שתף קטע נבחר

בגיל 71 עמי עדיין מלמד ניווט ספורטיבי

אלפי מנווטים צעירים ומבוגרים למדו ניווט ספורטיבי מעמי גנצ'רסקי שקיבל לאחרונה פרס על מפעל חיים בתחום. "הכל התחיל לפני כ-50 שנה בטובה שעשיתי לחבר ומאז אני שבוי בחיידק הניווט ולא מתכוון להפסיק ללמד ולנווט, על אף גילי", הוא אומר היום בנחרצות

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

להתאהב בספורט ולהפוך אותו למפעל חיים. היום כשעמי גנצ'רסקי בן ה-71 מסתכל לאחור הוא רואה אלפי ילדים, בני נוער ומבוגרים מנווטים במועדון שהוא הקים. "ההתחלה הייתה מקרית", הוא נזכר, "חבר שלי ביקש שאלין אצלי בבית כמה משתתפים מחו"ל שבאו לקחת חלק בתחרות ניווט ביער בן שמן, שם אני גר. בזכות ההסכמה שלי גיליתי ענף ספורט שלא הכרתי. ספורט שבו לוקחים חלק משתתפים מכל הגילאיים, ספורט מלא אתגר ותחרות שמפתח את ההתמצאות במרחב ומחזק את הפעילות הקוגנטיבית. אבל בעיקר פעילות ספורטיבית מלאת שמחת חיים, אהבה לטבע  וכאמור הגיל בו לא מהווה מגבלה".

 

לאחרונה קיבל עמי פרס על מפעל חיים בתחום הניווט הספורטיבי משרת התרבות והספורט, מירי רגב. מועדון ניווט עצמה חבל מודיעין, אותו הקים עמי מורכב כיום משלוש דורות של מנווטים כ-3000 נשים וגברים, נערות ונערים, ילדים וילדות.  

 

עוד במדור 60 פלוס:

כך תתחילו ספורט בגיל מבוגר - ללא פציעות

6 כללים לתזונה נכונה של נשים שעברו את גיל 60 

מתי מחליטים: מעבר מבוגרים מהבית - ומה ההבדל בין בית אבות לדיור מוגן

 

עמי מקבל את הפרס למפעל חיים מהשרה מירי רגב (צילום: עמי גנצ'רסקי) (צילום: עמי גנצ'רסקי)
עמי מקבל את הפרס למפעל חיים מהשרה מירי רגב(צילום: עמי גנצ'רסקי)
 

 

מנטורית כבר 35 שנה

"את אנדרה קוצר פגשתי לפני כ-35 שנה במסגרת שירות מילואים שלי בוינגייט", מספר עמי, "היא הקימה את מדור הניווט הספורטיבי בצה"ל ועד היום היא המנטורית שלי בכל הקשור לניווט". הוא מודה.

 

אנדרה כיום בת 70 גרה בעין שריד בשרון ומנווטת הכל רגע פנוי, "תחום הניווט הספורטיבי ריתק אותי בגלל היותו שילוב של יכולות ספורטיביות ויכולות מנטליות יצירתיות ואינטלקטואליות", היא נזכרת, "הקשר הבלתי אמצעי עם הטבע והנוף שהינם הזירה של ספורט זה והשילוב של מספר רב של ספורטאים מחד והביטוי האישי העצמאי מאידך גרמו לי לאמץ תחום זה כעיסוק המוביל בחיי".

 

"ספורט זה הינו 'חוזה לכל החיים'. ילדים צעירים, נערות ונערים, חיילים, מבוגרים ומבוגרים מאוד מתחרים ללא מגבלות של גיל. שכן כדי להכיר כי הניווט יכול להיות עממי או תחרותי ובשני המקרים לשמור על צביונו הייחודי".

 

"בגילי המתקדם", היא מבקשת להוסיף, "בעת השתתפותי בתחרויות הניווט איני חשה כל מגבלה או רתיעה מכל שטח שהוא או מזג אוויר יוצא דופן. אני מאמינה שספורט הניווט שומר עלי ועל העוסקים בו צעירים בנפש ובגוף לנצח".

 

עמי ושוש שחורי שהתחילה לנווט בגיל 82 (צילום: גידי זורע) (צילום: גידי זורע)
עמי ושוש שחורי שהתחילה לנווט בגיל 82(צילום: גידי זורע)

 

ניווט: ספורט חסר גיל

הנווטת המבוגרת ביותר היא שוש שחורי בת 83 שהחלה ללמוד ניווט רק בשנה שעברה בעקבות בניה ונכדיה שמנווטים במועדון. "שוש מגיעה בשבתות עם מקל צעידה הולכת גם במזג אוויר סגרירי בשמחה וחיוך". מספר עמי.

 

אבל שוש ממש לא לבד, באיגוד הניווט בישראל רשומים כיום כ-60 נווטים ונווטות מעל גיל 60, הרוב המכריע מהם הם נווטים שניווטו כשהיו צעירים והמשיכו גם בגיל מבוגר. הם מנווטים במסלולים המיועדים לגיל שלהם, אולם חלקם מתעקש לנווט במסלולים ארוכים יותר.

 

קבוצת הניווט המבוגרת שהקים עמי מקבלת תמיכה, עידוד וחיזוק "אנו מברכים את עמי על הקמת קבוצת הנווטים בגילאי 60 ומעלה במועדון עצמה ניווט חבל מודיעין". אומר איתן ברק, יו"ר מרכז "עצמה":

 

ברק מסביר מה הם היתרונות שבעיסוק בענף ספורט זה על בני הגיל השלישי, "בפעילות המשתתפים רוכשים את היכולת להתמצא במרחב, מפתחים את תחושת העצמאות, מחזקים את הביטחון העצמי, ואת יכולת החשיבה בתנאי לחץ ומאמץ. בנוסף בכל אירוע ניווט מתקיים כינוס בו כל נווטי המועדון נפגשים ופעמים רבות נוצר קשר בין דורי הממשיך מעבר לזמן התחרויות".

   

"אני זוכר שעוד בתחרות הראשונה שבה לקחתי חלק, בבן שמן, הופתעתי לגלות ענף ספורט שונה ממה שחשבתי", נזכר עמי, "הניווט מאגד בתוכו אוכלוסיה רבגונית בשלל גילאים מגיל 4- 70. נדהמתי מהחוכמה שיש בענף, מהתכונות הנדרשות ומהערך המוסף שהידע מוסיף לאדם, כמו כן היה זה בעבורי דבר לא רגיל לראות קהילה של אנשים בני 60 ומעלה אשר מתחרה בענף ספורטיבי ומהווה מקהילה משפחתית ספורטיבית הנפגשת בשבתות".

 

התמצאות ופיתוח המוח: יתרונות לילדי הגן 

לאחר אותה תחרות החל עמי להתעניין ברזי הענף, וכמורה לחינוך גופני בכפר הנוער בן שמן רצה להנחיל לילדי בית הספר את סגולת הניווט. תוך כדי לימוד יסודות הניווט הבחין עמי כי לילדים יש את היכולת לקלוט מהר, והניווט הכולל בתוכו התמצאות במרחב ופעילות ספורטיבית הינו אטרקציה מושכת לילדים אשר תורמת רבות לעיצוב עתידם הספורטיבי והקוגנטיבי. לאחר זמן קצר התחיל עמי ללמד ניווט בבן שמן על מפה שהוכנה במיוחד לילדי הכפר.

 

"פנו אלי ממכון ויינגייט שאעשה מחקר על ההבדל בין ילדים שלמדו ניווט מול ילדים שלא", מספר עמי, "כמובן ששמחתי. מהמחקר שלי עלה כי יש הבדל של כ-40% ביכולות בקוגנטיביות ובהתמצאות במרחב בקרב ילדים שלמדו ניווט עוד בגיל גן. בוינגייט אימצו את ההמלצות והוציאו חוברת המורכבת מתרגילים שכתבתי ומיועדת לילדי הגנים".

 

הדור הצעיר מפתח יכולות לכל החיים (צילום: גידי זורע) (צילום: גידי זורע)
הדור הצעיר מפתח יכולות לכל החיים(צילום: גידי זורע)

 

יכולות לחיים

לפני כ-17 שנה יצא עמי לגמלאות ומאז הוא מתמקד בלימוד יסודות הניווט בבתי הספר של המועצה וגני הילדים. המועדון שהקים זכה ב-12 אליפויות ברציפות וחברים בו מספר רב של אלופים בני גילאים שונים.

 

"גם היום, בגיל 71 אני נהנה לצאת ליער ולנווט", הוא אומר, "אני פוגש ילדים שלימדתי והיום כבר חיילים שמספרים כי הידע שרכשו בצעירותם מלווה אותם בחייהם כל הזמן. ולצידם מנווטים בשמחה גם בני ה-60 ומעלה זה גורם לי אושר וסיפוק".

 

 

הליכה נורדית מפעילה את 90% משרירי הגוף שורפת יותר קלוריות ומתאימה לכל גיל. צפו בהסבר קצר על הגישה שכובשת את העולם:

 

 

 

בשיתוף "מגדלי הים התיכון" 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: גידי זורע
מנווטים בכל גיל. עמי ושוש במהלך ניווט
צילום: גידי זורע
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים