שתף קטע נבחר

סוגרת מעגל: פצועת הפיגוע חגגה ברית לבנה בבי"ח שהציל את חייה

בשנת 2002 נפצעה אלומה גרצנשטיין (מקייטן) בת ה־17 אנושות בפיגוע בקו 20 בירושלים, וחייה ניצלו בהליך מורכב ב"הדסה עין־כרם". 17 שנה חלפו, בנה הבכור נולד, ואת הברית היא בחרה לעשות באותו בית חולים - כשאורח הכבוד הוא הרופא שבזכותו היא כאן

 

הברית עם אורח הכבוד:

 

 

הפיגוע באוטובוס קו 20 בירושלים, שהתרחש ב־21 בנובמבר 2002, היה אחד המחרידים שידעה המדינה. 11 נוסעים נהרגו ועוד 50 נפצעו, חלקם קשה מאוד.

 

אלומה גרצנשטיין (מקייטן), אז תלמידת תיכון בת 17 שהייתה בדרך לבית הספר, נפצעה אנושות בפיגוע. היא פונתה במצב אנוש לבית החולים "הדסה עין כרם", והראשון שטיפל בה שם היה פרופ' חוסה כהן, אז רופא צעיר מארגנטינה שעלה לישראל כמה חודשים לפני כן וכיום מנהל היחידה לצנתורי מוח ב"הדסה".

 

"הצלנו את חייה"

"אלומה פונתה אלינו עם רסיסים בכל הגוף ועם פגיעת ראש חמורה מרסיס שחדר מהצד", משחזר פרופ' כהן, "האופן שבו נכנס הרסיס הוא קריטי מבחינת הפציעה, והצורה שבה הוא חדר לראש של אלומה, מהצד ולא מקדימה - יוצר את הפציעה הקשה ביותר. הרסיס נכנס מצד שמאל, עבר את קו האמצע לצד ימין וגרם לפגיעה בעורקים מרכזיים במוח ולדימום שהיה עלינו לעצור מיד.

 

"מדובר בפציעה שגורמת לפגיעה בצד ימין של הגוף ובדיבור. הטיפול המקובל באותם ימים היה לבצע סגירה של העורק הפגוע, אך ידענו שזה עלול לגרום לפגיעה תפקודית גם בצד שמאל של הגוף ורצינו להימנע מכך. באמצעות טכניקה צנתורית שהייתה אז חדשה הצרנו את כלי הדם הפגועים, עצרנו את הדימום, הוצאנו את הקליע, הצלנו את חייה ושמרנו על התפקוד בצד שמאל של הגוף".

 

אלומה גרצנשטיין (צילום: דוברות
פרופ' חוסה כהן כאורח הכבוד בברית(צילום: דוברות "הדסה")

כשאלומה התעוררה, היא הייתה צריכה ללמוד ללכת מחדש, לדבר, לבצע פעולות יומיומיות. "התעוררתי לחיים אחרים", היא מסבירה, "אחרי האשפוז הארוך עברתי שיקום של כמעט שש שנים, שבהן פשוט נולדתי מחדש. למדתי ללכת, לדבר, לתפקד עם יד שמאל מאחר שיד ימין נותרה משותקת. הייתי צריכה לעבוד קשה כל יום, ממש להתחיל מאפס".

 

למרות כל המכשולים בדרך, אלומה חזרה למסלול החיים. היא השלימה בגרויות, עשתה תואר הנדסאית, לפני פחות משנה היא נישאה למיכאל גרצנשטיין, ויחד הביאו לעולם את בנם הבכור. את המעגל היא בחרה לסגור ב"הדסה עין כרם".

 

חייו של בנה מחוץ לרחם החלו במקום שבו החלו חייה שלה מחדש. גם טקס ברית המילה המרגש נערך בין כותליו, בבית הכנסת על שם שאגאל. אורח הכבוד היה פרופ' חוסה כהן, שהגיש את הרך הנולד לסנדק ואף בירך בברכת כוהנים.

 

"הטקס היה מאוד מרגש עבורי ועבור כל מי שטיפל באלומה", סיפר פרופ' כהן. "הנערה שנלחמנו לה על החיים ניצבת מולנו כאישה, כאמא. אלה המקרים שמזכירים לך למה בחרת להיות רופא".

 

ואלומה מסכמת בהתרגשות: "כאן הצילו אותי, כאן עברתי שיקום, נשות 'הדסה' ליוו אותי סביב השעון, כאן גם הבאנו חיים חדשים לעולם, והיה לנו ברור שפה נערוך את הברית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות "הדסה"
סוגרים מעגל
צילום: דוברות "הדסה"
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים