שתף קטע נבחר

סרטן ריאה - איפה התחלנו ולאן פנינו?

סרטן הריאה הוא גורם המוות השני בשכיחותו בגברים ובנשים בישראל ומאובחן בכ-2,200 חולים מדי שנה. הטיפול בסרטן ריאה ובעיקר במחלה הגרורתית עבר שינוי דרמטי בחמש השנים האחרונות, ועוד ממשיך להשתנות ללא הפסק. סקירה

בשיתוף החוג הישראלי לסרטן הריאה וחברת אסטרהזניקה

 

הטיפול בסרטן ריאה ובעיקר במחלה הגרורתית עבר שינוי דרמטי בחמש השנים האחרונות, ועוד ממשיך להשתנות ללא הפסק, אך הדרך לשינוי, ההתאמה לטיפול הנכון והנגישות לתרופות אינה טריוויאלית ודורשת מקצועיות, זריזות, גמישות ונחישות משותפת הן של המטופל והן מצידו של הצוות המטפל.

 

סרטן הריאה אחראי לשליש מהתמותה הסרטנית בישראל. כ-1,600 איש נפטרים מהמחלה מדי שנה, פי שלוש מתאונות הדרכים. סרטן הריאה הוא גורם השני בשכיחותו בגברים ובנשים בישראל ומאובחן בכ- 2200 חולים מדי שנה. בעולם, כ- 1.5 מיליון חולי סרטן מאובחנים מידי שנה. כיצד קולם של חולים אלו אינו נשמע? הכיצד יש כה מעט מומחים העוסקים בתחום? והכיצד נעשה כה מעט למניעת המחלה?

 

אתחיל בתסכול האישי שלי. 80% ממקרי סרטן הריאה נגרמים מעישון. עישון הוא גורם סיכון עיקרי לסרטן הריאה, צוואר, וושט, שלפוחית השתן. עישון גורם לתחלואה לבבית, מחלות ריאה כרוניות, אירועים מוחיים ולקטיעות רגליים. עישון גורם לכ-40% מהוצאות הבריאות של קופות החולים. ובכל זאת, תעשיית הטבק משגשגת והעישון נותר חוקי ונגיש לכל אדם. האם לא הגיעה העת להפנות את כספי התעשייה לטובת האבחון והטיפול בחולי הסרטן? עלות הטיפול בחולה סרטן ריאה מתקדם מגיעה לכמעל לחצי מיליון ש"ח לשנה. אם נחסוך טיפול רק במחצית החולים, הרי לכם 500 מיליון שקלים לשנה.

 

80 אחוז ממקרי סרטן הריאה נגרמים בגלל עישון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
80 אחוז ממקרי סרטן הריאה נגרמים בגלל עישון(צילום: shutterstock)

 

גורמי הסיכון לסרטן ריאה

כאמור, הגורם מס' 1 למחלה הוא העישון. גיל תחילת העישון הוא הפקטור החשוב ביותר, לאחריו סך העישון המצטבר וגיל ההפסקה. נזקי עישון אינם הפיכים במלואם ולכן ככל שהפסקת העישון מקדימה לבוא, כך הסיכון לסרטן בעתיד יורד. כ-20% מחולי סרטן הריאה סובלים מהמחלה מסיבות ביולוגיות, בשל מוטציות גנטיות ולא בהכרח מדובר באנשים מעשנים. במקרים אלו, ניתן פעמים רבות לאתר הפרעה גנטית ברקמת הגידול המאפשרת חסימה ביולוגית סלקטיבית עליה נדבר בהמשך.

 

קבוצת הסיכון הדורשת סריקה שנתית לאיתור סרטן הריאה היא אותם אלו המעשנים מעל 30 שנות חפיסה (לדוגמא 2 חפיסות ביום למשך 15 שנה) וגילם מעל 55 שנים. מחקר ה- NLST כלל 55,000 מעשנים שנסקרו באופן שנתי על ידי סיטי חזה בעצמה נמוכה הפחית את התמותה הסרטנית בכ- 20% והוביל לאימוץ רחב של ההמלצות ואישור התכנית בארה"ב.

 

כאחוז אחד מתוך הנסקרים נמצא כסובל מסרטן הריאה בכל שנה. כן, אבחון מוקדם מציל חיים! הוא מוביל לאיתור המחלה בשלביה הראשונים ומאפשר טיפול במטרה לרפא כדוגמת ניתוח, קרינה או שילוב של השניים. תכנית לסקר מוקדם של סרטן הריאה מתקיימת בארה"ב, במספר מדינות באירופה ותקוותנו שתאושר במסגרת סל הבריאות בינואר 2018 גם בישראל.

 

ללא תוכנית יזומה, המחלה מאובחנת עם הופעת תסמינים כגון שיעול, כאבים בעצמות, כאבי ראש וירידה במשקל. סמנים אלו מעידים על מחלה פעילה וגרורתית המפחיתה משמעותית את סיכויי הריפוי.

 

מעבר לעישון ומוטציות גנטיות קיימים גורמי סיכון נוספים למחלה והם בעיקר גורמים סביבתיים. חשיפה ממושכת לגז ראדון, גז הנמצא במעמקי האדמה נחשב לגורם משמעותי למחלה. הגז נפלט ליסודות הבתים ולמרתפים ונפוץ גם במבנים בעלי ריכוז גבוה של בטון כמו מקלטים ובממדים. כחלק ממניעת החשיפה לגז הראדון חשוב לאוורר תכופות מבנים שכאלו. גורם נוסף הוא זיהום אוויר, אשר גורם לדלקות וזיהומים חוזרים ברקמת הריאה ויכול לגרום בסופו של דבר לתאי סרטן.

 

איזה סוגי סרטן ריאה קיימים?

שתי הצורות העיקריות של סרטן הריאה הן סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים המכונה NSCLC (non-small cell lung cancer) המהווה כ-85% מכלל מקרי סרטן הריאה, וסרטן ריאה מסוג תאים קטנים המכונה SCLC (small-cell lung cancer ), המהווה 15% מכלל המקרים. סרטן התאים שאינם קטנים נחלק בעיקר לסרטן ריאה בלוטי (כ- 70%) וקשקשי (כ- 25%).

 

האם ניתן להתאים טיפול אישי?

סרטן ריאה של התאים הגדולים ניתן לאפיון מדויק אף יותר באמצעות בחינת ההרכב הגנטי של תאי הסרטן. אפיון זה עשוי לאתר את המוטציה הקשורה להתהוות המחלה אצל כרבע מהחולים ולאפשר טיפול מותאם אישית. ולפיכך רפואה מותאמת אישית חשובה במיוחד לגבי חולים אלה, ובפרט בקרב אלו שעישנו מעט או שלא עישנו מעולם ולמרות זאת לקו בסרטן הריאה.

 

הממצאים השכיחים ביותר הם מוטציות בגן EGFR ,ALK , CMET ו- 1ROS. אבחון מתקדם ושימוש בטכנולוגית ריצוף מתקדמת על רקמת הגידול, או אף על חלקיקי גידול המסתובבים בדם באמצעות ביופסיה נוזלית, מאפשרים התאמת טיפול מיטבית. כיום, אנו מתבשרים על מגוון טיפולים חדשים לשלבי מחלה שונים ובשנים האחרונות הצלחנו לשלש את השרידות מהמחלה ואף לרפא חלק מהחולים על אף שהיו גרורתיים. בכינוס העולמי של סרטן הריאה האחרון הוצג אף שכימות עומס המוטציות של הגידול מנבא אף תגובה לאימונותרפיה בחולים הסובלים מסרטן ריאה של התאים הקטנים. אין ספק שזהו כיוון למחקרי הכוונה משמעותיים היות ולמחלה זו האופציות הקיימות הן מעטות בלבד ורובן לא השתנו משנות השבעים.

 

לעורר את מערכת החיסון כנגד המחלה

בשנים האחרונות למדנו כי הגידול "מרדים" את מערכת החיסון באמצעות שחרור חלבונים לסביבתו (1PDL). הגנה על תאי החיסון או תפיסת החלבון הנ"ל, משחררת את תאי החיסון בפעילותם כנגד הגידול והביאה למהפכה בגישת הטיפול בחולי סרטן הריאה. התחלנו לראות ריפוי גם במחלה גרורתית. נוף חדש בעולם סרטן הריאה המביא עמו תקווה חדשה ולמידה תוך כדי תנועה.

 

הטיפולי החיסוני (אימונותרפי) מתבסס על מספר תרופות הזמינות קלינית. תחילה אושרו תרופות המגינות באופן ישיר על התא החיסוני מפני החלבון המזיק, בעוד לאחרונה אושרו תרופות הלוכדות את החלבון בסביבת הגידול. טיפול אימונותרפי מתאים לכשליש מחולי הסרטן ומאושר אף כתרופה בודדת (ללא כימותרפיה).

 

לאחרונה הוצג כי שילוב של כימותרפיה עם תרופה אימונותרפית הביא לתגובה מוגברת ונין להעלות את אחוזי התגובה אף ל 80% מהמטופלים באותה הקבוצה שמקבלת היום רק טיפול אימונותרפי. טיפולים אימונותרפייים החליפו גם את הכימותרפיה בקו הטיפול השני ואף הראו לאחרונה יעילות טיפול מונע בהארכת זמני הרמיסיה לאחר טיפול כימו-קרינתי בחולים עם מחלה מקומית מתקדמת.

 

בעבר, סרטן ריאה הייתה גזירת מוות. היום אנו רואים חולים אשר חיים באיכות חיים טובה לצד המחלה במשך שנים רבות. עם זאת, דווקא הקהילה הרפואית של מומחי אונקולוגית הריאה הינה מצומצמת ולא פעם אינה עומדת בעומס החולים הקיים.

 

מחלה כה שכיחה צריכה לעבות את שורותיה במומחים נוספים ויש להקצות משאבים רבים יותר כדי לסייע לתחום זה לצמוח לטובת החולים. אני קורא לראשי מערכת הבריאות להפוך את מקצוע האונקולוגיה למקוצע מועדף, לתמרץ התמחות במקצוע זה ולעבות את כלל השירות לחולה האונקולוגי בכלל ולתחום סרטן הריאה בפרט.

 

פרופ' ניר פלד הוא מנהל המערך האונקולוגי, ביח' סורוקה, וראש תחום סרטן הריאה, איגוד רופאי הריאה האירופאי.

 

בשיתוף החוג הישראלי לסרטן הריאה וחברת אסטרהזניקה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הטיפול בחולי סרטן ריאה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים