שתף קטע נבחר

טיפול תרופתי להשמנת יתר לאחר ניתוח בריאטרי

ניתוחים בריאטריים קיימים כבר שנים רבות, ומהווים את אחת מהשיטות לטיפול באלו הסובלים מהשמנת יתר. למרות שבמקרים רבים ניתוחים אלה מסייעים למטופלים לרדת במשקל במהירות, הם עלולים להוביל גם לעלייה חוזרת במשקל. האם תרופות להורדה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי יכולות להוות פתרון להורדה חוזרת במשקל ולשמירה עליו לאורך זמן? ד"ר רק שאלה – המומחה מסביר

בשיתוף עם המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז ואינפומד

 

ניתוחים בריאטריים הם שיטה כירורגית לירידה במשקל, המיועדים לאלו הסובלים מהשמנת יתר חולנית (BMI גבוה מ-35). במהלך השנים, ניתוחים אלה עברו כברת דרך וכיום קיימות מספר שיטות כירורגיות המשמשות לטיפול בהשמנה. למרות שהליכים אלו עשויים להועיל בירידה במשקל, הם אינם מסייעים תמיד בשמירה על משקל תקין לאורך זמן.

 

צפו ברופא מסביר:

 

 

מהם סוגי הניתוחים הקיימים?

 

טבעת מתכווננת

זהו ניתוח לפרוסקופי שבמהלכו מושמת טבעת סיליקון אלסטית על הקיבה, אותה ניתן לנפח למידות שונות וכך להגביל את כמות האוכל אשר מגיעה לקיבה. בשל העובדה שלמטופל יש אפשרות לשלוט בהיקף הטבעת הוא עלול שלא להתמיד בטיפול. ניתוח זה אינו שכיח, מאחר ואחוזי הצלחתו בכל הנוגע לירידה במשקל אינם גבוהים.

 

ניתוח שרוול

ניתוח אשר כולל כריתה של מרבית מנפח הקיבה והשארת מעבר בצורת שרוול. ניתוח זה מצר משמעותית את נפח הקיבה ומקטין את תכולתה וכך עשוי לסייע לירידה במשקל. עם זאת, לאחר הניתוח ישנן מגבלות רבות, בהן איסור על שתיית משקאות מוגזים וכן הנחייה על צריכת ויטמינים שונים. למרות שניתוח השרוול מוביל לרוב לירידה טובה במשקל, ברוב המקרים היא תיעצר לאחר כשנתיים. לאחר הניתוח, המחלים מסוגל לצרוך כמויות אוכל קטנות בלבד – דבר המסייע בירידה ניכרת במשקל. עם זאת, תחושת הרעב אינה משתנה ובהתאם לכך גם תחושת השובע. על כן, ללא שינויים בהרגלי המטופל וטיפול במנגנוני השובע והרעב, לאחר תקופת זמן יחזור המטופל לצריכה קלורית דומה לזו שהייתה קיימת לפני הניתוח.

 

ניתוחי מעקף קיבה ומיני מעקף קיבה

במהלך הניתוח יוצרים מעין כיס קיבה קטן המתחבר אל המעי הדק, תוך מעקף של רוב הקיבה. כתוצאה מכך, נפח הקיבה קטן ובהתאם לכך גם יכולת האכילה מצטמצמת. למרות שמעקף הקיבה מסייע בירידה משמעותית במשקל, הוא עלול לגרום לבעיות ספיגה של חומרים חיוניים לגוף וכתוצאה מכך להתפתחות של חסרים תזונתיים.

  

כיצד ניתן להוריד שוב במשקל לאחר הניתוח ולמנוע עלייה חוזרת?

ניתוחים בריאטריים אינם פתרון קסם. למרות שהם עשויים לתרום לירידה ניכרת במשקל, הם אינם מחליפים שינויים באורח החיים, אלא מהווים חלק מתהליך הירידה במשקל ומשמירה על משקל תקין לאורך זמן.

 

במקרים בהם התרחשה עלייה חוזרת במשקל לאחר הניתוח הבריאטרי, ניתן לטפל באמצעות תרופות לטיפול בהשמנה, המאזנות את מנגנוני השובע והרעב בגוף שהשתבשו. יש לציין כי קיימות תרופות מסוימות שאינן מתאימות למטופלים שעברו ניתוח בריאטרי, ועל כן חשוב מאוד להתאים את התרופה הנכונה כדי למנוע החמרה במצב.

 

הטיפול התרופתי ניתן על ידי רופא, אשר בוחן כל מקרה לגופו ומתחשב בכל קשת המשתנים בבואו להחליט על סוג הטיפול.

המטרה היא לגרום למטופל שעבר את הניתוח, לשנות את דפוסי החשיבה שלו שהובילו אותו לעלייה החוזרת במשקל ולהתמיד בדפוסים אלה לאורך זמן.

  

איך מותאם הטיפול התרופתי?

תכנית הטיפול לירידה במשקל היא אינדיבידואלית ותלוית משתנים רבים, בהם מצבו הרפואי, התזונתי, הרגשי וההתנהגותי של המטופל. במקרים מסוימים, התרופות לטיפול בהשמנה אף יהוו את קו הטיפול הראשון, עוד בטרם לשקילת האופציה הניתוחית. הטיפול לאחר הניתוח הבריאטרי יכלול התאמה אישית של התרופות הניטלות וכן גם ליווי של מערך תומך הכולל צוות רפואי ותזונתי מקצועי לשם טיפול בהיבטים התזונתיים והרגשיים של בעיית ההשמנה, זאת במטרה ליצור שינוי מהותי באורח החיים ולשמר את התוצאות לטווח הרחוק.

 

במהלך התוכנית, יתבצעו פגישות ייעוץ ומעקב עם הרופא לצורך בקרה קבועה על תהליך הירידה במשקל, תוך ניטור בעיות שונות בזמן אמת ומיצוי כל אפשרויות הטיפול הקיימות עד לירידה הרצויה במשקל. הליווי והפיקוח הרפואי במהלך הטיפול התרופתי כולל הנחיות קבועות ומדויקות למטופל לצורך הסתגלות קלה יותר לתרופות, טיפול ומניעת מגוון תופעות לוואי, שינוי מינונים בהתאם ושילובים בין תרופות - להעלאת האפקטיביות של הטיפול ולמקסום תוצאותיו.

 

כמו כן, ישנה חשיבות רבה לליווי תזונתי אישי ומקצועי על ידי צוות דיאטנים קליניים מוסמך, שנועד להקנות למטופל מסגרת תזונה נכונה ומותאמת אישית וכלים שיסייעו לו להסתגל לתרופות ולסגל אורח חיים בריא יותר. כל אלה יסייעו בהתנעת תהליך חוזר של ירידה מאוזנת במשקל והשגת שינוי שישמר לאורך זמן.

 

בשיתוף עם המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז ואינפומד

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ניתוח בריאטרי
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים