שתף קטע נבחר

לשמור על שיני הילדים גם בקיץ: כך תעשו זאת

אין סדר יום, קמים מאוחר ובאופן כללי השגרה מופרת בימי הקיץ. איך למרות הכל מצליחים לשמור על בריאות השיניים? הדרכים היצירתיות לגרום לילדים לא להזניח את השיניים

אנחנו בעיצומו של הקיץ. ומה שמשותף לכולנו הוא הפרת השגרה – הכללים נשברים, והילדים (וגם המבוגרים) חשופים יותר לאכילה קריוגנית יותר (אכילה הגורמת יותר לעששת).

 

כאשר השגרה מופרת, אוכלים פחות מסודר ומנשנשים במהלך היום, מתוקים, כריכים, פירות ומה לא. כמובן שגם למזג האוויר יש השפעה - כשחם - מנסים להתקרר על ידי קרטיבים, גלידות ושלוקים, המכילים המון סוכר.

 

גם הפירות האופייניים והטעימים של הקיץ – אבטיח, מלון וענבים – הם פירות עתירים בסוכרים. חשוב לזכור שגם בגלל העובדה שישנים מאוחר כי אין סדר יום, לא תמיד זוכרים לצחצח.

 

בהתחשב בכל העובדות הללו, אנחנו נמצאים במצב בו השיניים נמצאות בסיכון מוגדל לעששת (חורים בשיניים).

 

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

 

אז איך אנחנו מצליחים לשרוד את החופש עם שיניים בריאות?

ראשית, חשוב להבין ששמירה על השיניים מורכבת משני אלמנטים מרכזיים: התזונה והצחצוח. 

 

בכל פעם שאנחנו אוכלים, החיידקים מפרקים את המזון, מפרישים חומצה, רמת החומציות בפה עולה וה-ph יורד, כאשר הוא יורד מתחת לרמה מסוימת, השיניים למעשה מתחילות להתמוסס ויוצאים מינרלים מהשן.

 

באופן טבעי, עם תום ההתקפה החומצית, ישנם חומרים ברוק שמנטרלים את החומצה ורמת ה-ph חוזרת ועולה עד להגעה לרמה בסיסית. בשלב זה מוחזרים מינרלים אל השן. התהליך הזה, של ה"החלמה" הטבעית אורך כשעה-שעתיים.

 

נגעי עששת (חורים) נוצרים במקרה של אכילה תדירה של מזונות, במיוחד מזונות עתירים בסוכרים. במצב זה הפה נמצא במצב חומצי למשך זמן רב ולא מאפשר למינרלים לחזור לתוך השן. לאחר תקופה נוצר אובדן בלתי הפיך, ולאחר מכן גם חור פיזי.

 

לא לדלג על צחצוח שיניים. גם בקיץ (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
לא לדלג על צחצוח שיניים. גם בקיץ(צילום: shutterstock)

 

לפיכך חשוב לאכול במרווחים של לפחות כשעה וחצי – שעתיים, במקום לאכול משהו קטן כל חצי שעה. צריך לזכור, כי החיידקים יודעים לפרק כמעט הכול; עמילנים למיניהם, ובמיוחד את כל הפחמימות: לקטוז - אחד ממרכיבי החלב, פרוקטוז - זהו סוכר הפירות, וכמובן גלוקוז בצורתו הטהורה, הנמצא בסוכריות, בגלידות, בשוקולדים ובממתקים.

  

החלק השני החשוב במניעת עששת הוא שמירה על ההיגיינה האוראלית. צמד מילים הטומן בחובן הרבה: צחצוח נכון, עם משחה נכונה ועזרים נכונים: חוט דנטלי, מי פה, מברשות בין-שיניות ועוד.

 

לניקיון השיניים והפה חשיבות גבוהה. על ידי ניקוי מיטבי נדאג להפחתת כמות החיידקים הנמצאת בפה שלנו. פחות חיידקי, כלומר פחות חומצה ופחות התקפות חומציות על השיניים. כפועל יוצא מכך, פחות מוקדי עששת.

 

בנוסף, משחת השיניים מכילה פלואוריד. יון (חלקיק) הפלואור נשאר זמין על השיניים, וברגע שמתרחשת התקפה חומצית, אשר בה יוצאים יונים מהשיניים, היון זמין ל"החלמה" והחזרת היונים לתוך השן (יחד עם סידן וזרחן המצויים ברוק).

 

חשוב להשתמש במשחה עם כמות פלואוריד התואמת לצרכי וגיל הילד.

 

על מנת לשמור על ניקיון מיטבי חשוב לצחצח פעמיים ביום. לאחר אכילת מאכלים דביקים (כגון קורנפלקס ללא חלב, עוגיות, טופי או סוכריות קשות) רצוי לצחצח את השיניים אפילו פעם נוספת על מנת להיפטר מעודפי המזון. ניתן אף ללעוס מסטיק ללא סוכר לאחר ארוחה על מנת להגביר את הפרשת הרוק (שכזכור, נלחם בחומציות שמייצרים החיידקים).

 

גלידה. לאכול כקינוח ולא כנשנוש בין הארוחות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גלידה. לאכול כקינוח ולא כנשנוש בין הארוחות(צילום: shutterstock)

 

אז מה ניתן לעשות כדי לשמור על השיניים?

 

1. גלידה (/ קרחונים / קרטיבים / גלידות ודומיהם)

טעים, צונן ודרך מצוינת להתקרר, אך זכרו ששלוק או ארטיק הם כמו כוס מיץ מרוכזת מפוצצת בסוכר, ולכן מומלץ לאכלם מיד בתום ארוחה או עם ארוחת הביניים, ולא כנשנוש כל כמה דקות או בין הארוחות.

 

2. אבטיח, מלון ופירות הקיץ

טעימים, מרווים, קרירים, אבל גם מלאים בפרוקטוז שהוא הסוכר של הפירות, ולכן דינם כדין חטיפים: לא לנשנש במשך שעות, אלא לאכול כארוחה ולאחריה הפסקה.

 

3. נשנושים בבריכה

אין כמו חטיפים על הדשא ליד הבריכה; ביסלי, במבה, בייגלה. חשוב לשים לב, שאם אוכלים אז לעשות הפסקת ממתקים אחת או שתיים, ולא כל חצי שעה, ולצחצח שיניים מיד כשמגיעים הביתה כדי לסלק שאריות מחריצי השיניים.

 

4. שינה

לשים לב שגם אם הולכים לישון מאוחר וקמים מוקדם, עדיין חשוב לצחצח מיד כשקמים ולפני השינה. היות שרובנו נוטים לשכוח לצחצח כאשר השגרה מופרת, ניתן להוריד את האפליקציה של טפטפים, האפליקציה מציגה פתרון נגיש, ויעיל לבעיית צחצוח השיניים המוכרת היטב להורים לילדים.

 

באמצעות חוויית צחצוח נעימה וכיפית, ניתן 'לשכנע' ילדים רבים אשר נרתעים מפעולת הצחצוח, לצחצח את השיניים וגם ליהנות מפעילות כיפית עם ההורה.

 

5. שעת הצחצוח

יש אפשרות לבחור שעה בבוקר ושעה בערב, בה האפליקציה מתזכרת אותנו לצחצח. ניתן לבחור שעה בה בטוח נהיה ערים, לדוגמא 11:00. וכשהאפליקציה תתזכר, אם אכן שכחנו לצחצח, לגשת ולעשות זאת מיד.

 

6. ללעוס מסטיק

לאחר התקפת החומציות הנגרמת מאכילה – אפשר להחזיר את רמת החומציות בצורה יותר מהירה עם לעיסת מסטיק (כמובן ללא סוכר) מיד בתום הארוחה. הלעיסה מעודדת הפרשת רוק ומורידה את החומציות בפה. 5-10 דקות לעיסה מספיקות, לעיסה ממושכת עלולה להזיק למפרק הלסת.

 

7. שימוש בתוספי פלואוריד

 לאחר הצחצוח לבצע שטיפות עם מי פה המכילים פלואוריד.

  

הכותבת היא מומחית ברפואת שיניים לילדים


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום shutterstock
לשמור על השיניים בקיץ
צילום shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים