שתף קטע נבחר

התקנה שמסכנת את הנהגים שאסור להם להיחשף לשמש

תקנות משרד התחבורה אוסרות על השחרת חלונות הרכב. נהגים שמצבם הרפואי אינו מאפשר חשיפה לקרינת השמש מלינים שהאיסור הגורף מסכן את בריאותם. "האטימות של משרד התחבורה מסכנת את הבריאות שלי", מטיח נהג. משרד הבריאות: "שילבשו חולצות ארוכות בתוך הרכב"

האזינו לשיחה עם המהנדס הבכיר של משרד התחבורה: 

 

 

אטימות: נהגים אשר מתמודדים עם מצבים רפואיים שלא מאפשרים להם חשיפה לשמש מלינים כי במשרד התחבורה אטומים לנסיבות הרפואיות שמהם הם סובלים. תקנות משרד התחבורה לא מאפשרות להכהות את חלונות הרכב שליד הנהג. משרד התחבורה גם אינו מגלה גמישות באשר לאיסור הגורף ובקשות למתן אישור לציפוי חלונות הרכב נענות בשלילה והנהגים שהכהו את חלונות רכבם סופגים קנסות כבדים.

 

"המצב הרפואי שלי לא מעניין את השוטרים"

ר' נוטל תרופה שמגבירה משמעותית את הסיכונים הכרוכים בחשיפה לשמש. ר' מוסיף ומציין כי אימו חלתה בעבר בסרטן העור, דבר שמציב אותו בסיכון מוגבר לחלות בעצמו במחלה. "אני נוסע ברכב כל יום. זה חלק מהעבודה שלי. שוטרים עוצרים אותי בגלל שציפיתי את החלונות ונותנים לי קנסות. לא מעניין אותם שהמצב הרפואי שלי לא מאפשר לי חשיפה לשמש", מתאר הנהג.

 

ברוב המדינות המערביות מותר להשחיר את שמשות הרכב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ברוב המדינות המערביות מותר להשחיר את שמשות הרכב(צילום: shutterstock)

 

רק לאחרונה נקנס ר' בסכום של 500 שקלים. פנייתו למשטרה בבקשה לבטל את הקנס נענתה בשלילה. "מדובר בדו"ח חוקי. אין בנסיבות שציינת עילה חוקית לביטולו", נכתב בתשובת המשטרה.

 

ר' אף פנה למחלקת התקינה של משרד התחבורה בבקשה להשחיר את חלונות רכבו. תשובת המהנדס הבכיר איתו שוחח הייתה כי הוא מקבל הרבה פניות של אנשים שמבקשים להכהות את חלונות רכבם בשל צורך רפואי. "אני לא יכול לאשר דבר כזה", השיב המהנדס, "אני הולך לפי התקנות. זה החוקים של המדינה. זה לא משהו חדש".

 

"התשובות של משרד התחבורה הן לא הגיוניות", מטיח ר', "צריך גמישות בתקנות. יש אנשים שמאשרים להם לא לחגור חגורת בטיחות בשל מצבים רפואיים. למה להשחיר חלונות אסור?".

 

"הזמן שאנו מבלים ברכבים רק הולך וגדל" (צילום: תומריקו) (צילום: תומריקו)
"הזמן שאנו מבלים ברכבים רק הולך וגדל"(צילום: תומריקו)

 

החוק לא מאפשר גמישות בשל מצבים רפואיים

עו"ד דרור כהנוביץ, ממשרד לאה גולדמן המתמחה בדיני תעבורה, מסביר כי "החוק בישראל אוסר על התקנת חלונות כהים מכל סוג. החוק גם אוסר על הדבקת ציפוי כהה או התקנת וילון. החוק מתיר להכהות רק את החלונות במושבים האחוריים".

 

עורך הדין מוסיף ומפרט כי החוק אינו מנמק את הסיבה לאיסור, אך "השוטרים מנמקים את האיסור מסיבות ביטחוניות - בכך שהם אומרים שציפוי החלונות לא מאפשר לראות מי נוהג ברכב. בנוסף טוענת המשטרה שהשחרת החלונות מגבילה את הראות בלילה, למרות שברוב המדינות המערביות אין איסור דומה. עד כה, ככל שידוע לי, הסוגיה הזו לא עמדה לבחינת בית המשפט. נהג שנתפס עם חלונות כאלו מקבל הודעת הורדה מהכביש עד לתיקון הליקוי ורכבים כאלו גם לא עוברים מבחני רישוי".

 

משרד הבריאות: שהנהגים ילבשו בגדים ארוכים ויחבשו כובע

במשרד הבריאות מסרו בתגובה לפנייתנו כי "על פניו החשיפה לקרינת השמש של אדם המתהלך ברחוב עולה על החשיפה של נוהג ברכב. על כן, אם לא נאסר על האדם מבחינה רפואית לצאת מביתו עקב סכנת החשיפה לשמש, ואין אנו מכירים המלצה רפואית כזו, אין אנו רואים מניעה כי הנוהג ברכב יעשה שימוש גם בתוך הרכב באמצעי הפחתת החשיפה, כגון בגדים ארוכים, כובע רחב תיתורה, משקפי שמש וקרם הגנה מתאים". 

  

"אם אפשר להקל, אז למה לא?"

מירה, אשר אובחנה כחולה בסרטן העור לפני כשנתיים ולכן היא נמנעת ככל האפשר מחשיפת עורה לקרינת השמש, מתארת כי תשובת משרד הבריאות מתריסה בעיניה: "ברור לכולם שאי אפשר למנוע לחלוטין את החשיפה לשמש. מצופה ממשרדי הממשלה לעזור לחולים כמוני להקטין את החשיפה ככל האפשר ולא להקשות עלינו. אם אפשר לנהוג בלי כובע או שרוולים ארוכים אז למה לא לאפשר זאת? זה לא הגיוני שהאיסור על השחרת החלונות הוא כל כך גורף. לטעמי, החוק חייב לאפשר גמישות".

 

"הזמן שאנו מבלים ברכב רק הולך ועולה", מסכם ר', "התקנות של משרד התחבורה מסכנות את הבריאות שלי ושל רבים אחרים במצבי".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תקנה 356(ד) המונעת חידוש רישיון רכב שאחת משמשותיו צופתה בחומר ציפוי, פורסמה מטעמים בטיחותיים כדי לאפשר לנהג וסביבתו לראות את הנעשה בחזית הרכב וצדדיו במהלך הנהיגה.

 

"יצוין כי על פי חוות הדעת של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד), אין בסמכותו לתת אישור לשמשות מוכהות, אך ניתן להשתמש באמצעי ההגנה קיימים להגנת העור מחשיפה לקרינת השמש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
איסור גורף על ציפוי החלונות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים