שתף קטע נבחר

קלפטר במצב קשה: זו המחלה ממנה מתים רוב הקשישים

בעקבות אשפוזו של המוזיקאי יצחק קלפטר ביחידה לטיפול נמרץ באיכילוב עקב דלקת ריאות: מדוע פנאומוניה אלימה יותר כשהיא תוקפת קשישים, ואיך ניתן להפחית את הסכנה בגיל השלישי?

מצבו של המוזיקאי יצחק קפלטר בן ה-67 ממשיך להיות קשה: קלפטר אושפז השבוע במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב עקב דלקת ריאות חמורה. מנהל בית החולים הפרופ' רוני גמזו אמר הבוקר (ה'): "אנו עושים את כל המאמצים כדי לשפר את מצבו הקשה-אך-יציב". גמזו הודה כי נשקפת סכנה לחייו של קלפטר.

 

קלפטר אושפז בשנים האחרונות מספר פעמים בעקבות מחלת הריאות החסימתית הכרונית שבה הוא לוקה.

 

יצחק קלפטר (צילום: אורן אגמון)
יצחק קלפטר. נשקפת סכנה לחייו(צילום: אורן אגמון)

 

גורם התמותה המרכזי בקשישים

דלקת ריאות היא גורם התמותה המרכזי בקשישים בארץ וברחבי העולם. הסיבה העיקרית לכך היא שגופו של הקשיש אינו מצליח להתמודד עם הדלקת, המשפיעה כמעט על כל מערכת בגוף.

 

הדלקת משפיעה על איברים שונים, ומלבדה יש נסיבות נוספות, הקשורות בתפקוד הקשיש, שעלולות להשפיע אף הן על התמודדות הגוף עם המחלה. 

 

מערכת החיסון

בדומה לתינוקות, מערכת החיסון של קשישים נוטה להיות ירודה ולכן מתקשה להתמודד עם דלקות. מערכת החיסון צריכה לגייס מרכיבים רבים ולהתמודד עם "סערה דלקתית" הכרוכה בשינויים רבים במערכות הגוף. לכן זיהומים נמשכים זמן רב יותר אצל קשישים זמן רב יותר והופכים קשים יותר.

 

תרופות

תוחלת החיים של הקשישים הולכת ועולה בעקבות הטיפולים הרפואיים והתרופות שרבים מהם צורכים. ואולם חלק מהתרופות האלה דווקא מחלישות את המערכת החיסונית ומקשות עליה להתמודד עם מחלות שונות.

 

רזרבות מטבוליות

התמודדות עם זיהומים דורשת תפוקת לב ריאות ושרירים טובה, כדי להיערך היטב לסערת מערכת החיסון, והדרישות האנרגטיות שלה. תפוקת הלב והריאות של קשישים נמוכה הרבה יותר מזו של אדם צעיר ואינה אפקטיבית דיה כדי להזרים דם מחומצן. אי-תפקוד תקין של הריאות ודלדול שרירים מקשים אף הם על ההתמודדות הזו.

 

בעת דלקת ריאות, למשל, מנגנון השיעול, שנועד לפנות את הליחה המזוהמת, עלול להיות לא אפקטיבי בקרב קשישים, וכך מחמיר המצב הדלקתי, עד כדי חדירה של מזהמים לזרם הדם וזיהום כללי (ספסיס).

 

תפוקת הלב והריאות בקשישים נמוכה הרבה יותר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תפוקת הלב והריאות בקשישים נמוכה הרבה יותר(צילום: shutterstock)

 

ריתוק למיטה

היעדר התנועה של הקשישים, שרבים מהם שוכבים בלא ניע במיטתם, הוכחה כמחמירה אף היא את חוליים. הריתוק למיטה מפחית את זרימת הדם, את תפוקת הלב ואף את האוורור התקין של מערכת הריאות. הריתוק הממושך למיטה אף מגביר מצב מסכן חיים אחר – פצעי לחץ. כל אלה מגבירים עוד יותר את סכנת דלקת הריאות והתפשטות הזיהום בגופם, והוא מתקשה להתמודד עם זה.

 

אשפוזים ממושכים

רבים מהקשישים מבקרים פעמים רבות במרפאות ובחדרי המיון, המזוהמים ממילא. כל ביקור כזה מעלה דרמטית את הסיכון להידבק בזיהומים, חלקם אף מחיידקים או נגיפים קטלניים.

 

מה אפשר לעשות כדי להפחית את הסיכון לדלקת ריאות וסיבוכיה בקשישים?

חיסון נגד החיידק פנאומוקוק: זה מספר שנים נמצא החיסון פרבנאר או פנאומווקס בסל התרופות, ומבוגרים מעל מגיל 65 ומעלה נדרשים לקבלו כל חמש שנים. החיסון הוכח כמפחית משמעותית את סכנת ההידבקות בחיידק הפנאומוקוק, המחולל המרכזי של דלקות ריאות חיידקיות.

 

חיסון נגד שפעת: מחלת השפעת הורגת אלפי קשישים כל שנה בישראל. לא רק הווירוס עצמו מסוכן לגופו של הקשיש, אלא גם מחלות חיידקיות שנוספות עליו, שכן השפעת "פותחת פתח" לזיהומים נוספים ולקריסת גופו של הקשיש. חשוב להקפיד על קבלת החיסון לשפעת מדי שנה, עם תחילת עונת החיסונים.

 

היגיינה: אם אתם חולים, הקפידו להתרחק מביתו של קשיש. בני זוג קשישים שאחד מהם חולה, צריכים לישון בנפרד. הקפידו לאוורר את הבית היטב, להשתעל אל השרוול ולא אל כף היד ולחטא חפצים שבאו במגע עם החולה ועשויים להכיל רסיסי רוק.

 

ייעוץ רפואי: פרופ׳ נמרוד מימון, מומחה לרפואת ריאות, המרכז הרפואי סורוקה

 

צפו: כך תפחיתו את סכנת ההדבקה במשרד

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניקול דה קבטר
יצחק קלפטר. מאושפז במצב קשה
צילום: ניקול דה קבטר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים