שתף קטע נבחר

מחקר מצא: אלו החיידקים שמסתתרים בכ-50% ממגבות המטבח

כמחצית מהמגבות שנבדקו נמצאו חיוביות לזני חיידקים מסוכנים העלולים לגרום לזיהומים במזון. הכי הרבה חיידקים נמצאו במשפחות מרובות ילדים, מטבחים לחים ואצל אוכלי בשר

בישלתם, אפיתם, או סתם הרתחתם מים לקפה? רגע לפני שאתם מנגבים ידיים במגבת המטבח, כדאי שתקראו את המחקר הבא: חוקרים מצאו זיהומים קשים על מגבות המטבח, חלקם מחיידקים אלימים ביותר שעלולים לגרום להרעלות מזון.

 

החוקרים, מאוניברסיטת מאוריציוס, נטלו תרביות חיידקיות מ-100 מגבות מטבח במהלך חודש ומצאו צמיחות חיידקים על 49 מהמגבות. יותר משליש מהמגבות נמצאו חיוביות לחיידקים צואתיים ממשפחת הקוליפורמים.

 

 
מגבת מטבח (צילום: shutterstock)
צמיחת חיידקים וסיכון להרעלות מזון. מגבת מטבח(צילום: shutterstock)

החוקרים מצאו כי הסיכוי לצמיחת החיידק הצואתי אי-קולי היה גבוה יותר בסביבה לחה. חיידקים עמידים ביותר מסוג MRSA (סטאפילוקוק אאוראוס עמיד למתיצילין) נמצאו בשכיחות גבוהה יותר במגבות מטבח בבתים שבהם צורכים יותר בשר. שיעור הזיהומים הגבוה ביותר נמצא בבתים של משפחות גדולות ממעמד סוציואקונומי נמוך.

 

"המחקר שלנו מראה כי ההיגיינה במטבח משפיעה על כמות החיידקים במגבות" אמרה ראש צוות החוקרים, ד"ר סושילה בירנג'יה-הורדויאל מאוניברסיטת מאוריציוס, "מצאנו כי גם התזונה והלחות במטבח משפיעים על צמיחת החיידקים האלימים שעלולים לגרום להרעלות מזון".

 

בסך הכל, ב-37% מהמגבות נמצאו חיידקים קוליפורמים, 37% נמצאו חיוביות לחיידקי מעיים (אנטרורקוקים) ו-14% הצמיחו את החיידק סטאפילוקוק אאוראוס, חיידק שנמצא לרוב על העור אך עלול להפוך אלים ביותר ולגרום לזיהומי דם ומוות.

 

כיצד תוכלו להפחית את הסיכון לזיהום במטבח? החוקרים המליצו להעדיף שימוש במגבות מטבח חד פעמיות, להקפיד על אוורור המטבח כדי להפחית את הלחות ולהשתמש בחומרי חיטוי ידיים לפני בישול ואחרי ביקור בשירותים.

 

המטבח: אחד המקומות המזוהמים ביותר בבית

החוקרים בדקו גם את אוכלוסיות החיידקים, ומצאו כי 5 מכל 10 זני חיידקים שנמצאו, הם בעלי פוטנציאל לגרום למחלה בבני אדם. בין החיידקים הללו נמצא החיידק אצינטובקטר, שאחד הזנים שלו שכיח ביחידות לטיפול נמרץ והוא עמיד למרבית סוגי האנטיביוטיקה.

 

חיידק נוסף הוא מורקסלה - החיידק שאחראי לריח המסריח הנודף מכלי מטבח ומכרית הניקוי. חיידקים נוספים שנמצאו על כריות הניקוי היו סטאפילוקוק, הגורם לזיהומי עור וזיהומים קשים באיברים פנימיים במקרים קיצוניים, והחיידק סטרפטוקוק, הידוע גם בשמו "החיידק הטורף", שגורם לדלקות גרון, ועלול לפגוע גם במסתמי הלב.

 

חוקרים השוו כעת את אוכלוסיות החיידקים של כריות הניקוי המשומשות לכריות ניקוי חדשות שנקנו זה עתה ובהן עדיין לא נעשה שימוש. הבדיקה הראתה כי הכריות הופכות מזוהמות, מן הסתם, רק לאחר השימוש בהן.

 

הממצא המעניין הנוסף הוא שאין ממש דרך אפקטיבית לחטא ולנקות את כריות הניקוי. שיטות שהוצעו בעבר, כמו הכנסת הכריות למיקרוגל או הרתחה הצליחו להסיר רק 60% מכמויות החיידקים שעל כריות הניקוי, שאף אחת מהן לא הפכה סטרילית (כלומר, נקייה מחיידקים).

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עדיף חד פעמי
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים