שתף קטע נבחר

בעקבות לגליזציית הקנאביס בארה"ב: צניחה בהתמכרות למשככי כאבים

נתונים שנאספו בארה"ב מהמדינות בהן אושרה לגליזציית מריחואנה רפואית, מגלים כי המהלך הביא לצניחה משמעותית באשפוזים עקב התמכרויות לתרופות רבות עוצמה לשיכוך כאבים (אופיאטים). בנוסף, לא נצפתה עלייה בפניות לחדרי המיון עקב תופעות לוואי של הקנאביס

החששות מפני לגליזציית מריחואנה רפואית מתבדים: בתי החולים בארצות הברית מדווחים כי בניגוד לדאגות לפיהן, אישור מכירת קנאביס רפואי יביא לעלייה בשיעור ההתמכרויות, בתי החולים דווקא מדווחים על תופעה הפוכה.

 

על פי הנתונים, שפורסמו לאחרונה על ידי הרשות האמריקנית להתמכרות לסמים ותרופות, קיימת ירידה של 23% באשפוזים עקב התמכרויות לאופיאטים - תרופות רבות עוצמה לשיכוך כאבים, שחלק מתופעות הלוואי שלהן הן התמכרות מהירה, דום נשימה ואף שיעור תמותה גבוה.

 

שיעור האשפוזים הכללי בארה"ב עקב התמכרויות למשככי כאבים אופיאטיים צנח בממוצע ב-13%. בתוך כך לא נצפתה עלייה בפניות לחדרי המיון עקב תופעות לוואי של הקנאביס.

 

קראו עוד:

קנאביס רפואי: מי יקבל רישיון ואיך תתבצע הרפורמה? מדריך

מחקר ענק: מה בדיוק מריחואנה עושה לגוף שלך

דיון סוער בכנסת: "קופות החולים חוסמות גישה לקנאביס רפואי"

 

  

פחות התמכרויות למשככי כאבים. למרות הקנאביס הרפואי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
פחות התמכרויות למשככי כאבים. למרות הקנאביס הרפואי(צילום: shutterstock)

 

על פי ההערכות, 60% מהאמריקנים חיים ב-28 המדינות בהן אושרה מריחואנה רפואית. בחלק מהמדינות האלה, אושרה גם מכירת קנאביס שלא לצרכים לרפואיים.

 

החוקרים ניתחו את האשפוזים משנת 1997 עד 2014 ב-27 מדינות, 9 מהן אישרו שימוש במריחואנה רפואית. הממצאים הראו צניחה במקרי התמותה מאופיאטים או אשפוזים בקרב משתמשי מריחואנה רפואית באותן מדינות בהן אושר הסם.

 

מחקרים קודמים כבר הראו את הקשר בין צריכת מריחואנה רפואית וירידה במרשמים לתרופות אופיאטיות, כמו גם ירידה בשיעור תאונות הדרכים הקשורות לשימוש באופיאטיים וירידה במקרי התמותה הקשורים לאופיאטיים.

 

באחד המחקרים נצפתה צניחה של 25% בשיעור התמותה ממינון יתר של אופיאטים, במדינות בהן אושרה המריחואנה הרפואית.

 

במקביל, קיימת בארה"ב מגפת השימוש באופיאטים בשנים האחרונות, כשמכירות תרופות המרשם הממכרות לשיכוך כאבים, כמו אוקסיקונטין ו-וייקודין, גורמות למותם של 91 אמריקנים מדי יום.

 

בישראל: עלייה של פי 12 בשימוש בקנאביס רפואי

בשבוע שעבר נחשפה תופעת ההתמכרות לאופיאטים בישראל: בדיון שנערך בכנסת, התגלה כי על פי נתוני שרותי בריאות כללית, כ-1,600 איש מאובחנים מדי שנה כמכורים לתרופות מרשם. בקופת החולים מכבי נרשמו כ-4,500 מטופלים הסובלים מהתמכרות לתרופות מרשם, כשמספר המאובחנים החדשים מדי שנה עומד על כ-700 איש.

 

בקופת החולים מאוחדת נמצאו 314 איש מכורים לתרופות מרשם בשנת 2016, בהשוואה ל-151 מכורים בלבד ב-2013. בקופת החולים לאומית הוגדרו כ-450 מבוטחים כמכורים לתרופות אופיאטיות.

 

בין התרופות האופיאטיות עליהן דווח בדו"ח הכנסת: פנטניל, מורפין, אוקסיקודון, טרמדול, פרגבלין ומתדון.

 

על פי נתוני משרד הבריאות, לכ-23 אלף ישראלים יש רישיון בתוקף לשימוש בקנאביס רפואי. מדובר בעלייה של פי 12 משנת 2009, אז קיבלו רק 1,800 ישראלים רישיון לשימוש בסם. מרבית המטופלים בקנאביס רפואי לוקים במחלות סרטן, כאב כרוני נוירופטי, מחלות דרכי עיכול או חולים פסיכיאטריים.

 

בישראל ישנם כמה עשרות רופאים מורשים לרשום קנאביס רפואי. משרד הבריאות הודיע לפני כשנה כי בכוונתו לאשר לרופאי משפחה לרשום את הסם, אולם בינתיים קיימת התנגדות נחרצת בקרב הרופאים, מחשש שהמרפאות יהפכו ל"עלייה לרגל" למבקשי הסם.

 

בתוך כך אישר משרד הבריאות את מכירתו של הקנאביס הרפואי בבתי המרקחת, כדי לקצר את הסרבול הרב בניפוק התרופה הקיים כיום.

 

צפו בדבריו של גלעד ארדן על מדיניות אי ההפללה:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קנאביס רפואי. פחות התמכרויות לתרופות
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים