שתף קטע נבחר

כך בתי החולים מסכנים חולים עם תרופות מזוהמות

בתי החולים מעמידים בסכנה יולדות, חולי סרטן וקשישים. חמש שנים אחרי שמשרד הבריאות פירסם נוהל הקובע כללים סניטריים לרקיחת תרופות, בדיקת "ידיעות אחרונות" מגלה כי מרבית בתי החולים מתעלמים ממנו כדי לחסוך בעלויות. המשמעות: תרופות מזוהמות ניתנות למטופלים. משרד הבריאות: "בתי החולים עובדים בהתאם לפיקוח"

בדיקת "ידיעות אחרונות" מגלה: רוב בתי החולים בישראל מתעלמים מהנוהל של משרד הבריאות המחייב אותם לרקוח בתנאים סטריליים תרופות "בסיכון גבוה" כמו אפידורל, כימותרפיה ואנטיביוטיקה. בכך הם מגדילים למעשה את סיכון החשיפה לזיהומים בקרב החולים והמטופלים.

  

בכל שנה מתים בין 6,000 ל־8,000 בני אדם בבתי חולים בישראל כתוצאה מזיהומים. במשרד הבריאות הבטיחו להילחם בתופעה, ומבקר המדינה אף פירסם דו"ח חמור בעניין. אולם על אף ההבטחות מתברר שמרבית בתי החולים עדיין אינם עומדים בנוהל שקבע משרד הבריאות, הקובע כללים ותנאים נאותים להכנת תרופות.

  

על פי הנוהל, רקיחת תרופות בסיכון גבוה באופן בלתי מבוקר ומבלי להקפיד על רמה גבוהה של סטריליות עלולה לגרום לזיהום מיקרוביולוגי. הנוהל פורסם לראשונה לפני כחמש שנים, ביולי 2013, אך עד היום לא הוטמע במרבית בתי החולים בישראל. זאת למרות שמשרד הבריאות עורך ביקורות בבתי החולים ומודה כי יש "פערים" ו"ליקויים".

  

רוקחים כימותרפיה בתנאים לא סטריליים כנדרש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
רוקחים כימותרפיה בתנאים לא סטריליים כנדרש(צילום: shutterstock)

 

כדי לחסוך בעלויות, מרבית בתי החולים בישראל מכינים את התרופות הרגישות ביותר לבריאות המטופלים במחלקות או בבתי מרקחת, על אף שאלה אינם עומדים בתנאים הסניטריים הנדרשים.

 

בין התרופות שנרקחות כך בבתי החולים: כימותרפיה, אפידורל, TPN (תערובות להזנה תוך־ורידית), אנטיביוטיקה, עירויים שונים, ועוד.

 

על פי הנוהל, החדרים שבהם רוקחים את התרופות הללו צריכים להיות סטריליים, גדולים, עם מערכת אוורור מתקדמת, כדי למנוע זיהומים. בנוסף, דגימות מתרופות שנשארות במלאי צריכות להישלח למעבדה על מנת לבדוק את רמת החיידקים בהן.

 

תרופות מזוהמות אינפו ( )
תרופות מזוהמות אינפו

 

 

חלק מבתי החולים מקבלים את התרופות ממקור חיצוני, אולם מרביתם רוקחים אותן בעצמם בתנאים שלא עומדים בנוהל, וכך מסכנים את החולים והמטופלים שעלולים להיחשף לזיהומים.

 

כך זיהומים עלולים לסכן את חייכם:

  

 

"אין תקציב לעמוד בתנאי הסטריליזציה"

מספר בתי חולים טענו בפני משרד הבריאות כי הם לא מסוגלים לעמוד בנוהל משום שעלות התאמת בית החולים לתנאים שנכתבו בו מגיעה לעשרות מיליוני שקלים. לטענתם, עד שלא יהיה תקציב עבור המהלך הזה הם לא יוכלו ליצור תרופות ברמה נאותה שאינה מסכנת את החולים.

 

"אנחנו חושבים שמדובר בנוהל חשוב שצריך ליישם אותו, אבל על מנת שנוכל לעמוד בדרישות צריך להתאים את התשתיות ואת כוח האדם, וזה עולה הרבה מאוד כסף", אומר גורם באחד מבתי החולים הגדולים. "אם משרד הבריאות יתקצב את זה – ניישם את הנוהל".

  

למעשה, מרבית הנשים ההרות המגיעות כיום לבתי החולים ומבקשות זריקת אפידורל להקלה על כאבי הלידה נמצאות בסכנה לזיהום. החומר, שמוזרק לאזור הגב התחתון (בסמיכות לעמוד השדרה הרגיש), נרקח במרבית המקרים בתנאים שאינם עומדים בנהלים ולא פעם בתנאים שאינם סטריליים העלולים לגרום לזיהום מיקרוביולוגי.

  

בפברואר 2016 התרחש אירוע חריג בבית חולים כרמל: תשעה קשישים שקיבלו זריקת אווסטין לשיפור הראייה לקו בזיהום מחיידק מסתורי ואיבדו את ראייתם. בעקבות האירוע שלחו במשרד הבריאות מכתב למנהלי בית החולים וציינו כי מבדיקת האירוע עולה כי הזיהום הוא תוצאה של אי־עמידה בכללי הרקיחה הנאותים כפי שהוגדר בנוהל משרד הבריאות. במשרד הבריאות טענו כי בתי חולים שאינם יכולים לעמוד בנוהל נדרשים להפסיק להכין דברי רקיחה.

  

גם מבקר המדינה מצא התנהלות כושלת בכל הקשור לאסדרה ולפיקוח על תחום הרוקחות בבתי החולים. "על אף ההנחיה המפורשת של משרד הבריאות – הנוהל לא יושם", כותב המבקר. "ליקויים שעלו בבדיקת מבקר המדינה מצביעים על כך שתהליכי הכנת התרופות במחלקות האשפוז בבתי החולים מעמידים את התרופות בסכנת זיהום". בדו"ח נכתב כי "על המשרד לבחון את הכללים שקבע, ולבחון את האמצעים הנדרשים לעומת האמצעים הקיימים, כדי שניתן יהיה לעמוד בכללים אלה".

  

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מערך הרוקחות פירסם את נוהל 135 על מנת להסדיר ולהבהיר את הדרישות להכנות רוקחיות. בבתי המרקחת בבתי החולים נערכת בקרה נרחבת ושוטפת על כלל הפעילות הרוקחית המתבצעת והם עובדים בהתאם לפיקוח של הרוקחים המחוזיים".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רוקחים תרופות בתנאים לא סטריליים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים