שתף קטע נבחר

מחקר ישראלי: נבהלים בקלות? אתם בסיכון ל"הלם קרב"

חוקרים מאוניברסיטת חיפה מצאו כי אנשים שמגיבים בבהלה לסיטואציות שגרתיות כמו רעש או אורות בוהקים, נמצאים בסיכון גבוה לחוות תסמונות פוסט טראומטיות

אם אתם נבהלים בקלות, אתם בסיכון גבוה לתסמונת פוסט טראומטית: מחקר ישראלי חדש משרטט לראשונה את הסימפטומים הטראומטיים בזמן אמת שעוברים אזרחים בקרבות קו העימות, בעת אירוע לחימה מתמשך, ומצביע על סיכון מוגבר לסימפטומים כמו הפרעות שינה, הרגשת ניתוק והפרעות ריכוז אצל אלה שנבהלים על נקלה. המחקר התבצע בסיוע קרן טאובר ועמותת נט"ל.

 

"זו הפעם הראשונה שאנחנו מצליחים לעקוב אחרי התהליך עצמו אותו עוברים אנשים שנמצאים באירוע טראומתי ולזהות את ה'מנועים' שיכולים בסופו של דבר לגרום לאדם לפתח פוסט טראומה או לא", אמרה ד"ר טליה גרין מאוניברסיטת חיפה, אחת מעורכות המחקר.

 

תסמונות פוסט טראומטיות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תסמונות פוסט טראומטיות(צילום: shutterstock)

 

מחקרים רבים בחנו את ההשפעה של אירועי לחימה על התפתחות של פוסט טראומה, אלא שמחקרים אלה התמקדו בתוצאה הסופית – האם האנשים לקו או לקו בפוסט טראומה - מבלי לעקוב אחר התהליך עצמו בזמן אמת. המחקר הנוכחי היה חדשני בכך שהוא החל כבר במהלך היום השמיני של מבצע "צוק איתן" למשך 30 ימים, כולם כאשר המבצע עדיין בעיצומו.

 

במחקר נבדקו 96 משתתפים מאזורים של עד 60 שניות ממרחב מוגן, כולם בריאים ללא תסמיני פוסט-טראומה. הם השיבו פעמיים ביום על שאלוני תופעות פוסט-טראומה, מה שאיפשר לחוקרים לעקוב אחר התהליכים הפוסט-טראומתיים והקשר שבין סימפטום אחד לשני, במהלך האירוע עצמו. החוקרים, ד"ר גרין ופרופ' מרק גלקופף מהחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה שהובילו את הפרויקט, הדגישו כי במחקר הנוכחי הם עקבו אחר התהליכים שעוברים האנשים בתוך האירוע המתמשך עצמו.

 

דרכים להקל על ההתמודדות

החוקרים מצאו עוד כי המנבא החזק ביותר לסימפטומים פוסט-טראומתיים אחרים בתוך 12 שעות היה "תגובתיות יתר". כלומר, אנשים שדיווחו בנקודת זמן אחת שהם מגיבים בבהלה רבה לרעשים, דלתות שנפתחות בפתאומיות וכד' היו בסיכון הגבוה ביותר לחוות שורה של סימפטומים כמו כוננות יתר, בעיות בריכוז, תחושות ניתוק, רגשות שליליים ובעיות שינה בתוך 12 שעות.

 

סימפטום נוסף שניבא שורה של סימפטומים אחרים בתוך 12 שעות היה חוסר יכולת להרגיש רגשות: מי שדיווח על כך היה בסיכון גבוה לחוות בתוך 12 שעות גם חוויות כמו נתק, כעס, בעיות שינה ועוד. אנשים שדיווחו בנקודת זמן אחת על רגשות שליליים עזים היו בסיכון גבוה לחוות בתוך 12 שעות סימפטומים אחרים כמו בעיות שינה או תחושה של אשמה כלפי אחרים.

 

לדברי החוקרים, הממצאים מעניקים מידע שיכול לאפשר לצוותי הטיפול דרכים להקל על ההתמודדות של האזרחים עם תופעות שליליות כבר במהלך האירוע עצמו. כך למשל, מכיוון שתגובתיות יתר היא המנבא החזק ביותר לשורה של חוויות אחרות, כדאי לבצע באופן שוטף פעולות שיכולות לסייע בהרגעת האנשים וכך אולי למנוע התפתחות של בעיות שינה או ניתוק אצל חלק מהם.

 

"אנחנו בהחלט מעריכים שהמנבאים החזקים שמצאנו מהווים מעין 'מנוע' של תהליכי התפתחות של אירועי פוסט-טראומה" סיכמה ד"ר גרין, "עוד לא ברור במדויק כיצד עובד כל 'מנוע' כזה, אבל המחקר הייחודי שלנו, וריבוי הנתונים שנאספו בזמן אמת, יוכל לסייע לנוע להבין לעומק את התהליך עצמו שסופו יכול להסתיים בהפרעה הפוסט טראומתית", סיכמה ד"ר גרין.


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הקשר בין בהלה להלם קרב
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים