שתף קטע נבחר

חוקרים מעריכים: זו הסיבה לתופעת "טפשת הריון"

סובלת מירידה בזיכרון ובריכוז במהלך ההיריון? מחקר חדש שנערך בבית החולים סורוקה קובע: התופעה נגרמת לא בגלל "טפשת היריון", אלא הסיבה היא כנראה אחרת לגמרי. למעשה, 33% מהנבדקות דיווחו כי חוו דיכאון שלאחר הלידה, שיעור הגבוה פי שניים ויותר מהנתונים שהיו ידועים עד כה

פעמים רבות קורה שנשים בהיריון מתלוננות כי במהלכו הן סובלות מירידה בזיכרון ובריכוז. מדובר בתופעה ידועה שנקראת "טפשת היריון". מחקר חדש שנערך בישראל מצא כי הפגיעה בזיכרון נגרמת ככל הנראה בגלל עייפות ולחץ האופייניים לתקופה זו, ולא בגלל פגיעה כלשהי במוח.

 

"טפשת היריון" היא תופעה שפוקדת נשים הרות רבות. הן מדווחות כי בתקופה זו הן סובלות מירידה בזיכרון, משכחה ומחוסר ריכוז. ניסיון העבר מצביע על כך שהתופעות הללו חולפות בששת השבועות שלאחר הלידה.

  

מחקרים רבים שנערכו בעבר מצאו כי המצב הפיזיולוגי של האישה משתנה במהלך ההיריון ובא לביטוי בשינויים הורמונליים, בשינויים בתפוקת הלב (שעולה ב־50% כבר בשבוע השישי להיריון) וכן בשינויים פיזיים עקב גדילת הרחם. ההערכה הנפוצה עד כה הייתה כי בשל תופעות אלה ייתכנו שינויים בפעילות המוח. במילים אחרות: בעולם הרפואה סברו כי "טפשת היריון" נגרמת בגלל שינויים בפעילות המוח.

 

פשוט לנוח אחרי הלידה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
פשוט לנוח אחרי הלידה(צילום: shutterstock)

  

אולי זו לא באמת טפשת

המחקר החדש, הסותר הערכות אלה, נערך בחטיבה למיילדות וגינקולוגיה בבית החולים סורוקה בבאר־שבע, בשיתוף עם המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן־גוריון. הוא בדק את התופעה של "טפשת היריון" בקרב 120 יולדות בסיכון נמוך. במקביל נבדק אם יש קשר בין "טפשת היריון" לבין תופעת הדיכאון שלאחר הלידה.

  

ממצאי המחקר הוצגו בכנס בינלאומי לרפואת האם והעובר בטקסס. הנשים שנבדקו במחקר עברו במהלך הריונן מבחנים שנועדו להעריך את מצבן הקוגניטיבי. המבחנים בוצעו באמצעות תוכנת מחשב. בנוסף מילאו הנבדקות שאלון ובו התבקשו לדווח על אובדן זיכרון או פגיעה בריכוז בתקופת ההיריון. כן התבקשו הנשים להשיב על שאלות בנושא דיכאון שלאחר הלידה.

  

התוצאות: 20% מהנשים דיווחו על ירידה בזיכרון ובריכוז בתקופת ההיריון, אך לדיווח זה לא נמצאו סימוכין במבחנים שנערכו להן באמצעות תוכנת המחשב. 33% מהנשים דיווחו כי סבלו מדיכאון שלאחר הלידה, זאת בעוד הנתונים בספרות המקצועית מדווחים כי רק 10% עד 15% סובלות מהתופעה. עוד מצא המחקר כי נשים שסבלו מדיכאון שלאחר לידה דיווחו באמצעות השאלונים באופן מובהק יותר על ירידה בזיכרון. זאת בעוד תוצאות המבחנים הקוגניטיביים שנערכו להן לא היו נמוכים באופן מובהק בהשוואה לנשים שלא סבלו מדיכאון שלאחר הלידה.

  

צוות החוקרים כלל את ד"ר אלעד מזור; ד"ר אסנת ולפיש; פרופ' אייל שיינר ממחלקת נשים ויולדות ב'; מנהלת הסיעוד בחדר לידה מוניק אטיאס וכן ד"ר תמר וינשטוק מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן־גוריון.

  

פרופ' שיינר אמר: "אנחנו לא יודעים לומר בוודאות אם אכן יש חיה כזאת שנקראת 'טפשת היריון'. הרבה מהשינויים ניתן להסביר גם בעייפות שעלולה להוביל לחוסר ריכוז, ולא ברור אם מדעית יש ירידה תפקודית אמיתית". ד"ר ולפיש: "הממצא המדאיג הוא שיעור גבוה של דיכאון שלאחר לידה. המסר שלנו הוא שלפעמים צריך להוריד הילוך ולנוח".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
במה את מנסה להיזכר?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים