שתף קטע נבחר

פסק דין חושף: כמה עולה כליה בשוק השחור

מחירון הסחר הלא חוקי באיברים – כמה מקבל מוכר בתמורה לכלייתו? כמה עולה לקנות כליה? וכמה כסף מרוויחה חברה לסחר בלתי חוקי באיברים על כל הליך? פסק דין של ביהמ"ש המחוזי בגין העלמת הכנסה של חברה למתן שירותי השתלת איברים חושף את הסכומים

פסק דין שניתן בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בתל אביב חושף את המחירים מאחורי תעשיית השתלת הכליות הבלתי חוקית בישראל.

 

פסק הדין עסק בערר שהוגש על ידי פקיד שומה בעקבות החלטה קודמת של בית משפט השלום בת"א להטיל על יעקב דיין, תושב הרצליה בן 62 ובעליה של חברת עד-אל שהואשם בעבר בסחר בלתי חוקי באיברים, עונש של 65 חודשי מאסר בגין העלמת מס. מפסק הדין ניתן ללמוד על הרווחים של גוזרי הקופונים בשוק סחר האיברים הבלתי חוקי.

    

ניתוח השתלה (צילום: shutterstock)
143 אלף דולר עבור השתלת כליה(צילום: shutterstock)
 

עוד בנושא:

תופעה: האנשים שמציעים למכור כליה בטוקבקים

נדיר: תרומת כליה הצילה את חייו של בן השנה וחצי

הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של מחלקת השתלת איברים

 

החברה של קובי דיין הפעילה רשת מתווכים שפרסמו מודעות בעיקר בשפה הרוסית באמצעותן הם ניסו לאתר עולים חדשים שיהיו מוכנים למכור את כלייתם. 

 

מפסק הדין עולה כי למעט הניתוח עצמו, שהתבצע בעיקר בתורכיה, בפיליפינים ובדרום אפריקה בשל החוק הישראלי שאוסר על תרומת איברים בתשלום, כל הפעולות שנדרשו לביצוע ההליך בוצעו בארץ - הפניית מטופלים לבדיקות רפואיות, סידורי הטיסה שלהם, קביעת מקומות ומועדי הניתוח ואף השלמת הטיפול הרפואי. 

 

לאחר מתן גזר הדין בערכאה הקודמת, הגיש כאמור פקיד השומה של גוש דן נגד יעקב דיין, בעל המניות בחברת תיווך האיברים, תלונה המייחסת לו דיווח כוזב למס הכנסה והשמטת הכנסות מהדו"ח.

 

בית המשפט המחוזי קבע כי סך הכל שילמו מטופלים עבור ההליך 143 אלף דולר. הוצאות החברה בהליך היו מורכבות מהתשלום לתור, התשלום לבית החולים, התשלום למנתחים והתשלום בגין השהייה בחו"ל.

 

 

סחר בכליות המספרים ()
 

בין פקיד השומה ובין בעלי החברה התעוררה מחלוקת לגבי הסכומים שהתקבלו מלקוחות החברה והוצאותיה:

 

על פי התחשיב שמסרה החברה לבית המשפט המחוזי עולה שמכל השתלה היא מפסידה 1,700 דולרים, אך בית המשפט קבע כי "אם נאמין למערערים אזי כל פעילותם הייתה אלטרואיסטית ולמענה הם היו מוכנים לספוג הפסדים כבדים במשך שנים רבות. כמובן שאין לתת כל אמון בגרסה זו בתחשיב זה".

 

פקיד השומה טען מנגד, כי התשלום הממוצע לכל "תורם" עמד על עשרת אלפים דולרים. לטענת החברה התשלום לכל תורם עמד על 35 אלף דולרים. בית המשפט קבע על סמך חקירות של אנשים שהסכימו למכור את כלייתם לחברה כי התשלום בעבור האיבר עמד על 22.5 אלף דולר.

 

עוד קבע בית המשפט כי התשלום לבית החולים בעבור ההליך עמד על 15 אלף דולר והשכר למנתחים עמד על 37 אלף דולרים. בגין השהייה בחו"ל והוצאות נלוות נוספות הוציאו בחברה עוד כ-17 אלף דולרים. בסך הכל שילמה החברה לכל השתלה - 69 אלף דולר כהוצאות נלוות.

 

מהתחשיב שביצע בית המשפט עולה כי סכום ההוצאה הכולל על כל מטופל עמד על 92 אלף דולר. הרווח שגרפה החברה מכל מושתל עמד אם כך על כ-51 אלף דולרים.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
סחר בלתי חוקי באיברים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים