שתף קטע נבחר

"כשהיא גילתה, זה כבר היה הסוף". אנשים שהשיזוף הרג אותם

ענבר פרי, רונן שובל ושמרית מאיר בר זוהר ז"ל אהבו לבלות שעות ארוכות בשמש. שלושתם נפטרו כתוצאה ממלנומה - סרטן עור אלים. חברים ובני משפחה מספרים עליהם בסרטון, וחולי סרטן עור נוספים מעידים על הלחץ החברתי הגדול להיות שזופים תמיד - ועל המחיר הנורא שהם נאלצים לשלם. צפו

 

 

קיץ, שמש, ים, חופש - במדינה הקטנה והחמה שלנו המילים הללו מסמלות ימים נעימים וטובים, אבל שמרית מאיר בר זוהר, ענבר פרי ורונן שובל ז"ל, כבר לא יראו את אור השמש ולא יהנו מימים ארוכים של קיץ ואור. שלושתם נפטרו מסרטן עור בגיל צעיר, שלושתם נהגו להשתזף ללא אמצעי הגנה מספקים.

 

"כשהיא עלתה על זה, זה ממש כבר היה הסוף, התפשט בכל הגוף. כאב לה נורא. היה לה קשה לנשום בגלל שהגידול התפשט לריאה", מספרות ענת כהן ומיטל בוארון צולר, חברותיה של שמרית ז"ל בסרטון מודעות שפרסמה העמותה הישראלית לסרטן העור.

 

ענת ומיטל כבר לא ייצאו לשמש בלי להגן על עורן, וכך גם מירב, אחותו של רונן, שמספרת כי "הרבה פעמים הוא נהג לחזור אדום ושרוף מהים והם היו מטגנים את עצמם. הוא מת על זה".

 

להשתזף ללא אמצעי הגנה

ורד יוהל, שחלתה במלנומה בגיל 20, מספרת בסרטון על ההחלטה להשתזף ללא אמצעי הגנה: "הייתי בכיתה ח', הקניטו אותי שהייתי לבנה, חשבתי שאשתזף בים ולא אמרח. נכון זה יהיה אדום אבל אחר כך זה יהיה חום". גם אמיר, חבר של ענבר ז"ל, נזכר במשפטים כמו "מה קרם הגנה, מה אתה ילדה?".

 

ורד יוהל (צילום: מתוך הסרטון של העמותה לסרטן העור)
ורד יוהל. חלתה במלנומה בגיל 20(צילום: מתוך הסרטון של העמותה לסרטן העור)
 

לירון קונסטנטין שחלה בגיל 36 במלנומה מספר: "קיץ, ים בריכה, על הכובע ויתרתי – לא אהבתי, הפריע לי. הרופאה מבשרת לי שאני חולה. והדבר הראשון שאני חושב הוא לילדה שלי עוד שנייה לא יהיה יותר אבא".

 

במסר לציבור לירון אומר: "אסור לוותר על רופא עור, ולוודא שהרופא בודק כל נקודת חן עם דרמוסקופ".

  

"אין לי ספק שאם הוא היה יודע מהן ההשפעות של שיזוף לא זהיר, אין סיכוי בחיים שהוא היה עושה את זה", מסכמת מירב שובל.

 

"חשיפת יתר בגיל צעיר מעלה את הסיכון לחלות בגיל מאוחר"

"מאות ישראלים מאובחנים במלנומה מדי שנה, כאשר חשיפה לא מבוקרת לשמש היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלה", אומר פרופ' גיל בר סלע, מנהל היחידה לטיפול תומך אונקולוגי ושל השירות לגידולי העור במרכז הרפואי רמב"ם. "מלנומה בגיל ילדות היא נדירה. עם זאת, חשיפת יתר לשמש בילדות ובנערות, במיוחד חשיפה שמלווה בכוויות ובשלפוחיות, מעלה את הסיכון לחלות בגיל מאוחר יותר".

 

במהלך חודשי הקיץ תקיים העמותה לסרטן העור פעילויות בגני ילדים ומתנ"סים להעלאת מודעות לנזקי השמש לילדים ומבוגרים. ד"ר חדווה גונן, יו"ר העמותה הישראלית לסרטן העור: "באמצעות פעילויות ההסברה לקיץ נעביר את המסר לציבור ובעיקר לילדים על הקשר הישיר בין חשיפה לשמש ונזקיה. מטרתנו העיקרית היא להנחיל כבר לדור הצעיר את הידע ולהשריש את ההבנה, כי יש לנו איבר בגוף שראוי להתייחסות שלנו בהתמודדות עם שמש חזקה – שהייה בצל, כובע, משקפי שמש, ביגוד ארוך ומגן, חשיפה לשמש בשעות הבטוחות, ומריחת מסנן קרינה בעל מקדם הגנה גבוה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך הסרטון של העמותה לסרטן העור
"הקניטו אותי שהייתי לבנה". ורד יוהל
צילום: מתוך הסרטון של העמותה לסרטן העור
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים