שתף קטע נבחר

בן 12 פיתח תגובה אלרגית קשה לקעקועי חינה

נער עשה קעקועי חינה על זרועותיו במהלך טיול כיתתי. ביום שלמחרת האזורים המקועקעים החלו להתנפח והוא נשלח בדחיפות לבית החולים הדסה עין כרם. מדובר במקרה חריג שעלול להביא לזיהום עורי אך כעת מצבו משתפר

נער בן 12 שפיתח תגובה אלרגית קשה לקעקועי חינה שצוירו על זרועותיו מטופל בבית החולים הדסה עין כרם. הנער יצא לטיול כיתתי בעכו ובשוק העתיק של העיר ובחר לעשות קעקוע חינה של עכביש על זרוע אחת ואת הכיתוב "רוצה שלום" באותיות סיניות על הזרוע השנייה.

 

ביום שלמחרת, האזורים המקועקעים החלו להאדים ולהתנפח, וג'אבר התלונן על כאבים, ונשלח בדחיפות לבית החולים על ידי רופא המשפחה. עם הגעתו לחדר מיון ילדים עם כאבים עזים באזור המקועקע, הבינו הרופאים כי מדובר במקרה חריג שעלול להביא לזיהום עורי.

 

רגישות יתר

"הנער הגיע אלינו שלושה ימים לאחר שנעשה הקעקוע, עם נפיחות קשה באזור המקועקע ואודם רב", מתארת ד"ר לאה סרנה כאהן. "לאחר האבחנה התחלנו מיד טיפול תוך ורידי אנטיביוטי ומתן סטרואידים. הסכנה מולה עמד הייתה זיהום עורי. תופעה כזו בדרגות חומרה שונות מופיעה אצל מקועקע חינה אחד מתוך ארבעים ואין בכך סכנת חיים ברוב המקרים, אך החוויה בהחלט לא נעימה ועלולה אף לגרום לנזק לצמיתות. כעת הוא משתפר ורמת הכאבים ירדה באופן ניכר".

 

ד"ר יובל טל, ממלא מקום מנהל המחלקה לאימונולוגיה קלינית ואלרגיה בהדסה, מכיר היטב את התופעה: "על פי רוב, השימוש בחינה באזורינו נעשה עם החינה האדומה-כתומה סביב אירועים חגיגיים. על מנת להקנות לחינה את הצבע השחור, מוסיפים לה חומר שקרוי PPD - Paraphenylenediamine.

 

"החומר עשוי לגרום לתגובה של רגישות יתר מאוחרת, שהיא תגובה דלקתית הדועכת ברוב המקרים בהדרגה - עם דהיית הציור ועשויה להותיר אזור עם התבהרות של העור (היפופיגמנטציה). לעיתים רחוקות מתפתחת תגובה מקומית קשה המצריכה טיפול בסטרואידים מקומית או סיסטמית, כמו במקרה הנוכחי של הנער".

 

לשים לב לתגובות אחרי קעקוע

ד"ר טל מדגיש כי תופעה דומה עשויה להיגרם בעור הקרקפת של אנשים הצובעים את שיער ראשם בצבע שיער כהה. "גם במקרים אלו התגובה דועכת עם ירידת הצבע. בחשד קליני ניתן לבצע תבחין עורי על ידי רופא מומחה לאלרגיה על מנת להוכיח את הרגישות ולהימנע בהתאם".

 

לסיום הוא מסביר כי יש לשמור על ערנות לאחר ציורי קעקועי חינה על הגוף. "משרד הבריאות מזהיר משימוש בחומרים אלו אך לא אוסר אותם מפורשות", הוא מדגיש, "לכן אני ממליץ להורים לשמור על ערנות במידה ומתפתחת תגובה אפילו ראשונית – שעות או ימים לאחר ציורי החינה ולפנות מידית לטיפול רפואי".



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות הדסה
האזורים המקועקעים החלו להאדים ולהתנפח
צילום: דוברות הדסה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים