שתף קטע נבחר

מה גורם לאבנית בשיניים - ואיך למנוע אותה מראש

מה גורם להיווצרות האבנית בשיניים, מהן הסכנות שאבנית עשויה לגרום לשיניים ולחניכיים, איך להימנע ממנה מלכתחילה ומתי כדאי להגיע לרופא השיניים או לשיננית לטיפול

מהי האבנית בשיניים שכולם מדברים עליה? מדובר למעשה בשכבה של חומר שנדבקת לשיניים כתוצאה מהצטברות של קלציום, בקטריות של מלח וזרחן. למרות שהאבנית עשויה להופיע על השיניים העליונות, התחתונות, הקדמיות והאחוריות, הנטייה היא לראות אותה בדרך-כלל בשיניים הקדמיות והתחתונות, במקום שבו יש מצבור של רוק והצטברות של שאריות מזון.

 

כשהאבנית מופיעה בשיניים, חשוב להגיע אל רופא השיניים או השיננית כדי לעבור טיפול ניקוי אבנית. יש לאבנית השלכות אסתטיות על נראות הפה, השפעה על ריחות לא נעימים מהפה וכמובן על בריאות הפה.

 

איך האבנית נוצרת?

הסיבות המובילות להיווצרות אבנית בשיניים כוללות חוסר שמירה על היגיינת פה יעילה, מחלות שונות וכמובן חיי היום יום. כמו כמעט בכל בעיה שנוצרת בשיניים, שמירה נכונה על היגיינת הפה  מסייעת להפחתת האבנית, אך עם זאת היא לא תצליח תמיד למנוע אותה.

שיננית (צילום: shutterstock)
רצוי להגיע לטיפול מונע אבנית בכל 3 עד 6 חודשים, או עם הופעת האבנית בשיניים(צילום: shutterstock)
 

מה קורה בפה כשמופיעה אבנית?

כאמור, אבנית בשיניים מביאה איתה תופעות של מראה אסתטי לא נעים, ריחות לא נעימים מהפה והגברת הסיכוי להתפתחות מחלת חניכיים ועששת (חורים בשיניים). המראה האסתטי הלא נעים יכול כמובן להשפיע על הביטחון העצמי. בפועל השיניים ייראו עם שכבה עליהן, לרוב תהיינה צהובות, אולם גם כתמים חומים עלולים להופיע, כתוצאה מעישון או שתיית קפה. הופעת הריח הרע מהפה היא תוצאה ישירה של מושבת חיידקים שנמצאת באזור. מעבר לכך, אי-טיפול באבנית יכול לגרום לסיכון מוגבר למחלות חניכיים.

 

איך מונעים אבנית?

  • מניעה ביתית: כמו במקרים רבים, גם כאן הדרך הטובה ביותר לטפל באבנית בשיניים היא פשוט למנוע את היווצרותה. היגיינת פה נכונה שכוללת צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום יכולה לעזור. כמובן שהצחצוח צריך להעישון כראוי ולהימשך כשתי דקות בכל פעם. חשוב גם להקפיד לעבור על כל שן ולפנות את הלכלוך מכיוון החניכיים אל עבר מרכז חלל הפה. מומלץ גם להוסיף צחצוח לאחר אכילת מזונות מתוקים או מזונות שנדבקים לשיניים ויש להוסיף לטיפול השגרתי גם שימוש בחוט דנטלי שמפנה ביסודיות את האבנית ובקיסמי שיניים רפואיים, שכולל קצוות משוננים מחומר גמיש.

 

  • טיפול מקצועי: בלי שום קשר למצב האבנית בפה, מומלץ להגיע אל רופא השיניים או אל השיננית באופן קבוע בכל 3 עד 6 חודשים. אבל בכל פעם שמבחינם בהיווצרות אבנית, חשוב להגיע לניקוי כדי שהמצב לא יוחמר. כלל אצבע הוא להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים לפחות אחת לחצי שנה ובעת הבדיקה יחליט הרופא אם קיים צורך לבצע טיפול בשיניים. אם המצב אינו מורכב ולא נגרם נזק לחניכיים ולשיניים, הטיפול יהיה פשוט יחסית ולרוב יסתיים בטיפול אחד בלבד. למרות שטיפול זה אינו נעים במיוחד, לא תרגישו כאב בסופו. והיה ונמצא כי נגרם נזק ע"י האבנית שהצטברה,  יהיה צורך לבחון את מצב השיניים וגם את מצב החניכיים כדי לקבל החלטה על דרך הטיפול הטובה ביותר שתנקה את הנזק הקיים.

 

הכותב הוא רופא שיניים

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אבנית. לטפל לפני שזה קורה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים