שתף קטע נבחר

הקרנית של אלעד בן השנתיים הצילה ראייתו של אריאל

אלעד אזרן בן השנתיים התמוטט בזמן שרחץ בגיגית בחצר ביתו. הוריו תרמו את איבריו, ובניתוח נדיר הושתלה קרנית עינו באריאל אשכנזי בן החמש וחצי שמאז שנולד סבל מעיוורון של כ-90% בעין שמאל. אביו של אריאל: "זה מצב לא פשוט לדעת שהתקווה שלך נובעת מצער של מישהו אחר"

בזכות הקרנית של אלעד, אריאל יכול לראות: מותו של אלעד אזרן בן השנתיים ושמונה חודשים הציל את ראייתו של בן חמש וחצי, שנולד עם בעיה נדירה בקרנית העין אשר גרמה לעיוורון של כ-90% בעינו השמאלית.

 

לפני כשבועיים זכה אריאל אשכנזי בן החמש וחצי מקרית מוצקין, לראות בפעם הראשונה בחייו בעינו השמאלית. זאת כשקיבל את הקרנית של הפעוט שנפטר בנסיבות טרגיות לפני כחודש.

 

תרומת משפחתו של הפעוט שהתמוטט במהלך רחיצה בגיגית ב-14 באוקטובר השנה, לאחר כמה ימים בהם סבל מחום גבוה, ולא שב להכרתו עד שנפטר, הצילה את חייהם של חמישה ישראלים.

 

אלעד אזרן. בן שנתיים ושמונה חודשים במותו - הציל 5 אנשים ()
אלעד אזרן. בן שנתיים ושמונה חודשים במותו - הציל 5 אנשים

 

חותמים עכשיו:

לחתימה על כרטיס אדי מקוון - לחצו כאן

 

בקושי ראה מיום שנולד

מיום הולדתו סבל אריאל מעכירות בקרנית עינו השמאלית, עקב העובדה שהוא נולד עם שכבה אחורית חולה של הקרנית. לדבריו של ד"ר שמואל (שמוליק) גרפי, מומחה לקרנית ומחלות חיצוניות של העין במחלקת העיניים של רמב"ם ומי שניתח אותו לאחר קבלת התרומה, כי בכל שנה מטופלים מספר מקרים בודדים כאלה בישראל.

 

תפקידה של השכבה האחורית הינו לשמור על מאזן הנוזלים בקרנית ולשמר את שקיפותה. במקרה של אריאל, השכבה המדוברת נפגעה וגרמה לבצקת בקרנית, מה שהוביל לפגיעה בתכונותיה השקופות והפיכתה לעכורה.

 

ראייתו הידרדרה והוא הגיע למצב של עיוורון של כ-90% בעין שמאל. המוצא האחרון שנותר ושהיה עשוי לעזור לו היה השתלת קרנית. "המתנו מספר שבועות מרגע ההפניה", משחזר שבתאי (שבי) אשכנזי, אביו של אריאל, "עד שלפני כשבועיים נאמר לנו שישנה תרומה. זה מצב לא פשוט לדעת שהתקווה שלך נובעת מצער של מישהו אחר ואנחנו מלאי הערכה ותודה למשפחת התורם.

 

"גם הניתוח היה מאוד מלחיץ והשמירה על בריאות העין אחרי הניתוח היא תהליך די מורכב, אבל אנחנו אופטימיים ומקווים לטוב".

 

ד"ר שמואל גרפי בודק את אריאל. אין צורך בהתאמת רקמות בין הצדדים (צילום: פיוטר פליטר, דוברות רמב"ם) (צילום: פיוטר פליטר, דוברות רמב
ד"ר שמואל גרפי בודק את אריאל. אין צורך בהתאמת רקמות בין הצדדים(צילום: פיוטר פליטר, דוברות רמב"ם)

 

לצמצם את הסיכון בדחיית השתל

ההליך שנקרא השתלת קרנית שכבתית (ניתוח DFAEK) נחשב לנדיר מאוד בילדים בישראל. העובדה שתרומת הקרנית הגיע מילד צעיר אפשרה השתלת קרנית עם רקמה איכותית יותר מזו הקיימת בקרנית של אדם מבוגר.

 

"לגיל יש תפקיד גדול כאן", אומר ד"ר גרפי שהמתחה בטכניקה הניתוחית הזו באיטליה, "אחרי ההשתלה אריאל צריך ללמוד לאמן את העין העצלה, שסבלה כל השנים הללו ממחלה ועכשיו צריכה ללמוד לתפקד מחדש. ככל שעושים את הניתוח בגיל מוקדם יותר, כך ניתן לאמן את העין טוב יותר".

 

בהליך השתלת קרנית שכבתית, פורסים את הקרנית מצד לצד באמצעות להב מיוחדת, ולוקחים לטובת ההשתלה רק את החלק הרצוי, כאשר במקרה של ההשתלה שבוצעה ברמב"ם מדובר בחלק האחורי של הקרנית.

 

"הטכניקה הזו איננה מצריכה התאמת רקמות בן התורם למקבל וכן ניתן לבצע אותה בהפרש של כמה ימים מרגע קבלת התרומה, מה שמאפשר לנו להתכונן טוב יותר לניתוח", מציין ד"ר גרפי.

 

לדבריו, אחת הסכנות הקיימות במצב הזה היא דחייה של השתל. אם בעבר היו נוהגים להשתיל את הקרנית במלואה, כדי להתמודד עם מחלות שונות של קרנית העין, כיום קיימות טכנולוגיות חדשות יותר המאפשרות לטפל בבעיות באופן מותאם ולצמצם את סיכויי דחיית השתל משמעותית.

 

"ההשתלה הקלאסית של הקרנית כולה, טמנה בחובה סכנה של 50% דחית השתל בילדים", מסביר ד"ר גרפי, "כיום, הודות לטכנולוגיות חדשות והניסיון שנצבר, ניתן להשתיל רק את החלק הבריא".

  

השבוע נפגשו שוב אריאל וד"ר גרפי ברמב"ם, כשהוא הגיע לביקורת. "חשוב לתפוס את הבעיה בזמן ולטפל בה כראוי", מסכם ד"ר גרפי, "אני ממליץ להורים לעקוב היטב אחר מצב הראייה של הילדים בשנים הראשונות ואם יש משהו שלא נראה כשורה, להגיע לבדיקה".


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חשיפה בצילום שלומי עזריה, באדיבות המשפחה.
אלעד עזרן. משפחתו תרמה איבריו
צילום: חשיפה בצילום שלומי עזריה, באדיבות המשפחה.
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים