שתף קטע נבחר

העורק במוחה התפוצץ – חייה של שרית ניצלו בצנתור מיוחד

שרית התמוטטה במגרש במהלך משחק כדור רשת בשל עורק שהתפוצץ במוחה וגרם לדימום. בצנתור מורכב בביה"ח שערי צדק, נבנה העורק הקרוע מחדש באמצעות תומך מתכתי חדיש

צנתור המוח שהציל חיים: רופאי בית החולים שערי צדק בירושלים הצליחו להציל את חייה של מורה לספורט שהתמוטטה על המגרש בשל עורק שהתפוצץ. בצנתור מורכב הותקן בעורק הקרוע תומכן ייחודי.

 

צפו ברופא המטפל המספר על הצנתור הייחודי:

  

 

זה היה אמור להיות עוד יום שגרתי עבור שרית רושנסקי - דהן (40), מורה לחינוך גופני. אלא שלפתע במהלך משחק כדורשת, היא חשה ברע והתמוטטה על המגרש.

 

שרית הובהלה למחלקה לרפואה דחופה בבית חולים רמב"ם בחיפה, ולאחר מספר ימי אשפוז במקום אובחנה עם דימום מוחי ומפרצת במוח אשר סיכנו את חייה. הצוות הרפואי במקום הפנה אותה להמשך טיפול אצל ד"ר יעקב אמסלם, מנהל המחלקה לצנתורי מוח במרכז הרפואי שערי צדק.

 

"שרית הגיעה אלינו עם קרע בחלק פנימי של העורק (דיסקציה) ומפרצת זעירה שדיממה בעורק הסמוך לגזע המוח", אומר ד"ר אמסלם, "מדובר במקרה נדיר שעד לפני 3-4 שנים לא הייתה קיימת הטכנולוגיה לטפל בו. 50 אחוז מהמקרים של מפרצת מסתיימים במוות בשל דימום מוחי מסיבי, זאת ועוד, שגם הטיפול הרפואי של סגירת העורק עלול להסתיים במוות או בשיתוק".

 

לא להתעלם מהסימנים

הטיפול החדש במכשיר צנתור דו-מישורי חדיש כלל החדרת תומכנים זעירים בגודל מילימטר עד שניים הנקראים "בייבי סטנטים" אל מוחו של המטופל בפעולה זעיר פולשנית. למכשיר מערכת הדמיה מובנית, המאפשרת לראות בכל שלב כי התומך עושה את העבודה ומונח במקומו בדיוק של חלקיקי המילימטר.

 

"במהלך הטיפול אנו חודרים לעורק החולה בעדינות כדי לא לקרוע אותו ובעצם בונים אותו מחדש באמצעות השמת תומך מתכתי (רשת צפופה)", מציין ד"ר אמסלם, "בתהליך ההחלמה העורק בונה על הסטנט מעטפת, כך שהסטנט הופך להיות חלק מהעורק והמפרצת נסגרת".

 

ד"ר אמסלם מוסיף ואומר כי "הקרע שאותר בעורק היה באורך 0.7 מילימטר בעוד שקוטר העורק הוא מילימטר אחד בלבד. כל אי דיוק בפעולה מסוג זה עלול להוביל לנזק משמעותי החל משיתוק עצבי בידיים וברגליים והפרעות בשיווי המשקל ובקאורדינציה וכלה במוות".

 

בספרות הרפואית טרם נמצא הגורם לקרע בעורק (הקרוי בשפה הרפואית דיסקציה). על פי ההשערות, חלק מהמקרים נגרמים כתוצאה מחבלה משמעותית בראש או תנועת ראש חדה.

 

בהתבסס על המקרה הזה מזהיר ד"ר אמסלם, שלא להתעלם מכאבי ראש עזים החריגים מהרגיל: "דימום מוחי מלווה בדרך כלל בכאבי ראש חזקים שאינם עוברים בנטילת משככי כאבים, הקאות, סחרחרות וקישיון עורף, המתרחש בגלל התכווצות שרירים לאור דימום במעטפות המוח הקשורות לחוט השדרה. עם הופעת אחד או יותר מן התסמינים, מומלץ לפנות למחלקה לרפואה דחופה בהקדם".

 

כעת, שרית, שהייתה רגילה לרוץ 10 ק"מ בכל יום, תיאלץ לנוח ולא לקיים שום פעילות ספורטיבית בשלושת החודשים הקרובים.

 

"במקרים כאלה אנחנו מעדיפים לחכות קצת", מסביר ד"ר אמסלם. "בעוד כחודש היא תבצע בדיקת MRI. האבחון יספק תשובה טובה יותר לגבי מצבה. בינתיים היא יכולה לחזור לחיי השגרה פרט לפעילות ספורטיבית עד שהעורק נרפא לחלוטין".


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים