שתף קטע נבחר

הרופאה כתבה על ההפניה למיון: "הפציינטית לסבית"

ענת זלצברג נדהמה לגלות שרופאת הנשים ציינה בטופס את נטייתה המינית. "אני לא בארון אבל אין שום הצדקה לכתוב את המידע הזה". קופת חולים לאומית: "הרופאה הונחתה להימנע משימוש במילה הפוגענית"

אישה שנבדקה אצל רופאת משפחה נדהמה לקרוא שהרופאה מצאה לנכון לכתוב על טופס ההפניה שלה לחדר מיון שהיא לסבית.

  

לפני כמה ימים ענת זלצברג (25) מירושלים חשה ברע ופנתה לרופאת המשפחה שלה בקופת חולים לאומית. הרופאה, שחשדה שמדובר באירוע דחוף, שלחה אותה מיד לרופאת נשים. במהלך השיחה ביניהן סיפרה זלצברג שהיא נמצאת בזוגיות עם אישה.

 

"הרופאה שאלה אותי כל מיני שאלות אינטימיות שחשוב ומקובל לשאול כי רופא נשים צריך לדעת על אפשרות של חשיפה למחלות מין או אפשרות של היריון", מספרת זלצברג. "כל עוד זה נעשה בדלתיים סוגרות ונרשם בתיק הרפואי, זה בסדר ולגיטימי".

 

זלצברג נדהמה כאשר בסיום הבדיקה, היא גילתה שהרופאה כתבה על טופס ההפניה למיון: "אינה משתמשת באמצעי מניעה — לסבית". "הייתי עם כאבים חמורים והרגשתי ממש רע ולא נתתי את דעתי לכך כשיצאתי מהרופאה, אבל כשראיתי את מה שנכתב בהמשך, הייתי פשוט המומה".

  

הנטייה המינית על טופס ההפניה לחדר המיון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הנטייה המינית על טופס ההפניה לחדר המיון(צילום: shutterstock)

  

"הפרה בוטה של החיסיון הרפואי"

זלצברג טוענת שמכתב ההפניה עבר בין מספר רופאים ואחיות בבית החולים והנטייה המינית שלה נחשפה לעיני כל. "ברמה האישית אין לי בעיה, אני לא בארון, ואפילו העברתי סדנאות על הקהילה הלהט"בית, אבל אני חוששת מה היה קורה אילו המידע הזה היה נחשף על מטופלת, שלא רוצה שיידעו על הזהות המינית שלה או מטופלת שהמידע הזה עלול לפגוע בה ברמה המשפחתית או החברתית. אין שום הצדקה רפואית לרשום את הנטייה המינית של אדם על גבי הטופס".

זלצברג המשמשת כדוברת של ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני) סיפרה לו אודות המקרה. ח"כ בר שלח מכתב דחוף לקופת חולים לאומית ולסגן שר הבריאות בדרישה לבדוק את המקרה. "בעוד שלעבר המיני של מטופלת יכולה להיות משמעות רפואית, שנדונה בדלתיים סגורות ובמסגרת שמירה על חיסיון רפואי כנהוג וכראוי, אין שום מקום להפר באופן בוטה וגס את פרטיותה במסמך גלוי", כתב בר. "אני קורא לכם לפעול מיידית כדי למנוע הישנות של מקרים כאלו".

  

מקופת חולים לאומית נמסר: "מהבירור שערכנו עולה, כי אכן לא היה ראוי לרשום את המידע באופן שבו נרשם ואנו מתנצלים בפני המטופלת על כך. יחד עם זאת, הטיפול הרפואי במקרה הנדון היה ללא דופי. ציון המידע בהפניה הדחופה למיון נעשה משום שהרופאה סברה שיש רלוונטיות רבה לסוגיית יחסי האישות במקרה המדובר. הרופאה הונחתה להימנע משימוש במילה הפוגענית וראש חטיבת הרפואה בלאומית ירענן את הנהלים לרופאי הקופה על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
ענת זלצברג. מה הקשר לנטייה המינית
צילום: אלכס קולומויסקי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים