שתף קטע נבחר

מחקר מגלה: הקשר בין מחלת חניכיים לדמנציה

מחקר חדש מציג קשר מובהק של קשר בין מחלות חניכיים לירידה ביכולות הקוגניטיביות ואף לדמנציה, אולם חוסר המודעות בארץ מעכב את הטיפול בתופעה

תוחלת החיים עולה ולכן תופעת הדמנציה, המתאפיינת בירידה קוגניטיבית משמעותית עד פגיעה בתפקוד היומיומי, נפוצה יותר. ירידה בתפקודים קוגניטיביים נחשבת בעיה בריאותית העלולה לייצר נטל כלכלי, חברתי, נפשי ואישי גדול מאוד.

 

המחלה השכיחה של דמנציה היא מחלת האלצהיימר כאשר לגורמי הסיכון הידועים לה ביניהם סוכרת, עישון, חוסר פעילות גופנית ועוד, מצטרף כעת גורם סיכון נוסף, התפתחות מחלות חניכיים כרוניות.

  

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

  

מצב החניכיים והשפעתו על הפתקוד הקוגניטיבי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מצב החניכיים והשפעתו על הפתקוד הקוגניטיבי(צילום: shutterstock)

 

מחקר חדש, שפורסם בעיתונות מקצועית בתחום מחלות החניכיים, מאשש כי היסטוריה של קיום מחלות חניכיים עשויה להיות בעלת חשיבות בכל הקשור לתפקודים קוגניטיביים בקרב מבוגרים. המחקר היה חלק ממחקר שוודי לאומי שנועד לבחון את נושא ההזדקנות וכלל מעקב ארוך טווח של 6 שנים אחר 715 מבוגרים בני 60 ומעלה.

 

בתחילת המחקר עברו המשתתפים בדיקה רפואית, קלינית ובדיקת דימות (צילום רנטגן) על מנת לאבחן את מצב בריאות החניכיים ונבדקו מחדש לאחר 6 שנים.

 

כמו כן, במהלך השנים נבדקו רישומים של תפקודים קוגניטיביים על מנת לזהות מגמות שליליות. ואכן, ניתוח רגרסיה לוגיסטי רב משתנים הראה קשר מובהק בין שכיחות מחלת חניכיים לבין ירידה קוגניטיבית לאחר התאמות לגורמים שעלולים להיות מבלבלים.

  

ההשפעה של מחלת חניכיים על התפקוד הקוגניטיבי

קיימות שתי סברות עיקריות לקשר אפשרי בין הירידה הקוגניטיבית למחלות חניכיים:

 

הראשונה תפקודית - שינויים בתפקוד היומי בגלל הירידה הקוגניטיבית משפיעים לרעה על שמירה על היגיינת הפה.

 

השנייה רפואית - דלקת היקפית המשפיעה גם על התפתחות אלצהיימר מחלה שמאופיינת בסימנים של דלקת כרונית והיא גורם משמעותי בירידה ביכולת קוגניטיבית.

 

ניתן להבחין במאפיינים דומים בין מחלת האלצהיימר לבין דלקות חניכיים. עמילואיד הוא חלבון המצטבר במוח במחלת אלצהיימר אך גם מצטבר ברקמת החניכיים וגורם לאובדן תאחיזת שיניים. כך גם רעלנים, שמופרשים מחיידקים המאפיינים דלקת ומחלות חניכיים, נמצאו גם במוחם של חולי אלצהיימר.

  

חוסר המודעות בציבור למחלת חניכיים כרונית וההשפעה שלה על בריאות הגוף מביא לפגיעה ולנזק סיסטמיים. על אף הממצאים המובהקים, זה כבר שנים רבות, בקרב הציבור קיים חוסר מודעות לחשיבות הטיפול ומניעת מחלות חניכיים, ויתרה מכך, אין כלל מודעות לקשר בין מחלות החניכיים לבין הבריאות הכללית. חוסר המודעות מביא לחוסר טיפול בתופעה והאפשרות למניעתה.

  

כיצד תוכלו למנוע ולהבחין במחלות חניכיים?

ראשית חייבים להקפיד על בדיקות תקופתיות וטיפולי שיננית לפחות אחת לחצי שנה. אתם חייבים לגשת לרופא השיניים לביצוע ביקורת שגרתית אחת לשנה לכל הפחות. הקפדה על היגיינת חלל הפה באופן יום יומי בדיוק כפי שמקפידים על היגיינה הידיים והגוף.

 

חייבים לשים לב להופעת סימפטומים למחלת חניכיים ביניהם: דימום מהחניכיים וגם דימום קל, חניכיים נפוחות ובצקתיות בעלות גוון אדום בוהק. זכרו העובדה שדלקת חניכיים כרונית אינה כואבת אין זה אומרת שהיא אינה פוגעת בבריאותנו בטווח הארוך.

  

 ד"ר חגי סלוצקי, הוא הרופא הראשי של רשת כללית סמייל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דמנציה. מחלת חניכיים יכולה להשפיע
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים