שתף קטע נבחר

סכנה: קופת החולים משליכה פסולת ביולוגית חשופה לציבור

תושב ערני מטבריה הבחין השבוע במפגע תברואתי חמור - אשפה רפואית הכוללת מחטים מגואלות בדם שמושלכת בפח רגיל החשוף לציבור. התושב הסב את תשומת לב מנהלת הסניף של כללית שלדבריו לא התרגשה מהמפגע. הכללית: "רעננו את הנהלים"

כשתמיר, תושב טבריה המתנדב במד"א, הלך בשבוע שעבר ברחוב הירדן בעירו הוא שם לב למראה חריג – פסולת ביולוגית הכוללת מחטים מגואלות בדם ותחבושות מוכתמות שהושלכה על ידי קופת חולים כללית במכולת אשפה רגילה.

 

בשל הרקע הרפואי שלו הבין תמיר את הסכנה הרבה הטמונה בהשלכת פסולת ביולוגית בפחים רגילים החשופים לציבור. "לא רק שמדובר במעשה שמסוכן מבחינה תברואתית, זה גם עלול להדביק במחלות את אנשי המיחזור. ישר שמים לב לדם בשקיות ולסימן האזהרה שמדובר בחומר ביולוגי", הוא פירט.

 

פסולת רפואית לכתב בלבד ( )
תחבושות מוכתמות ומחטים מגואלות בדם

 

תמיר מתאר כי פנה למנהלת הסניף של קופת חולים כללית והלין על המפגע. "היא הכחישה ואמרה שהם זורקים את הפסולת הביולוגית רק לפח מיוחד. הצגתי לה את התמונות, אבל לא היה נראה שהיא מתרגשת מהנושא", הוסיף.

 

לדבריו של תמיר, לא רק שמנהלת הסניף של קופת חולים כללית לא טיפלה במפגע, כחצי שעה לאחר שהלין בפניה על המקרה הוא עבר במקום בשנית, והבחין כי נוספו למכולה עוד שקיות המכילות פסולת ביולוגית.

 

פסולת רפואית לכתב בלבד ( )
"עלול להדביק את אנשי המחזור", הפסולת הרפואית בטבריה

 

שריפה, חיטוי וריסוק

משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה קבעו תקנות נוקשות באשר לאופן שבו יש לטפל בפסולת ביולוגית. התקנות אוסרות בתכלית האיסור על השלכת אשפה רפואית בפחים שאינם מיועדים לכך, ומשרדי הממשלה אף מפעילים קו טלפון ייעודי לפניות בנושאי מפגעי בטיחות.

 

אשפה רפואית, כך קובעות התקנות, צריכה לעבור שריפה או חיטוי בטמפרטורה גבוהה. רק לאחר חיטוי וריסוק הפסולת ניתן לפנותה לאתרי האשפה הרגילים. הסכנה הנשקפת מפסולת רפואית שאינה מטופלת כראוי היא רבה – מהידבקות במחלות של אנשים שנחשפים אליה ועד יצירת מפגעי תברואה שיש ביכולתם לפגוע בבריאות הציבור.

 

בדוברות קופת חולים כללית הכחישו בתחילה כי הושלכה פסולת באופן שמנוגד לתקנות וטענו כי "הצוותים מונחים להקפיד על טיפול והפרדת פסולת בהתאם לנהלים. פינוי פסולת רפואית מבוצע באמצעות חברות/נותני שירות בעלי היתרים מתאימים לפינוי הפסולת, והפינוי נעשה רק מתוך שטח המרפאה בתיאום עם צוות המרפאה".

 

לאחר שעימתנו את דוברות הקופה עם התמונות של המפגע הם השיבו כי הנהלים רועננו כדי שהמקרה לא יישנה.

 

"אנו פועלים בהתאם להנחיות והנהלים לפינוי וטיפול בפסולת רפואית", טענו בכללית והוסיפו: "במרפאה יש אזור ייעודי בו מוצבים מכלים לפסולת רפואית והם ממוקמים בארון נעול ומופרדים מפסולת רגילה. הצוותים מונחים להקפיד על טיפול והפרדת פסולת בהתאם לנהלים.

 

"פינוי פסולת רפואית מבוצע באמצעות חברות בעלי היתרים מתאימים לפינוי הפסולת, והפינוי נעשה רק מתוך שטח המרפאה בתיאום עם צוות המרפאה. הצוותים מונחים ומקפידים לפעול בהתאם לנהלים. עם הבאת המקרה החריג זה לידיעתנו ערכנו בירור ורעננו את הנהלים כדי לוודא שהצוותים יפעלו בהתאם לנהלים והדבר לא ישנה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מפגע ביולוגי חשוף לציבור
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים