שתף קטע נבחר

טיפולי שיניים בגיל הזהב

ככל שתוחלת החיים עולה, בריאות הפה והשיניים זקוקים לתשומת לב גדולה. האוכלוסייה הבוגרת מתמודדת עם מגוון בעיות שיניים מורכבות, ולרפואת השיניים המודרנית יש פתרונות

האתגר המרכזי העומד בפני רופאי השיניים בטיפול באוכלוסיית הגיל השלישי הוא שמירה על מִשנן (שלמות השיניים בפה) ומתן מענה לצורך בטיפול שיקומי, במיוחד לאחר אובדן שיניים לאורך החיים – תותבות, שתלים וכדומה. כי גם בגיל 75 פלוס אנו רוצים ליהנות מאיכות חיים גבוהה, אנו רוצים לשמר הן את יכולת הלעיסה והן את המראה האסתטי של החיוך.

 

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

 

במה שונה המטופל בן הגיל השלישי מהמטופל הצעיר יותר?

כ-50 אחוז מבני ה-65 סובלים ממחלות רקע שונות בשל גילם, כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, המחייבות טיפול תרופתי יום יומי והטיפולים הללו עלולים לגרום לתופעות לוואי שונות, המשפיעות בין השאר על בריאות השיניים וחלל הפה.

 

ההשפעה היא דו כיוונית, כלומר לא רק מחלות רקע ושימוש בתרופות עלול לפגוע בבריאות השיניים וחלל הפה, גם דלקת חניכיים כרונית יכולה להשפיע באופן שלילי על הבריאות הכללית של הסובל ממנה, לדוגמא פגיעה באיזון הסוכרת, השפעה על מחלת הדמנציה ועוד – מחקרים רבים מוכיחים קשר בין מצב בריאות הפה לבין מצב בריאות כללית.

 

עם השנים השיניים, כמו איברים אחרים בגוף, חווים שינויים ברקמות ובכלל זה היווצרות מתמשכת של השינן (דנטין השן) ובעקבות כך שינוי בצבע השן והיצרות של כלי הדם ומוך השן. במידה שבגלל מחלת העששת או מחלת חניכיים יש צורך בטיפול שורש, ניתקל בקושי באיתור תעלות מוך השן ובטיפול בהן.

 

  (צילום: shutterstock)
מחלות רקע שעלולות להשפיע על השיניים(צילום: shutterstock)

 

מהן הבעיות האופייניות המופיעות בחלל הפה בגיל השלישי?

נסיגת חניכיים - גורמת לחשיפתם של שורשי השן, פתיחת מרווחים בין השיניים והצטברות של שאריות המזון ורובד החיידקים בצמוד לשורשי השן שנחשפו לחלל הפה. כתוצאה מכך, עלולים להתגלות נגעים עששתיים בחיבור בין השן לחניכיים בשורשי השיניים החשופים.

 

האצת הנסיגה יכולה לגרום לאובדן רכס העצם האוחזת את השן ולאיבוד שיניים. התהליך מואץ בגיל המתקדם ויכול לנבוע ממחלות כרוניות כגון סוכרת או מיובש פה הנגרם מתרופות ללחץ דם למשל ומגיל המטופל.

 

 יובש פה או בעגה מקצועית קסרוסטומיה. התופעה נפוצה מאוד, כשליש מאוכלוסיית המטופלים מעל גיל 65 סובלים ממנה. השיניים זקוקות לרוק שכן הוא משמש להגנה טבעית על שלמות רקמות השן. הוא מסייע בפירוק המזון באמצעות אנזימים המצויים בו, קוטל חיידקים על ידי נוגדנים, שוטף את שאריות המזון ועוזר בלעיסה ובבליעה.

 

מה גורם לתופעה? שימוש בתרופות מסוימות עלולות לגרור ירידה בהפרשת הרוק, בעיקר תרופות ליתר לחץ דם ולטיפול בדיכאון כמו גם עישון וצריכת אלכוהול, טיפולים כימותרפיים והקרנות, כל זאת מעבר לירידה טבעית באיכות וכמות הרוק עם הגיל.

 

שחיקת שיניים והידוק השיניים בחוזקה, גורמים לא אחת לפגיעה אסתטית ולקושי בלעיסה ובעקבות כך גם לשינויים בסגירת השיניים בין שתי הלסתות. הדבר יכול לגרור רגישות יתר בשיניים, פגיעה אסתטית, סדקים ושברים בשן.

 

 ריריות ופצעים: שילוב של שימוש בתותבות נשלפות, יובש בפה וחוסר בסיכוך מספק בין השן התותבת לרקמות, עלולים להיווצר כיבים ופצעים בריריות ובחלל הפה.

 

הקפדה על ניקיון השיניים והפה

מלבד המיומנות הנדרשת מרופא השיניים המטפל באוכלוסייה מבוגרת, חשובה מאוד המודעות להקפדה על היגיינה אוראלית.

 

גם אם המטופל הקפיד לצחצח שיניים פעמיים ביום, נעזר במי פה וחוט דנטאלי והקפיד על ביקור סדיר אצל השיננית, הרי שהיגיינת הפה עלולה להיפגע בגיל השלישי, הן בשל בעיות קוגניטיביות, האופייניות בקרב חלק מהקשישים, והן לאור ירידה ביכולת המוטורית כתוצאה ממחלות שונות, מבעיות מפרקים ועד מחלת הפרקינסון.

 

הקפדה על היגיינה אוראלית נאותה גם בגיל המתקדם, בשילוב עם ביקורים סדירים אצל רופא השיניים, תסייע להקטין את תחלואת השיניים ואת השפעתה על איכות החיים הכללית.

 

"אם בעבר המגמה הייתה לעקור ולא לטפל בשן פגועה הרי שהיום הגישה הנה הפוכה, המוטו הוא לשמר ולא לעקור. בשל העלייה בתוחלת החיים אנו מעדיפים לשמור את השימוש בשתלים לשלב מאוחר יותר בחיי המטופל", אומרת ד"ר איריס סלוצקי, מומחית בטיפולי שורש ומנהלת תוכנית ההתמחות בפקולטה לרפואת שיניים של הדסה והאוניברסיטה העברית.

 

"אמנם ישנם פתרונות שיקומיים חלופיים לשיניים הטבעיות, אך הפתרונות אינם כה פשוטים, בעיקר בשל מצבם הבריאותי של חלק מהמטופלים, לכן בכל מקרה שניתן רפואית נעדיף להשקיע מאמץ ולטפל ולא לעקור".

 

אילו פתרונות של טיפולי שיניים משקמים יש לרפואת השיניים להציע?

שתלים דנטליים נותנים מענה חליפי לשן בודדת שיש להשלימה, כאשר מצב בריאותו של המטופל מאפשר זאת וכמות עצם הלסת נשמרה ברמה מספקת. שתלי הטיטניום מותקנים בעצם הלסת ומשמשים בסיס לשיקום.

 

על גבי מספר שתלים דנטליים ניתן להציע למטופלים שיקום מורכב יותר עד לשיקום המשנן המלא בלסת ללא שנידרש להשתמש בשיקום נשלף. פתרונות מסוג זה אינם מתאימים לכל המטופלים חלק מהשיקולים הם ביולוגיים וחלקם אסתטיים ופונקציונליים.

 

תותבות נשלפות נחלקות לתותבות חלקיות, המשחזרות חלק מהמִשנן שאבד ולתותבות שלמות המתאימות למטופלים שאיבדו את כל שיניהם.

 

לדברי סגן שר הבריאות ושר האוצר, במסגרת חוק הסיעוד יתווספו לסל השירותים הממשלתי טיפולי שיניים לגיל השלישי, ותחום רפואת השיניים מתכונן לקראת האתגרים הכרוכים בטיפול באוכלוסייה המיוחדת שזקוקה לגישה מקצועית ורגישה.

 

הנושא יידון בכנס של "כללית סמייל" שיתקיים ב-22/06 בנושא "מגמות עכשוויות ברפואת השיניים".

 

הכותב הוא מנהל רפואי מרחב מרכז, רשת מרפאות כללית סמייל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
טיפול שיניים בגיל השלישי
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים