונג סאנג

את המסעדה המשפחתית הבאה הקים לפני כ-36 שנה קונג צ'ו, שעלה ארצה מהונג קונג כ-50 שנה, ועד היום היא מנוהלת על ידי בני משפחתו. אומרים, שזו  גם הייתה המסעדה האהובה על שאול אברון - ומה שטוב לשאול טוב גם לנו.

    (צילום: אנטולי מיכאלו)
(צילום: אנטולי מיכאלו)

שווה להגיע לכאן בעיקר בשביל לטעום את הדיל הזוגי שמחירו 178 שקלים. במחיר הזה תקבלו מרק, אגרול, סלט ושלוש מנות עיקריות לבחירה - קוביות עוף עם במבו שוט ופטריות, קוביות עוף עם אגוזים ובשר לבן ברוטב חמוץ-מתוק או בשר לבן ברוטב צדפות. כל המנות מוגשות לצד אורז לבן ומאודה. לסיום הארוחה יגישו לכם תה סיני מסורתי, כזה שיעזור לכם לעכל את האוכל ולהמשיך בנחת בחייכם.

 

אלנבי 44 תל אביב, 03-5163769, שני-שבת 23:00-12:00, לא כשר

 

סינג לונג

את המסעדה הזו, שממוקמת בדרום תל אביב, פתחה בשנת 2000 משפחת הוואן. המסעדה מספקת שירות משלוחים מהיר ויעיל, אבל הכי כדאי להגיע למקום ולספוג מאווירת הרטרו שתזרוק אתכם הישר לסין של שנות ה-80-70. המחירים כאן זולים יחסית וכך, על מנת מרק זוגית תשלמו 35 שקלים ועל שלוש יחידות של וון טון מטוגנים - תשלמו 10 שקלים בלבד. 

   (צילום: אורי שביט)
(צילום: אורי שביט)
  

בנוסף, מגישים כאן ארוחות עסקיות אדיבות מאוד ב-59 שקלים, ומנות ענקיות של אורז או אטריות, עוף באגוזי קשיו, עוף בדבש (69 שקלים) ועוד. לקינוח, כדאי להזמין אננס או בננה מטוגנת וחמה, אותה מכינים רגע אחרי ביצוע ההזמנה (18 שקלים).

 

דרך סלמה 134 תל אביב, 03-5375184, ראשון-חמישי 23:00-11:00, שבת 23:00-16:00, לא כשר

 

המסעדה הסינית בנווה שאנן

במסעדה הפצפונת נטולת השם והשלט, שנמצאת במדרחוב של נווה שאנן בתל אביב (בסמוך לתחנה המרכזית), תלויות על הקירות תמונות גדולות של מנות מהמטבח הסיני, וישנו וסיר אידוי ענק מבמבוק שבו מסתתרות לחמניות באו ענקיות ואווריריות שאפילו בעלי הקיבה הגדולה ביותר - יתקשו להתגבר עליהן לבדם.

מסעדות דרום תל אביב נווה שאנן (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

באו אחד (וענק) יעלה לכם כאן עשרה שקלים, אותו תוכלו לקבל במילוי עוף או בשר לבן. מלבדו, מגישים שם גם מנה של "פקין דאק" (ברווז מטוגן) שמחירה כ-50 שקלים, אורז מוקפץ, גיוזה במילוי עוף וג'ינג'ר ומנות נוספות עם עוף ובשר לבן.

 

נווה שאנן 26 תל אביב, ראשון-שבת 21:00-9:00, לא כשר

 

טוני האוס-מסעדה סינית - Tony House

במסעדה של טוני מק מתמחים בדים סאם עם מילויים שונים, ואפשר למצוא שם גם טופו במרינדה סינית (17 שקלים), וון טון מטוגנים (32 שקלים) ואגרול. המקום נפתח בחלל שבו שכנה מסעדה סינית אחרת - סניף של פוראמה שפעל במקום מספר שנים.

 

בנוסף, תוכלו לזלול שם לחמניות באו מאודות (32-23 שקלים) ומנות מוקפצות עם מגוון קומבינציות ושילובים המבוססים על בשר וירקות. בגרת הדים סאם תמצאו שבעה סוגים שונים (44-32 שקלים), שמה שמבדיל ביניהן הוא, למעשה, המילוי שלהן. אם תרצו לטעום יחידה אחת מכל סוג, תתבקשו לשלם 45 שקלים ותקבלו את כל השבעה יחד. בנוסף, יש שם כמה מרקים סיניים, ולקינוח - אננס מטוגן ולחמניית באו מאודה במילוי חלווה או שוקולד.

 

בן יהודה 6 תל אביב, 03-6127709‏, שני-שבת 22:00-12:30, לא כשר

 

החומה הסינית

במסעדה הסינית הבאה מציעים תפריט שמבוסס בעיקרו על המטבח של חבל סצ'ואן. המסעדה נמצאת בבעלות משפחה סינית-יהודית (כן, מסתבר שיש דבר כזה) והתפריט מציע מנות נדיבות בגודלן. גולת הכותרת כאן היא מנת אטריות במרק שעולה 39 שקלים וכוללת חתיכות עוף, כופתאות ממולאות ונודלס שמכינים במקום, כמובן.

 

מגישים שם גם כיסוני וון טון (16 שקלים ל-3 יחידות) ומנות אורז ונודלס, כולן מתומחרות במחיר אחיד של 43 שקלים. ואם תגיעו לכאן רעבים במיוחד, תוכלו לזלול גם ברווז ברוטב תפוזים (89 שקלים) ומנות בקר עם אטריות או אורז. אבל השוס האמיתי כאן הוא מגוון הדילים שמציעים במקום הכוללים ארוחות זוגיות (152 שקלים), ארוחות שמתאימות לשלושה סועדים (223 שקלים), לארבעה ואפילו לחמישה.

 

מקווה ישראל 26 תל אביב, 03-5603974, ראשון-חמישי 23:00-11:30, שישי 15:30-11:30, כשר

 

פאק הי

המסעדה המשפחתית הבאה פועלת כבר 36 שנה בבניין מגורים בבת ים, ובמהלך הזמן הזה אפילו השתנו הבעלים. היא קטנה מאוד, וכבר בכניסה אליה קשה שלא להרגיש באווירת שנות השמונים שעוטפת אותה ומסרבת לעזוב. הקירות כאן מעוטרים בקישוטי זהב בסגנון אסייתי, על השולחנות מונחות מפות בגוון בורדו וברקע מתנגנת לה מוזיקה סינית נעימה. 

בתי אוכל בבת ים (צילום: לין לוי)
בתי אוכל בבת ים(צילום: לין לוי)

במסעדה, מבשלת דון, שעבדה בעבר במרבית המסעדות הסיניות בארץ, וטאטי, בנה, מסייע לה במתן השירות ללקוחות, עם עברית רהוטה וכמעט ללא מבטא. התפריט כאן ארוך מאוד ומציע הכול מהכול. בין היתר, מגישים פה אגרול (15 שקלים), מרק וון טון (16 שקלים) וגם מנות קלאסיות מהמטבח הסיני כמו מרק לימון (16 שקלים), לא פחות מעשר מנות שונות של ברווז מטוגן בווריאציות שונות (90 שקלים) וחזיר ברוטב סצ'ואן חריף (58 שקלים).

בתי אוכל בבת ים (צילום: לין לוי)
בתי אוכל בבת ים(צילום: לין לוי)

העצמאות 7 בת ים, 03-5063202, שני-שבת 23:00-12:00, לא כשר

  

 (   )

יאן יאן

את המסעדה הזו הקימו בני משפחת וונג ב-1984, 15 שנה אחרי שעלו ארצה מסין. האוכל כאן מוגש בכלים סיניים מסורתיים, והתפריט מציע מגוון עצום של מרקים מהמטבח הסיני, ביניהם אפשר למצוא גם את מרק הברווז הייחודי (25 שקלים).

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

לצד המרק, אפשר לנשנש כאן דים סאם עם מגוון מילויים, כיסוני וון טון, אגרול (40-18 שקלים), תבשילים צמחוניים עם טופו בשלל וריאציות (55 שקלים), מנות עוף, ספריבס (89 שקלים), מנות ברווז (75 שקלים) וכמה מנות עם פירות ים.

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)

 (צילום: יח"צ)
(צילום: יח"צ)
 

דרך יפו 26 חיפה, 04-8660022, ראשון-שבת 22:00-12:00, לא כשר

  

 (   )
 

פת קואה

המסעדה הבאה פועלת בהרצליה משנת 1992, ומאז מצליחה לשמור על צביונה המסורתי כפי שהיה בתחילת דרכה. מנהלים אותה בני משפחה אחת שעלתה ארצה מסין לפני לא מעט שנים, ומציעים כאן ארוחה עסקית שמוגשת בשעות הצהריים וכוללת מנה ראשונה לבחירה (אגרול, וון טון, מרק ועוד), עיקרית, קינוח או קפה ותה סיני מיוחד במחיר המנה העיקרית.

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

מחירי המנות העיקריות נעים בין 79 שקלים (למנת אטריות) ל-149 שקלים (לספריבס). בתפריט תמצאו את כל הקלאסיקות הסיניות, ביניהן עוף קונג פאו וספריבס צלוי ברוטב שום ודבש (119 שקלים), מבחר מנות נוסח סצ'ואן, מבחר ענק של מנות שרימפס (99 שקלים), מנות אווז (99 שקלים) ומנות בשר לבן (85 שקלים) וכמובן, גם דים סאם בשלל וריאציות ועם מגוון מילויים (32-35 שקלים למנה).

 

גלגלי הפלדה 6 הרצליה פיתוח, 09-9547478, שני-שבת 23:00-12:00, לא כשר

 

 (   )

מנדרין

המסעדה הסינית הוותיקה ביותר בארץ, שפועלת מאז 1958. יש בה שולחנות עם מפות לבנות וקישוטים שמאפיינים את מסעדות הז'אנר. בתפריט עצמו תוכלו למצוא את מרבית הקלאסיקות מהמטבח הסיני, ביניהן עוף בלימון ובקר בסצ'ואן (56 שקלים), מרק חמוץ-חריף ומרק וון-טון (17 שקלים), דים סאם, אגרולים ומנה מטוגנת של ברווז קריספי (75 שקלים).

 (צילום: באדיבות מסעדת מנדרין) (צילום: באדיבות מסעדת מנדרין)
(צילום: באדיבות מסעדת מנדרין)

שלומציון המלכה 2 ירושלים, 02-6252890, ראשון-שבת 23:00-12:00, לא כשר

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
טעים שם. "פוראמה"
צילום: ירון ברנר
מומלצים