שתף קטע נבחר

חשש: פעימת החיסון השנייה השמורה לתינוקות וילדים לא נשמרה בקופות החולים

פרסום ראשון: בדיקת ynet מצאה כי קופות החולים לא שמרו חלק ממנות החיסון השניות של חיסוני השפעת לתינוקות וילדים, שקיבלו את החלק הראשון. המרפאות השתמשו בחלק מהמנות השמורות כדי לחסן מבוטחים מבוגרים, ותינוקות רבים יישארו לא מחוסנים כנגד השפעת. קופות החולים: "בחלק מהמרפאות כן נשמרו חיסונים שמית לתינוקות ותינתן להם עדיפות"

תינוקות שאמורים לקבל את מנת החיסון השנייה נגד שפעת כעבור חודש ממתן המנה הראשונה, יישארו לא מחוסנים, כך עולה מבדיקת ynet. החשש: קופות החולים לא שמרו את המנה השנייה של החיסון עבור תינוקות רבים בגלל בהלת החיסונים שהכתה בישראל בשבועיים האחרונים, דבר שעלול להשאיר אותם חשופים למחלה הקשה.

 

בקרב תינוקות וילדים קטנים, מנת חיסון אחת אינה מספיקה לצורך הגנה מנגיפי השפעת - משום כך, ילדים מגיל חצי שנה וילדים עד גיל שמונה שלא חוסנו בשנה הקודמת, צריכים לקבל חיסון שפעת בשתי מנות בהפרש של חודש זה מזה. על פי הנוהג, המרפאות אמורות לשמור לילדים אלה את החיסון השני בצורה שמית.

  

קראו עוד:  

קושי בהשגת חיסוני שפעת: 30 אלף מנות בדרך לארץ, מאמצים להשיג עוד 50 אלף

מאחוז נמוך - להיסטריה: למה הישראלים לא נוהגים להתחסן לשפעת?

במערכת הבריאות מתריעים: "מעולם לא ראינו שפעת כל כך אגרסיבית"

 

צפו: מדוע ישראלים לא מתחסנים?

 

בדיקת ynet חושפת כי בשל בהלת השפעת והפנייה המוגברת למרפאות בבקשה להתחסן - חלק מן המנות השמורות לתינוקות וילדים שימשו מבוטחים אחרים. כתוצאה מכך, עולה חשש כי תינוקות וילדים רבים ישארו לא מוגנים, כאמור, משום שמנה אחת של החיסון אינה מספקת לצורך הגנה מפני המחלה.

 

"היעילות של חיסון יחיד בילדים שלא חוסנו בשנה קודם מגיעה ל-23%, ושל חיסון שני היא 51%", מסביר פרופ' דני מירון, מומחה למחלות זיהומיות בילדים מבית החולים העמק, "מנה אחת של חיסון לא מספיקה אצל ילדים שלא חוסנו שנה קודם, אבל היא עדיפה מכלום. אין מה להיכנס לפאניקה, אך אם ילד שלא כוסה חיסונית חולה ומתחיל להראות סימני הידרדרות, יש לפנות לבדיקת רופא".

 

נכון להבוקר (ב'), נותרו עשרות אלפים בודדים של חיסונים. בשל העומס הגובר על המרפאות והביקוש העצום, יבואנית החיסונים הישראלית הצליחה להזמין 30 אלף מנות חיסון לכלל הקופות, שצפויות להגיע ארצה בתוך כשלושה שבועות. מאמצים נוספים נעשים בידי היבואנית לייבא עוד כ-50 אלף מנות חיסון.

 

מוקדם יותר היום אישר משרד הבריאות לשחרר אלפי מנות חיסון שנותרו במשרדי החירום לקופות החולים. במשרד אמרו עוד כי חופשת החנוכה שבאה לסיומה היום, עשויה להביא לבלימה קלה של התפשטות השפעת. העיכוב הצפוי הוא משום שילדי הגן ובתי הספר היו בחופש, וחל עיכוב של עיקר ההדבקה, שמקורה בילדים המדביקים את בני משפחותיהם.

 

בקופות החולים מספרים כי בחלק מהמרפאות כן נשמרו חיסונים שמית עבור תינוקות וילדים, ובמקרה של חוסרים, תינתן עדיפות למתן החיסונים לתינוקות ולילדים ממשלוח החיסונים הנוסף הצפוי. עם זאת המשלוח שאושר לישראל לא צפוי לעמוד בכמות הנדרשת כדי לחסון את התינוקות והילדים שקיבלו כבר את מנת החיסון הראשונה.

 

ממכבי שרותי בריאות נמסר בתגובה: "באישור משרד הבריאות מכבי משתמשת בכל מנות החיסון שברשותה על מנת לחסן חברים שטרם התחסנו ומבקשים להתחסן, כולל במנות שנשמרו עבור ילדים שקיבלו מנת חיסון אחת. זאת על מנת להגדיל ככל הניתן את מספר האנשים המחוסנים בישראל ובכך להגביר את ההגנה של האוכלוסייה כולה. צר לנו שעקב הביקוש הרב והפתאומי לא הייתה אפשרות לשמור מנות כפי שהובטח אבל חשוב לנו להדגיש שגם מנת חיסון אחת לילדים מספקת הגנה מפני מחלת השפעת".

 

מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה: "חיסונים נשמרו לתינוקות שקיבלו חיסון לפני 4 שבועות, והיתר יקבלו מ- 30 אלף המנות שהזמנו".

 

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "30,000 חיסוני שפעת יועברו לכללית ממשרד הבריאות ויופצו למרפאות ברחבי הארץ ממחר. במקביל אנו עושים מאמצים להזמין כמות חיסונים נוספת מחו"ל".

 

ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה.

 

מקופת חולים לאומית טרם נמסרה תגובה.

 

מחסור בחיסוני שפעת בקופת חולים כללית בבאר שבע ()
מחסור בחיסוני שפעת. משלוח חלקי בדרך לישראל

 

 

מדוע קופות החולים לא הזמינו מראש מספר גדול של חיסונים?

קופות החולים מזמינות חיסונים בהתאם לממוצע ההתחסנות של המבוטחים בשנים קודמות, שאליו מתווסף מספר "רזרבי" שמזמינה הקופה. השנה, עקב מקרי התחלואה והתמותה הקשים, כמות הישראלים שניגשו להתחסן בשבוע האחרון עלה משמעותית והפתיע את קופות החולים. בקופות לא ציפו להיענות גבוהה כזו, שגררה גם מחסור.

 

האם נשארו חיסונים כעת?

נכון להיום נותרו אלפים בודדים של תרכיבי חיסון בכל הקופות. עד כה חוסנו כ-1.8 מיליון ישראלים, שהם כ-20 אחוז מתושבי המדינה. פירושו של דבר שרק אחד מכל 5 ישראלים מחוסן לשפעת. עם זאת כאמור, חלק מהתינוקות והילדים שחוסנו לשפעת, לא קיבלו את החצי השני כעבור חודש, ועל כן מוגדרים מחוסנים חלקית בלבד.

 

האם אפשר לרכוש חיסון באופן פרטי?

חברת שמר החיפאית מאפשרת לקבוצות גדולות לקבל חיסון נגד שפעת באופן פרטי, הניתן על ידי אחות החברה בחיפה בהזמנה מראש. עלות החיסון כ-110 שקלים. לא ניתן להשיג את החיסון בבתי מרקחת או ברשתות הפארם באופן פרטי, וגם לא במרפאות מטיילים.

 

אם יש מחסור עולמי, מדוע לא מייצרים מהר חיסונים נוספים?

קו הייצור של חיסוני שפעת אורך שבועות ולעיתים גם חודשים. את התהליך, מבצעות יצרניות החיסונים בתוך ביצי תרנגולות מיוחדות, שנוקו היטב עם חומרי חיטוי ואליהן מוזרקים נגיפי השפעת. מיליוני הביצים המופרות הללו מודגרות למספר ימים כדי שהנגיפים יוכלו להתרבות בתוכן.

 

אחר כך, נאסף נוזל הביצה העתיר בנגיפי שפעת החזירים, ועובר תהליכים מעבדתיים הפוגמים ביכולת הנגיף לגרום למחלה. מה שכן נותר מהנגיף הוא מקטעים של החומר התורשתי שלו, ה-RNA. כך, כשיוזרק החומר החלבוני מהנגיף המעובד הזה לגוף, הוא לא יגרום למחלה, והגוף שלנו מצידו יזהה אותו כנגיף שפעת חזירים וייצור נגדו נוגדנים, שיגנו עלינו מפני המחלה.

 

תהליך ייצור החיסון הזה, המתבצע בביצי תרנגולות, אורך זמן רב מאחר שמספרן של ביצי התרנגולות המופרות הוא מוגבל, כמו גם מספר הנגיפים שניתן לתרבת בכל ביצה. מסיבה זו, ואם לוקחים בחשבון את הדרישה העצומה ברחבי העולם למיליוני מנות חיסון בשל המגיפה המתפשטת, קצב הייצור מול הדרישה הופך לבלתי אפשרי.

 

מדוע לא הוזמנו החיסונים כבר לפני שבועיים כשנודע על המחסור?

באירופה ובארה"ב, שם מצויות יצרניות החיסונים, חגגו את חג המולד ועימו גשר ארוך של חופשות, שנמשך עד לחגיגות השנה האזרחית החדשה. על כן בימים אלה קשה לברר כמה חיסונים נותרו לרכישה. מחר, עם חידוש חלקי של העבודה בחו"ל, יושלם הליך הרכישה של כמה עשרות אלפי תרכיבים שנותרו. אלה צפויים להגיע לישראל במהלך ינואר.

 

לא חוסנתי ואני עומד לצאת לחו"ל ומפחד. מה לעשות?

כרגע אין פתרון. אם מופיעים תסמיני שפעת, יש לפנות לבדיקת רופא.

 

אני חושש שנדבקתי בשפעת. האם יש בדיקה לכך?

במקרה של חשד לשפעת, ניתן לבצע במרפאת קופת החולים בדיקה לאיתור נגיפי שפעת. בנוסף, ניתן לרכוש ערכה ביתית לאבחון שפעת הנמכרת בחלק מרשתות הפארם.

 

האם יש צורך במתן אנטיביוטיקה במקרה של שפעת?

אנטיביוטיקה פועלת אך ורק על חיידקים, בעוד ששפעת נגרמת על ידי נגיפים. עם זאת, קיימות שלוש תרופות לשפעת שאותן ניתן לקבל בתחילת המחלה. השכיחה מביניהן ניתנת בכדורים ונקראת טמיפלו.

 

תרופה זו, המעכבת את שכפול הנגיף, ניתנת כאמור בתחילת המחלה, אם הרופא התרשם כי אכן קיים חשד סביר לשפעת במטופל השייך לקבוצות הסיכון: ילדים מתחת לגיל שש, קשישים ונשים בהריון.

 

מתי יש לפנות לרופא?

במצב של חום שנמשך מעל חמישה ימים

כאשר ישנן הקאות מרובות בכל נסיון שתייה

בכל מצב של קוצר נשימה המתבטא בכיחלון בשפתיים או נשימת יתר (בתינוקות מעל 50 נשימות בדקה, בילדים מעל 40 נשימות בדקה, במבוגרים מעל 20 נשימות בדקה)

בכל מצב של הופעת חום עם פריחה נקודתית אדומה על העור, שאינה נעלמת בלחיצה או מתיחה של העור

כשמתרחשת ירידה במצב ההכרה, בלבול, חוסר יציבות בהליכה או חוסר תחושה בחלק כלשהו בגוף או בפנים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חשש: תינוקות וילדים ישארו לא מוגנים מפני השפעת
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים