שתף קטע נבחר

מחקר: אדוויל ונורופן עלולות להפחית דחף מיני אצל גברים

חוקרים מצאו כי צריכה ממושכת במינון המרבי המותר של התרופה איבופרופן (המוכרת בישראל כנורופן, אדוויל ואחרות) משבשת את ייצור הורמוני המין הגבריים. התוצאות האפשריות: פגיעה בפוריות וחשק מיני מופחת

היא תרופה יעילה לשיכוך כאבים, אבל עלולה לפגוע בתפקוד המיני: מחקר חדש מצא שנטילת התרופה איבופרופן (המוכרת בארץ כנורופן, אדוויל ואחרות) עלולה לפגוע ביצירת הורמוני המין הגבריים, שהם מפתח לפוריות. שימוש ממושך עלול להוביל גם לבעיות זקפה, אובדן שריר ודיכאון עד לירידה בדחף המיני.

 

שימוש ממושך עלול לפגוע בתפקוד המיני. איבופורפן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שימוש ממושך עלול לפגוע בתפקוד המיני. איבופורפן(צילום: shutterstock)

הממצאים מתפרסמים בצל הדאגה הרווחת בשנים האחרונות מירידה בפוריות הגבר בעולם המערבי - ספירות הזרע צנחו ב-52% ב-40 השנים האחרונות. מחקרים קודמים כבר מצאו קשר בין צריכה ממושכת של איבופרופן בהיריון ובין סיכון מוגבר לעובר. המחקרים הראו כי התרופה עלולה להיות "אנטי-אנדרוגינית" - כלומר פוגעת בהורמונים הגבריים בעובר, והתוצאה האפשרית היא פגיעה בהיווצרות איברי המין ובהם האשכים, המייצרים את תאי הזרע.

 

עוד כתבות:

מחקר ענק: נוטלים משככי כאבים? הלב שלכם בסכנה מיידית

תינוק בן שנה בלע כדורי אדוויל ואיבד את ההכרה

התרופות ללא מרשם שיכולות להרוג אותך

 

החוקרים, מאוניברסיטת קופנהגן בדנמרק, בדקו 31 גברים בני 35-18. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות: 14 מהם קיבלו מינון של 600 מ"ג איבופרופן פעמיים ביממה, המינון המרבי המותר לתרופה זו. היתר קיבלו תרופת פלצבו שאינה מכילה כל חומר פעיל.

 

החוקרים מצאו כי כבר בשליש הראשון של תקופת המחקר, כלומר בתוך שבועיים מתחילת הניסוי וכשנותרו עוד ארבעה שבועות עד לסיומו, ניכרה פגיעה באיזון שבין רמות הטסטוסטרון לבין רמות הורמון אחר בשם LH, המשוחרר מהמוח ומגרה את האשכים לייצור טסטוסטרון. פירושו של דבר - פגיעה תפקודית של האשכים.

 

מצב זה נקרא היפוגונדיזם, כלומר תת-תפקוד של בלוטות המין. הוא שכיח אצל קשישים או אצל מי שסובלים מבעיות פוריות וקשור גם לסיכון מוגבר לדיכאון, ואף לסיכונים מוגברים להתקפי לב ושבץ מוחי. הנבדקים כולם חזרו למצב ההורמונלי התקין זמן קצר לאחר שהפסיקו ליטול את התרופה.

 

בעיות פוריות וירידה בחשק. תוצאה אפשרית של איבופרופן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בעיות פוריות וירידה בחשק. תוצאה אפשרית של איבופרופן(צילום: shutterstock)
 

החוקרים הזהירו כי שימוש ממושך במשככי כאבים, בייחוד אצל אלה הסובלים מכאב כרוני, עלול להעמיד אותם בסיכון לתת-פעילות של הורמוני המין. "איבופרופן הוא אחד ממשככי הכאבים הנפוצים בטיפול בכאב כרוני ודלקות מפרקים", סיכמו החוקרים, "שימוש ממושך מעלה את החשש לצניחה ברמות הטסטוסטרון ולהופעת תסמינים כמו חשק מיני מופחת, ירידה במסת וחוזק השריר, ירידה במצב הרוח ועייפות".

 

לא הסיכון היחיד

זהו המחקר הראשון שקושר בין איבופרופן ובין פגיעה בטסטוסטרון, אולם בעבר כבר נמצא שתרופות מקבוצת ה-NSAIDS, שעימן נמנה איבופרופן (לצד אספירין, וולטרן ואחרים), מגבירות את הסיכון לדימומים מסוכנים במערכת העיכול ואפילו במוח.

 

במקרים נדירים איבופרופן עלול לגרום לנזק קטלני הרבה יותר. ב-15% מהמטופלים עלול החומר לגרום לפגיעה בכבד. תחילה נראית עלייה באנזימי כבד בבדיקות דם, עלייה המרמזת על פגיעה כבדית. במקרים נדירים גורם איבופרופן לתגובת כבד סוערת ביותר הכוללת צהבת, דלקת כבד והרס בלתי הפיך של תאי הכבד עד כדי כשל כבדי. ללא השתלת כבד מתים חלק מהחולים.

 

בניסויים קליניים בתרופה איבופרופן נמצא כי היא מגבירה את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי קטלניים. תרופות NSAIDS, ובהן איבופרופן, עלולות גם לגרום להופעת יתר לחץ דם או להחמרתו של יתר לחץ דם. התרופה עלולה לגרום גם לנזק בלתי הפיך לכליות, עד כדי צורך בטיפולי דיאליזה והשתלת כליה. 

 

צפו: פיתוח ישראלי שמפחית תופעות מיגרנה דרך הסמארטפון

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
התרופה גרמה לפגיעה בייצור הטסטוסטרון אצל הנחקרים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים