שתף קטע נבחר

ריח רע מהפה: הסיבות והדרכים להיפטר ממנו

רבים סובלים מהתופעה המאוד לא נעימה של ריח רע מהפה. למה זה קורה לנו ומה ניתן לעשות כדי להיפטר ממנה ולמנוע את חזרתה?

ריח רע מהפה, היא תופעה מביכה, בעיקר עבור אלה מאתנו שנאלצים להתמודד איתה לאורך כל היום ולא רק בבוקר. מלבד המוניטין הרע שיש לתופעה הזאת, יש לה גם שם. התופעה נקראת "הליטוזיס" ולשמחתנו יש לה גם טיפול ודרכים להימנעות.

 

רוב המחקרים והמאמרים על הבל הפה, עוסקים בריח רע מהפה איתו אנחנו קמים בבוקר. אחת הסיבות הנפוצות להבל פה עם הקימה, היא העובדה שבלילה הפה סגור ופחות חשוף לחמצן. עם זאת בחלק מהמקרים הבל הפה נשאר לאורך כל היום.

 

ישנם מחקרים המצביעים על כך שלמעלה מ-25 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהליטוזיס כרוני, כלומר מתמודדים באופן קבוע עם סוגיית הבל פה.

  

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

  

למה זה קורה - וכך תטפלו

יש מספר סיבות שעשויות לגרום להליטוזיס, חלק מהן נובעות מבעיות שמקורן בפה, הלשון, השיניים והחניכיים וחלק מקורן בהיגיינה לקויה, תזונה, מהגרון, מהקיבה ואפילו מהאף בעקבות פעילות חיידקית מרובה בתעלות הסינוסים.

 

זה נשמע אכזרי ורדוד לשפוט אדם על פי הבל הפה שלו, אבל ריח פה עשוי להיות לא נעים ולעיתים בלתי נסבל. בין אם אתם סובלים מריח פה או שאתם מכירים מישהו כזה וממש הייתם רוצים לטפל בבעיה, אלו הפתרונות הפוטנציאלים עבורכם.

 

יצאתם לדייט? שימו לב לריח הפה שלכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יצאתם לדייט? שימו לב לריח הפה שלכם(צילום: shutterstock)

 

1. הקפידו על היגיינת פה

ראשית וחשובה ללא קשר לניחוחות המופקים מהפה שלכם, היא היגיינת הפה. הקפדה על צחצוח שיניים במברשת טובה ותקינה, כזו שמחליפים מדי חודש, שטיפת הפה במי פה שאינם פוגעים בשיניים ובחניכיים, טיפול שיננית, ושימוש קבוע בחוט דנטלי יבטיחו את בריאות הפה שלכם לטווח ארוך וחיוך יפה ונקי מחיידקים.

 

שמירה על היגיינת הפה תבטיח לכם פה ולשון נקיים משאריות מזון וחלבונים שמתפרקים בפה בעזרת חיידקים ומשחררים ריח רע מהפה. אם אתם כבר חווים ריח רע מהפה שלא עובר לאחר צחצוח השיניים בבוקר מומלץ להיוועץ ברופא השיניים שלכם.

 

מקור הבעיה עשוי להיות בחלל הפה והחניכיים ובעזרת טיפול נכון ניתן יהיה להעלים את הבעיה. גם לבעיית ריח רע בפה שנובעת מהשיניים ומהחניכיים יש רופא מומחה שידע לטפל בה בצורה הטובה ביותר, חפשו את הפריודונט במרפאת השיניים, זה כנראה יהיה הוא.

 

2. שימו לב למה אתם אוכלים

גם המאכלים שאנו אוכלים משפיעים על הליטוזיס. צריכת פחמימות ריקות ומזון מעובד מגבירים את העששת שמזיקה לשיניים, צמצום מזונות מעובדים ופחמימות ריקות תסייע לבריאות הפה והשיניים ותצמצם התפרצות של ריח רע מהפה.

 

3. טפלו בבריאות הגרון והקיבה

לעיתים גם הגרון והקיבה הם מקור לריח רע מהפה, השקדים שלנו עשויים לצבור פסולת שיוצרת חיידקים ולהפריש ריח רע לחלל הפה, במקרים בודדים גם הקיבה יכולה להיות מקור לריח רע, בעיקר בקרב אנשים שסובלים מסימנים נוספים לדוגמת צרבת ובעיות חיידקי קיבה. אם זה המקרה, היוועצו ברופא המשפחה שלכם.

 

רוב האנשים שנתקלו בבעיית ריח רע חולפת, כזו שהיא לא כרונית, נתקלו בה כתוצאה מהיגיינה לקויה, חוסר בידע על האופן בו אנחנו צריכים לתחזק את הפה, השיניים, החניכיים והלשון שלנו, כך שעוד אין צורך להיבהל, כאמור, רק 25 אחוזים מהאוכלוסייה באמת סובלים מבעיית ריח רע כרונית, אצל רובנו זה פשוט יעבור ככל שנמהר לטפח שיגרת ניקיון לחלל הפה.

 

גם אנשים עם בעיות שיניים גנטיות או נטייה לבעיות חניכיים, אשר יקפידו על היגיינת הפה כדרך חיים, יוכלו להימנע מטיפולים וביקורים אצל רופא השיניים.

 

הכותבת היא רופאת שיניים


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים