שתף קטע נבחר

ב-6 השנים האחרונות: 470 ילדים נפגעו משמעותית בכיפור

מהנתונים החדשים עולה גם ש-36% מפניות הילדים לחדרי המיון ביום הכיפורים הן על רקע מעורבות בתאונות אופניים, ושכ-60% מההורים לילדים בני 14-10 מאפשרים להם לרכוב על אופניים חשמליים - בניגוד לחוק. אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון "בטרם": "מאות היפגעויות מיותרות יכולות להימנע אם ההורים יקפידו על כללי הבטיחות"

מנתונים חדשים של ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, עולה כי בין השנים 2016-2010 נפגעו משמעותית כ-470 ילדים במהלך יום הכיפורים. נתוני הארגון מצביעים על כך כי 36% מהפניות של ילדים לחדרי מיון ביום כיפור הן עקב תאונות במעורבות אופניים, בעוד שביתר ימות השנה תאונות כאלה מהוות 6% בלבד מפניות ילדים לחדרי מיון.

 

עוד עולה מהנתונים כי כמעט 60% מההורים לילדים בגילאי 14-10 מאפשרים לילדם לרכוב על אופניים חשמליים בהזדמנויות שונות – על אף שהדבר אסור על פי חוק.

 

בנוסף, עולה מנתוני הארגון כי בין השנים 2017-2008 מתו 37 ילדים בישראל כרוכבי אופניים וגלגלים קטנים (תאונות עצמיות או תאונות בהן מעורב רכב). רובם הגורף של מקרי ההיפגעות (כ-96%) היו של בנים.

 

רובם המוחלט של הנפגעים - בנים. תאונות אופניים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
רובם המוחלט של הנפגעים - בנים. תאונות אופניים(צילום: shutterstock)
 

קבוצת הגיל הבולטת במנגנון ההיפגעות היא 14-10, המהווה גם 54% מכלל מקרי התמותה. ב- 91% מכלל מקרי התמותה היה הכלי בו השתמש הילד אופניים. במקרה אחד (4.5%) היה זה גלגיליות ובמקרה אחד (4.5%) קורקינט.

 

כ-11% מההורים לילדים בני 9-5, מאפשרים, באופן קבוע או כמעט קבוע, לילדים לרכוב על אופניים בכביש, וזאת בניגוד להמלצות הבטיחות.

 

 

כ-21% מההורים אינם מלווים את ילדיהם כאשר הם רוכבים על אופניהם או עושים זאת לעיתים רחוקות בלבד. רק כמחצית (52%) מההורים נוהגים תמיד או בתדירות גבוהה להזכיר לילדיהם לחבוש קסדה לפני רכיבה.

 

מתשובות ההורים לילדים בני 14-10 עולה שכ-26% מהם מאפשרים לילדים, באופן קבוע או כמעט קבוע, לרכוב על אופניו בכביש. כ-22% מאפשרים לילדם תמיד או לעיתים קרובות לרכוב על אופניים חשמליים, כאשר קרוב ל-60% מההורים מאפשרים לילדם לרכב על אופניים חשמליים בהזדמנויות שונות – על אף שהדבר אסור על פי חוק. רק כ-37% מההורים נוהגים תמיד או בתדירות גבוהה להזכיר לו להשתמש בקסדה לפני רכיבה.

 

בקרב הורים לבני נוער בגילאי 17-15 עולה כי כ-17% מהם דיווחו שלילדם יש אופניים חשמליים וכ-5% נוספים מדווחים כי אמנם אין לילדם אופניים חשמליים אך הם מתכוונים לרכוש לו זוג בשנה הקרובה. קרוב למחצית ההורים לילדים בקבוצת הגיל הזו (49%) מציינים כי ילדם רוכב בעיקר על המדרכה, כ-27% מציינים כי ילדם רוכב בעיקר בכביש, כ-18% מציינים כי ילדם רוכב בעיקר בשבילי אופניים והשאר אינם יודעים לומר.

 

"גם כשההורים צמים - הם אחראים לבטיחות הילדים"

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים: "בעקבות ריבוי התאונות משימוש באופניים חשמליים בישראל בקרב ילדים ובני נוער, ארגון בטרם ועמותת אור ירוק יכנסו בימים אלה צוות מומחים ויגבשו נייר עמדה מקצועי עם פתרונות אותם יציעו למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים".

 

היא מזכירה להורים כי "גם כשאנו צמים האחריות על הילדים היא שלנו. בכל יום כיפור נפגעים מאות ילדים ואלו הן היפגעויות מיותרות שלעתים אף מביאות לפגיעות לטווח ארוך, בעיקר אם מדובר בפגיעות ראש. ניתן למנוע את ההיפגעויות באמצעות שמירה על כללי הבטיחות, ובעיקר הקפדה על חבישת קסדה"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הרבה יותר ילדים נפגעים. יום כיפור
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים