שתף קטע נבחר

הקרנה ממוקדת: המכשיר שיציל חולי סרטן רבים - בישראל

המכשיר שיכול להציל חיים של חולי סרטן רבים הגיע לראשונה לישראל. הטכנולוגיה המיוחדת, שנרכשה על ידי בית חולים אסותא, מבצעת הקרנות ממוקדות מבלי לפגוע באיברים בריאים - מה שעשוי לחסל את הגידול

בשורה מצילת חיים: מכשיר הקרנות מהמתקדמים בעולם, המשלב סריקת MRI בזמן אמת, הגיע לישראל. מעתה חולים שעד היום לא היו מבצעים הקרנות בגלל הסכנות הכרוכות בכך יזכו לעבור הקרנה ממוקדת באמצעות המכשיר החדש ובכך לחסל את הגידול. השימוש בטכנולוגיה רלוונטי במיוחד לחולי סרטן הלבלב, הערמונית, ולבעלי גרורות בכבד, בבטן ובצוואר.

  

כיצד זה עובד? מכשיר ההקרנות, שנקרא MR-linac, מבצע סריקה של הגוף באופן רציף לאורך כל ההקרנה, וברגע שהמאיץ הקווי מזהה תזוזה של הגידול מחוץ לאזור המיועד, ההקרנה מופסקת ומתחילה מחדש רק לאחר שבוצעה ההתאמה הנדרשת. "אסותא מרכזים רפואיים" ברמת החייל הוא המרכז הרפואי ה־12 בעולם שרכש את המכשיר, בעלות של מיליוני דולרים.

  

  (צילום: טל שחר)
המכשיר להקטין את מספר ההקרנות להן זקוק החולה(צילום: טל שחר)

 

"טיפול בהקרנות הוא מצוין לחיסול הגידול, אבל בגלל חוסר הדיוק של המכשירים בגידולים באזורים רגישים תמיד נאלצנו לפגוע גם באיברים בריאים מסביב והיה קושי רב לבצע הקרנות בחולים אלו", מסביר ד"ר רפאל פפר, מנהל המכון האונקולוגי באסותא. "המכשיר מאפשר לנו לרפא יותר גידולים וגם גורם לפחות תופעות לוואי אצל החולים. זה המכשיר הראשון בעולם שמאפשר לנו לראות את הגידול והאיברים בזמן אמת ומצד שני לתת מנה מאוד גבוהה של הקרנה".

  

  ( )

במרכז התמונה ניתן לראות את אזור הלבלב עם מנות הקרינה שהוא מקבל. סביב הלבלב נמצאים האיברים הבריאים שמהם צריכים לחסוך קרינה. בכחול כהה הכבד, בצהוב בהיר המעי הדק, בוורוד הקיבה ובכתום המעי הגס. במהלך הטיפול המערכת, בעזרת הדמיית MRI, יודעת לעקוב אחרי מיקום הגידול במדויק, ולעצור את הקרינה בכל פעם שיש תזוזה של הגידול.

 

עוד מסייע המכשיר להקטין את מספר ההקרנות להן זקוק החולה: אם עד היום נדרש לבצע סדרה של כ־30 הקרנות שנפרסות על פני שישה־שבעה שבועות, עם המכשיר החדש יספיקו חמישה טיפולים שניתן לסיימם בשבוע אחד.

  

כך מתפתח גידול סרטני:

 

 

"שינוי כללי המשחק בתחום הקרינה"

ל"ידיעות אחרונות" נודע כי מרכזים רפואיים נוספים בארץ נמצאים במשא ומתן לרכוש מכשיר דומה. "מדובר בשינוי כללי המשחק בתחום הקרינה, ואני מאמין שבכל מרכז בארץ יהיה כזה מכשיר תוך כמה שנים מהיום", מדגיש ד"ר פפר.

  

אייל (שם בדוי), בן 67 החולה בסרטן הערמונית, היה מהראשונים בישראל לעבור את הטיפול. "הסרטן התגלה אצלי לפני כשנה, בתחילה חשבתי ללכת לניתוח ופניתי לרופא ששלח אותי לבדיקת MRI", סיפר. "הבנתי שזה הולך להיות מורכב בגלל המיקום של הגידול, חקרתי והגעתי לד"ר פפר שסיפר לי שהולך להגיע לבית החולים מכשיר חדש המתאים בדיוק לגידולים כמו שלי. כבר סיימתי את ההקרנות וכבר הייתי בביקורת. אני מרגיש מצוין ואין לי תופעות לוואי, והרופא שלי מאוד מרוצה. אני מקווה שבאמת זה יסייע גם לחולים אחרים".

  

ד"ר דפנה לוין, הפיזיקאית הראשית של מכון הרדיותרפיה באסותא, הוסיפה: "המאיץ מאפשר לנו לבצע סריקות MRI תוך כדי ההקרנות, מה שלא התאפשר לנו עד היום. אחת המטופלות הראשונות שלנו סובלת מסרטן הלבלב ובזכות המכשיר יכולנו להקרין לה מנה גבוהה בלי לפגוע באיברים בריאים וחל שיפור במצבה".

  

על אף היותו בית חולים פרטי, הטיפול במכון האונקולוגי באסותא נעשה באופן ציבורי, כלומר באמצעות טופס התחייבות (טופס 17) של קופת החולים וללא עלות למטופל, וכך גם הטיפול במאיץ החדש.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טל שחר
מכשיר להקרנה ממוקדת
צילום: טל שחר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים