שתף קטע נבחר

עברתם את גיל 50? 3 סיבות חשובות לגשת לרופא עיניים

אנחנו רוצים להאמין שהראייה שלנו תהיה תמיד 6:6, אבל בדרך כלל עם הגיל יש שינויים שחשוב לגלות אותם בהקדם האפשרי. כל כמה זמן צריך להיבדק ואילו מחלות ניתן לגלות אצל רופא העיניים?

מרבית הציבור בטוח שרופא עיניים הוא מי שאליו פונים במקרה של דלקת, הידרדרות במספר הראייה או כל התרחשות אחרת, הפוגעת במהלך התקין של הראייה. עם זאת, כדאי לזכור שהראייה מידרדרת עם השנים, ולקראת גיל 50 כדאי להפנים שביקור אצל רופא העיניים חייב להתבצע באופן שוטף אחת לשנה, גם אם אתם לא חשים בשום הפרעה שהיא.

 

מרבית מחלות העיניים אינן מאופיינות בסימנים מקדימים ברורים, ולכן כדי לגלות אותן בשלב מוקדם אסור לסמוך רק על תחושה, כאב, או סימנים חיצוניים.

 

בבדיקות שגרתיות יכול רופא העיניים לגלות בשלב מוקדם מספר מצבים ומחלות עיניים. בחלק גדול מהמחלות ניתן לטפל, ועל ידי גילוי מוקדם וטיפול נכון ניתן למנוע במרבית המקרים ירידה בלתי הפיכה בראייה.

 

ניתוחים לתיקון שדה הראייה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ניתוחים לתיקון שדה הראייה(צילום: shutterstock)

 

המחלות העיקריות אשר ניתן לגלות רק על ידי בדיקת רופא עיניים הן:

 

1. גלאוקומה

מחלה המתבטאת בלחץ תוך עיני מוגבר, הגורם לנזק ההולך ומתגבר בעצב הראייה ובשדה הראייה. נזק כזה גורם לשדה הראייה להצטמצם, האדם מאבד חלקים חשובים משדה הראייה, מתקשה להתנייע במרחב בבטחה, לחצות כבישים ובעיקר לנהוג.

 

עם זאת בטיפול נכון ובשלב מוקדם מספיק ניתן כמעט תמיד לעצור את המחלה ולמנוע את המשך התפתחות הנזקים. ככל שהגילוי מוקדם יותר, כך יש סיכוי לשמור על ראייה טובה לאורך שנים רבות. חדות הראייה הטובה יכולה להישמר לאורך זמן, גם אם יש כבר נזק ניכר לעצב הראייה ולשדה הראייה.

 

מהו הטיפול?

הטיפול קל, ובשלבים ראשונים מורכב ממתן טיפות לעיניים, במחלה בשלב מתקדם יותר יכול לכלול טיפולי לייזר ואף ניתוחים במקרים קשים.

 

מי בקבוצת סיכון?

בקבוצת סיכון מוגבר נמצאים אנשים מעל גיל 50 עם סיפור משפחתי, של קרוב משפחה הסובל ממחלה זו, חולים עם יתר לחץ דם או סוכרת. לכ-10% מהאוכלוסייה הבריאה, ללא סיפור משפחתי יש סימנים המבשרים על גלאוקומה, ולכ-2% יש מחלה פעילה המסכנת את הראייה.

 

2. ניוון מרכז הראיה עקב גיל (נמ"ג) - AMD age related macular degeneration

מחלה המתבטאת בצמיחת כלי דם לא בריאים בקרקעית העין, גורמת לירידה קשה ובלתי הפיכה בראייה, ולעיתים נדירות המחלה מובילה לעיוורון.

 

בבדיקה מוקדמת ניתן לגלות את סימני המחלה או סימנים מבשרים עוד בטרם הידרדרה הראייה בצורה משמעותית. מחלה זו אינה מלווה בכאבים או סימנים חיצוניים כלשהם, אך עלולה ליצור הפרעה בראייה עם ראיית קווים עקומים, תמונות מעוותות והפרעה בקריאה ובזיהוי פנים.

 

מהו הטיפול?

הטיפול כולל הזרקות תוך עיניות, וככל שהטיפול ניתן מוקדם יותר - כך חדות הראייה שתהיה לאחר הטיפולים טובה יותר.

 

מי בקבוצת סיכון?

בסיכון גבוה נמצאים אנשים מעל גיל 55 עם סיפור משפחתי של המחלה ומעשנים. שכיחות המחלה עולה עם הגיל. היום מחלה זו היא הסיבה המובילה בעולם המערבי לעיוורון בכלל ובקרב אנשים מעל גיל 60 בפרט.

 

הקשר בין סוכרת ובדיקות ראייה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הקשר בין סוכרת ובדיקות ראייה(צילום: shutterstock)

 

3. רטינופטיה סוכרתית

מחלה קשה אשר גורמת לעיוורון ומופיעה אצל חולי סוכרת. במחלה זו נפגעים כלי הדם הקטנים של הרשתית שעלולים לגרום לבצקת, דימומים, והפרעות בראייה עד לעיוורון מלא ובלתי הפיך.

 

יש הכרח בבדיקה אצל רופא עיניים על מנת לזהות את המחלה. גם כאן אין לסמוך על סימנים ותופעות מלוות. המחלה אינה מלווה בכאבים או בסימנים חיצוניים, ובשלבים ראשונים של המחלה בהם ניתן לטפל - חדות הראייה עדיין טובה.

 

הראייה הטובה יכולה להישמר באמצעות טיפול נכון ובזמן – לכן אין לחכות להופעת סימנים או הפרעה בראייה על מנת לקבל טיפול.

 

מהו הטיפול?

הטיפול משתנה בהתאם לממצאים ולחומרת המחלה ויכול לכלול טיפולי לייזר, הזרקות תוך עיניות ואף ניתוחים במקרים קשים ומתקדמים.

 

מי בקבוצת סיכון?

נמצאים בסיכון כל חולי הסוכרת, החל מיום גילוי המחלה. דרגת הסיכון עולה עם משך הסוכרת, בסוכרת לא מאוזנת, ובנוכחות סיבוכי סוכרת נוספים.

 

ביום גילוי הסוכרת כבר לכ-20% מכלל הסוכרתיים תהיה פגיעה כלשהי ברשתית. לאחר 25 שנות סוכרת כמעט לכל המטופלים תהיה כבר פגיעה כלשהי ברשתית. עם זאת, אם המחלה אובחנה וטופלה בזמן - לא צפויה בהכרח פגיעה בראיה.

 

הכותבת היא מומחית למחלות עיניים בבית חולים בלינסון, חברת המועצה הלאומית לסכרת וחברה באיגוד רופאי העיניים בהסתדרות הרפואית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
להקפיד על בדיקות ראייה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים