שתף קטע נבחר

הדסה: הרופאים חיברו את ראשו של בן 10 שנחצה לשניים

יוסף ג'רדאת בן ה-10 רק רצה ללכת לשחק עם חברו שגר בבניין שלו, כמה קומות מתחתיו. כשהחבר לא ענה לו, הוא שב לעלות לביתו, וכשדלת המעלית נפתחה הוא נפל חמש קומות לתוך הפיר. רק חצי שעה אחרי הנפילה הוא התגלה על ידי השכן שהזעיק אמבולנס שפינה אותו להדסה. שם הרופאים עמלו על איחוי ראשו ופניו שנחצו לשניים, וקיבוע ידו ורגלו שנשברו. אביו אומר היום: "השכן יעץ לי לא לתת לאמו להסתכל עליו"

 

 

צוות מומחים רב תחומי של רופאי הדסה, עשה את הבלתי ייאמן: לאחר נפילה מגובה רב ופציעה רב מערכתית קשה ביותר, ניצלו בבית החולים חייו של

יוסף ג'רדאת בן העשר, לאחר שנפל לתוך פיר של מעלית בבניין רב קומות וראשו ופניו חוברו מחדש.

 

יוסף מתאושש בימים אלה במיטתו במחלקה לכירורגיית ילדים בהדסה עין כרם, ורק הצלקות שעל ראשו ופניו מסגירות את הדרמה שהתחוללה לפני שבועות אחדים בלבד.

 

הדסה (צילום: דוברות הדסה)
יוסף עם אביו."השכן ייעץ שאמו של יוסף לא תראה אותו"(צילום: דוברות הדסה)

 

קיראו עוד על חיים שניצלו:

האק"ג בשעון אפל החדש הראה הפרעת קצב – וחיי המשתמש ניצלו

האנשים שחייהם ניצלו הודות לסדרות בטלוויזיה

 

יוסף שהה בביתו שבכפר עקב, שנמצא בין עטרות לירושלים עם הוריו ואחיו, כאשר סיימו לאכול ארוחת ערב בדירתם שבקומה התשיעית, וביקש לרדת לשחק עם חברו מבית הספר שמתגורר בקומה החמישית. הוא השתמש במעלית כדי להגיע לבית חברו, משלא נענה בצלצול בדלת ביתו, פנה למעלית שוב, כדי לשוב ולעלות לביתו.

 

כשדלתותיה נפתחו, התרחש הסיוט שכמעט כל אחד חושש ממנו: הילד צעד פנימה אך המעלית לא הייתה שם. יוסף נפל בבת אחת חמש קומות מטה, בפיר המעלית, ונחבט בחוזקה אל רצפת הבטון. חצי שעה אחרי נפילתו, שמע אחד השכנים קולות של צעקות כאב, נהמות - לדבריו, וגילה את יוסף פצוע קשה מאוד אך עדיין חי.

 

בריצה עלה אל הוריו של יוסף כשהוא חסר נשימה וסיפר להם מה קרה. "השכן ייעץ לי לא לתת לאשתי להסתכל למטה, כדי שלא תתעלף מבהלה", מתאר האב, קאזם. "הוא אמר שזה נורא מדי, שמוחו מחלחל החוצה".

 

תוך דקות הוזעק אמבולנס שפינה את הילד לבית החולים הדסה עין כרם, כאשר בראשו ובפניו היה שבר גדול שחצה אותם לשניים. על מנת ליצור נתיב אויר, בוצע בילד פיום קנה ובדיקת CT דחופה לשם הערכת הנזקים הפנימיים וצוות רב-תחומי החל לטפל בו. ד"ר סמואל מוסקוויצ'י - מומחה בנוירוכירורגיה, מנתח בכיר לבסיס גולגולת בהדסה עין כרם, החל בפעולות למניעת דליפת הנוזלים מהמוח.

 

"ראשו היה פתוח כמו אבטיח"

"הילד הגיע עם פנים פגועים מאוד, בכלל זאת החלק הקדמי של בסיס הגולגולת", הוא מתאר, "נוזל מעטפת המוח ניגר מפניו, המוח היה חשוף וחלק ממנו בקע מהחתך. מזמן לא ראיתי פגיעה כה חמורה. בסיס הגולגולת היה מרוסק. עבדנו עם מיקרוסקופ הקינבו המשוכלל על איחוי בסיס הגולגולת, תוך החזרת המוח למקומו ואטימת דליפת נוזל מעטפת המוח כדי למנוע נזק קבוע או מוות. הניתוח שכלל את האטימה ארך כשבע שעות ולאחר הידוק עם ברגים פסקה הדליפה".

 

ד"ר אדיר כהן, כירורג פה ולסת, הוזעק לטיפול בנזקים הקשים בפניו של יוסף. "כשראיתי את יוסף לראשונה, המצב היה כל כך קשה שלא הייתי בטוח שנוכל לעשות הרבה עבורו", אומר ד"ר כהן. "הראש שלו היה פתוח כמו אבטיח שנשמט לקרקע ונחצה לשניים. בקע עמוק חצה את פניו מאזור המצח ועד הסנטר בלי נזק ישיר לעיניים.

 

"ביצענו צילום CT בתלת מימד שהראה פיצול של מרכז הפנים והרחבתם עם שברים מורכבים באזור ארובות העיניים, הלסת העליונה והלסת התחתונה. במשך שעות ארוכות, עד עלות הבוקר, שיחזרנו את שלד הפנים וקירבנו את חלקי הפנים מבלי שייגרם נזק ועם סיכוי לצלקת כמה שיותר נסבלת".

 

פנים ( )
שברים מורכבים באזור ארובות העיניים, הלסת העליונה והלסת התחתונה

 

שיתוף פעולה רפואי

ד"ר כהן הסביר כי "המחלקה לכירורגית פה ולסת בהדסה עין כרם, נותנת מענה רפואי בכל שעות היממה ומתמודדת באופן שוטף עם מצבים מורכבים ומסכני חיים באופן נחוש ובלתי מתפשר. אני גאה להיות חלק משיתוף פעולה בין רופאים בתוך המחלקה, ועם הרופאים המסורים בבית החולים. רק שיתוף פעולה שכזה יכול להוביל לתוצאה שבה פציעה כה קשה מסתיימת כמעט ללא נזק תפקודי מהותי".

 

לאחר הצלת חייו של הילד ניתן היה לנתח גם את רגלו וזרועו שניזוקו בשברים מורכבים. ד"ר נאום סימנובסקי, אורתופד ילדים בכיר בהדסה היה תורן כאשר הגיע יוסף לחדר הניתוח. "הוא היה פצוע קשה רק בהתייחסות האורתופדית, ועל אחת כמה וכמה עם הפגיעות הקשות האחרות מהן סבל. לילד היה שבר עם תזוזה מלאה בזרוע ושבר ריסוק פתוח ומורכב בירך. את היד תיקנו במקום ואת הירך רק ניקינו וקיבענו, ושבועיים מאוחר יותר נותח שנית על מנת לקבע סופית את הרגל".

 

ד"ר מיכאל זיידמן, מנהל היחידה לאורתופדיה ילדים ומומחה לאורתופדיית ילדים במרכז הרפואי הדסה. ניהל את הניתוח האורתופדי השני, בהצלחה רבה, ואמר:  "היחידה שלנו בנויה על עבודת צוות. ד"ר סימנובסקי דאג לבקרת נזקים ראשונית וייצוב המטופל, אחר כך, כאשר הניתוח היה אלקטיבי, הצוות של היחידה כולה כבר היה שותף לטיפול, ושלושה מנתחים היו מעורבים בפרוצדורה.

 

"שיתוף הפעולה ביחידה עצמה מחד וזו הרב תחומית מאידך הוכיחו את עצמם, כך גם לגבי השת"פ עם בית החולים אלין, שם יעבור הילד את השיקום וגם יהיה תחת בקרת רופאים מהדסה שיגיעו פעם בשבוע לבדוק אותו".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות הדסה
יוסף ג'רדאת. ניצל אחרי שנפל לפיר המעלית
צילום: דוברות הדסה
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים