שתף קטע נבחר

4 ישראלים קיבלו איברים מאמריקני שהתמוטט בחיפה

קרייג מורלו, אזרח אמריקני שהתגורר בחיפה, נמצא מחוסר הכרה באחד מרחובות העיר, ככל הנראה לאחר שהתמוטט ונפל. הרופאים ניסו להציל את חייו אך נואשו וקבעו מוות מוחי. מתאמת ההשתלות בביה"ח הצליחה לאתר את בתו של האיש בארה"ב ולקבל את הסכמתה לתרומת איברים. בין המושתלים: בן 36 שסבל מכשל כלייתי ונזקק לדיאליזה

איבריו של אזרח אמריקני שהתגורר בישראל ונפטר, הושתלו בארבעה בני אדם בימים האחרונים. למבצע ההשתלות קדמה עבודת תחקיר של מתאמת ההשתלות בבית החולים רמב"ם בחיפה, שהצליחה לאתר את בני משפחתו של המנוח בארה"ב – ולקבל את הסכמתם לתרומת האיברים.

 

 

תחילתה של הפרשה העצובה, אך מעוררת ההשראה, לפני כשבועיים. קרייג ריצ'רד מורלו, בן 59, נמצא מחוסר הכרה באחד מרחובות העיר חיפה. ככל הנראה הוא נפל ונחבל קשות בראשו. מורלו הועבר לחדר ההלם בבית החולים רמב"ם, ומשם לחדר הניתוח ולמחלקה לטיפול נמרץ.

 

צוות בית החולים ניסה לאתר קרובי משפחה של האיש, אך ללא הצלחה. בשעות שלאחר מכן, בעת שמצבו הלך והידרדר, החלה שרית חונן, המתאמת מטעם הנהלת הסיעוד ברמב"ם, בניסיונות לאתר את המשפחה.

 

היא גילתה, תוך בחינה של חפציו, כי מדובר באזרח אמריקני, ובבדיקה מול משרד הפנים גילתה כי בתו התגוררה אף היא בישראל בעבר. היא איתרה את בעל הדירה בה הוא מתגורר, ואת אחד מחבריו לעבודה, אולם גם דרכם לא הצליחה לאתר קרובי משפחה.

 

בתוך ניסיונות החיפוש, שלחה חונן הודעה בפייסבוק לנשים ששמן ג'ניפר מורלו כשמה של בתו של האיש, אך לשווא. בסופו של דבר פנתה חונן לשגרירות ארצות הברית, שאיתרה בארץ את גיסתו לשעבר של מורלו – שקישרה אותה לשאר בני המשפחה בארה"ב.

 

מוחמד בדארנה, מושתל הכליה. לא ידע כיצד להודות לאישה והבת (צילום: עופר גולן, דוברות רמב"ם) (צילום: עופר גולן, דוברות רמב
מוחמד בדארנה, מושתל הכליה. לא ידע כיצד להודות לאישה והבת(צילום: עופר גולן, דוברות רמב"ם)

 

יומיים לאחר שמורלו הובא לבית החולים נוצר הקשר, וחונן שוחחה עם ג'ניפר (28) ועם אשתו לשעבר של מורלו, ליזט, בשיחת וידיאו לארה"ב. למרבה הצער היא נאלצה לבשר לשתיים כי הצוות הרפואי קבע מוות מוחי, וקיבלה את הסכמת הבת לתרומת האיברים.

 

"אדם טוב לב ומצחיק, בלי עצם רעה אחת"

בבית החולים רמב"ם הושתלה כליה שתרם מורלו בגופו של מוחמד בדארנה, בן 36 מסכנין, שסובל מכשל כלייתי מאז ילדותו, ובשנים האחרונות נזקק לדיאליזה שלוש פעמים בשבוע. את הבשורה על הכליה שנמצאה עבורו קיבל בעת שהגיע לטיפול דיאליזה שגרתי.

 

בדארנה עדיין מאושפז במחלקת המושתלים בבית החולים רמב"ם, והשבוע שוחח בטלפון עם ליזט, אשתו לשעבר של מורלו. הוא הודה לה ולבתה על המתנה שקיבל. "אני מאוד מתרגש מהמעמד", אמר בדארנה בשיחה, "אני לא יודע איך להודות לכן. תודה רבה מכל הלב".

 

האישה סיפרה לו, בדמעות, על מורלו, לו הייתה נשואה כ-12 שנה: "הוא אהב לנגן ולשיר, הוא היה אדם טוב ומצחיק, חכם ושנון, הוא ידע הכל על הכל. לא הייתה בו עצם רעה אחת. הוא אהב את כולם וקיבל את כולם. הוא היה נפש חופשית והוא מת במקום שאהב – ישראל. אני שמחה שאתה מקבל הזדמנות נוספת בזכותו. אני שמחה שקרייג ממשיך לחיות בעוד אנשים".

 

מורלו התגורר בארץ עד שנת 1991. הוא חזר לארצות הברית, ולפני שנה חזר ארצה והתגורר בחיפה. מלבד הכליה שקיבל בדארנה, הושתלה כליה נוספת בחולה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה. שתי קרניות הושתלו גם כן. בנוסף, נקצרו מסתם לב ועור, שנשלחו ל"בנקים" מתאימים בבית החולים בילינסון.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות המשפחה
קרייג מורלו ובתו ג'ניפר. "אהב לנגן ולשיר"
צילום: באדיבות המשפחה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים