שתף קטע נבחר

אושרה בכנסת: הצעת החוק להגבלת פרסום ושיווק של מוצרי עישון

הצעת החוק ההיסטורית שיזמו ח"כ איתן כבל, יהודה גליק ואייל בן ראובן בתמיכת משרד הבריאות, אושרה לקריאה שנייה ושלישית. משרד הבריאות: "החוק יוריד דרמטית את מספר המעשנים"

היום (ג') אישרה ועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי עישון. החוק נקבע ביוזמה של ח״כ איתן כבל, יהודה גליק ואייל בן ראובן בתמיכת משרד הבריאות.

 

בתום סדרת דיונים סוערים ולמרות התנגדויות של חברות הטבק וגורמים רבים נוספים ועדת הכלכלה אישרה: שפרסום מוצרי עישון ייאסר, למעט חריגים מצומצמים בעיתונות המודפסת – ובלבד שפורסם מודעת אזהרה בגודל זהה.

 

סיגריות (צילום: shutterstock)
לא יפורסמו ולא יוצגו. סיגריות(צילום: shutterstock)

 

כמו כן הוטלו הגבלות על שיווק ובכללן איסור הצגת מוצרי עישון שיחולו גם על הדיוטי-פרי וחנויות הנוחות, הוגבל ריכוז הניקוטין בסיגריות אלקטרוניות, האזהרות על חפיסות הסיגריות יוגדלו וחפיסות הסיגריות יהיו אחידות ובצבע קבוע – חברות שיפרו את העבירות החמורות בחוק צפויות לקנס של כ-450 אלף שקל

 

ח"כ כבל בירך על החוק: "כאשר 8,000 איש מתים מדי שנה לא יהיו פשרות - הובלנו מהפכה שתציל חיי אדם; חברי הכנסת גליק ובן ראובן: עשינו הכל למנוע מצעירים להתחיל לעשן ולהציל חיים של אלפי אנשים".

 

במשרד הבריאות טוענים כי החוק ישנה את מצב העישון בישראל ויוריד באופן דרמטי את מספר המעשנים.

 

סיגריה (צילום: shutterstock)
החוק יוריד דרמטית את מספר המעשנים(צילום: shutterstock)

 

"צעד ענק במלחמה בעישון"

סגן השר יעקב ליצמן: "העישון הורג ומשרד הבריאות ממשיך להוביל את המאבק בעישון לסוגיו ביד רמה. אני מברך את ח"כ איתן כבל על ניהול הדיונים במקצועיות ובמסירות, ואת הדרג המקצועי במשרד הבריאות על העבודה המשותפת והעקבית למען בריאות אזרחי ישראל. הנתונים האחרונים מצביעים על ירידה בשיעור העישון בישראל. אני מקווה ומאמין, שעם יישום החוק החדש המגמה תימשך ותתחזק".

 

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף: "עשינו היום צעד ענק במלחמה בעישון והצבנו את ישראל בחזית המדינות המתקדמות באמצעי החקיקה נגד העישון. אני מודה לצוות המקצועי במשרד שעבד במסירות גדולה מאוד בעניין - פרופ׳ איתמר גרוטו, ד"ר אודי קלינר ועו"ד מיכל גולדברג".

 

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית גם הם מברכים על החוק: "מוצרי עישון הורגים ופרסום ושיווק מוצרי עישון הורג. כל מי שיעכב את השלמת תהליך החקיקה, בועדת הכנסת או בועדת השרים לחקיקה, יגרום ביודעין לפגיעה ישירה בבריאות הציבור בישראל ולמותם של ישראלים רבים".

 

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור: "אנו מעריכים את החלטת הוועדה היום לקבל את ההמלצה המקצועית שלנו ושל משרד הבריאות להחיל איסור טעמים וחפיסות אחידות על כל מוצרי העישון, כולל סיגריות אלקטרוניות. כל יום שעובר ובו הציבור בישראל נותר ללא מגן ממאמצי חברות העישון לגייס קהל חדש של צעירים המכורים למוצרי עישון, עולה בחיי אדם".

 

ח"כ יהודה גליק, הוסיף ואמר: "מהיום החשיפה למוצרי הטבק תהיה כמעט בלתי אפשרית. יזמתי את חוק הזה בשביל ילדינו, הרי כיום בני הנוער חשופים כל כך לפרסומות ומודעות ברשתות החברתית ובכלי מדיה שגורמות לצריכת מוצרי טבק להיות "קול".

 

"בקרוב מאוד, הדרך להשגת מוצרי הטבק תיחסם. החוק הזה הולך להציל חיי אדם, הוא משמעותי ביותר, מהפכני ומציל חיי אדם. הדרך הטובה ביותר לטפל במחדל הזה היא דרך איסור פרסום".

 

מהאגודה למלחמה בסרטן  נמסר: "האגודה מודה ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל על נחישותו ומסירותו לקידום צעד מציל חיים, בסיוע פעילותם הנמרצת של ח"כ יהודה גליק וח"כ איל בן ראובן. זהו חוק מתקדם שירסן את שיווקם האגרסיבי והמדאיג של מוצרים ממכרים וממיתים בעיקר בקרב בני נוער וצעירים ובכך יתרום באופן מכריע לצמצום גורם המוות מספר אחת בעולם הניתן למניעה.

 

"תופעת העישון היא נורמה חברתית הגורמת למחלות סרטן רבות ומקצרת את תוחלת החיים ב- 10 שנים לפחות בממוצע. החקיקה שאושרה היום לקריאה שנייה ושלישית היא צעד חשוב למניעת התחלת עישון והתמכרות בקרב הדור הצעיר ואנו מברכים על כך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך
ח"כ איתן כבל. מיוזמי החוק
צילום מסך
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים